xerox skrev 2012-12-19 20:52:56 följande:
Hoppas att ni kan hjälpa mig.. Letar recept på fryst cheesecake med pepparkaksbotten och saffransmak.. Någon som har något sådant recept?
Fanns ett recept i Allt om mat. Visserligen med chokladbotten, men en pepparkaksbotten är ju lätt att fixa till med krossade pepparkakor och smält smör. Jag skriver ändå in hela det ursprungliga receptet här.
* 3/4 krm saffran
* 1 msk apelsinlikör, Grand Marnier eller Cointreau
* 1 msk vatten
* 2 gelatinblad
* 10 digestivekex
* 100 g mörk choklad
* 50 g smör
* 400 g naturell färskost
* 250 g kesella (10 %)
* 1 dl florsocker
* 2 dl vispgrädde
Garnering:
* 10 kumquats
* 1/2 dl strösocker
* 1 granatäpple
1. Blanda saffran med likör och vatten.
2. Lägg i gelatinblad i kallt vatten 5 minuter. Ta upp bladen och värm dem försiktigt med saffransspriten. Låt svalna.
3. Klä botten och sidor på en form med löstagbar kant (ca 24 cm) med bakplåtspapper. Smula sönder kexen. Smält chokladen med smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck fast blandningen i botten på formen och ställ i kylen.
4. Vispa färskost med kesella och florsocker. Vispa grädden. Vänd ner grädde och saffranssprit i färskostsmeten. Blanda väl. Bred ut den över chokladbotten. Ställ kakan i kylen ca 5 timmar eller till nästa dag.
5. Skiva kumquats och blanda med socker i en kastrull. Låt sjuda på svag värme ca 2 min. Låt kallna.
6. Halvera granatäpplet. Peta eller banka ut kärnorna. Garnera kakan med kumquats och granatäpplekärnor.
Självklart kan det räcka med att garnera med granatäpple och kanske små marsipantomtar eller nåt (tycker jag
)
God jul!