• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Hannnas
    Mariohn skrev 2010-10-19 17:12:15 följande:
    Mmmm. Jag vägrar glögg innan första advent. Risken finns att jag blir lite på lyset då med tanke på hur mycket jag längtar och hur många glögger jag vill testa Förra årets med chokladsmak var supergod! 
    hahahaaa ja jag måste börja jula innan advent, njuter som mest av det här som är innan så att säga... blir hellre en gång på lyset för mkt än för lite haha ja i lagom mak då såklart  
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Villimey

Liseberg är väldigt fint till jul, har varit där en gång tidigare på julmarknad. Nu planerar vi att åka dit med sonen. Men var ska man bo? Är det någon som har ett bra förslag? Jag funderar på båten som Liseberg har på sin hemsida.

I natt fick jag en idè att göra pepparkakshuset i trolldeg. Då kan sonen enklare vara med på själva byggandet tänker jag. Dekorera med godis och måla efter bränningen. Jag har aldrig gillat att äta pepparkakshus ändå. Tyckte att dem smakade damm när jag var liten.

• mamma smurfen
    Villimey skrev 2010-10-19 17:48:42 följande:

Liseberg är väldigt fint till jul, har varit där en gång tidigare på julmarknad. Nu planerar vi att åka dit med sonen. Men var ska man bo? Är det någon som har ett bra förslag? Jag funderar på båten som Liseberg har på sin hemsida.

I natt fick jag en idè att göra pepparkakshuset i trolldeg. Då kan sonen enklare vara med på själva byggandet tänker jag. Dekorera med godis och måla efter bränningen. Jag har aldrig gillat att äta pepparkakshus ändå. Tyckte att dem smakade damm när jag var liten.

Prova novotel...de har ett famljevänligt konsept, å sammarbete med liseberg, så man kan få inträdet inkl i boendet=)
  • TheLove

Vi ska med till liseberg i jul :) Funderar också kring det med hotell. Vi har en grabb på 2½ år så vi skulle vilja att det fanns något hotell med lekrum som man kan gå till om det blir tråkigt... Någon som vet något sånt? Ursäkta om det blev lite ot.

Åh vad jag längtar till jul!!!

• mamma smurfen
    TheLove skrev 2010-10-19 18:29:06 följande:

Vi ska med till liseberg i jul :) Funderar också kring det med hotell. Vi har en grabb på 2½ år så vi skulle vilja att det fanns något hotell med lekrum som man kan gå till om det blir tråkigt... Någon som vet något sånt? Ursäkta om det blev lite ot.

Åh vad jag längtar till jul!!!

kolla in Novotel isf, de har lekrum=)

www.novotel.se 
  • mamma smurfen
    Jul på Liseberg

Miljontals juleljus tänds upp den vackert dekorerade parken, snön ligger vit i skidbacken och Isbanan blänker. På Nordens största julmarknad hittar man både juldelikatesser, hemlagat godis, konsthantverk och mycket mer. Se de färgsprakande julshowerna, hör körernas vackra sång och hälsa på hos självaste tomtefar. Cirka tjugo attraktioner väcks ur sin vintervila och erbjuder härligt magpirr och många glada skratt. Bo minst två nätter och vi bjuder på entrén till Jul på Liseberg.

I vårt Lisebergspaket:

Övernattning för hela familjen* i minst två nätter inklusive frukost samt entrébiljett till alla över 7 år.

Pris Totalt: Från 1090:- per natt

• Villimey

Tack för tipset mamma smurfen!

Fördel med båten är att det verkar så mysigt och att sonen älskar båtar men å andra sidan tror jag att han uppskattar mer att få kunna ha mer plats och leka. På hotell barken ingick julbord också och det tror jag är en rysare med 2-åring om det inte finns lekmöjligheter...
    På novotel var det 2 nätter och det tror jag att vi vill ha i Göteborg.

• racer x

Örrrk.. hade gärna åkt bord från allt vad jul heter.

• mamma smurfen
    Villimey skrev 2010-10-19 18:34:27 följande:
    Tack för tipset mamma smurfen!

Fördel med båten är att det verkar så mysigt och att sonen älskar båtar men å andra sidan tror jag att han uppskattar mer att få kunna ha mer plats och leka. På hotell barken ingick julbord också och det tror jag är en rysare med 2-åring om det inte finns lekmöjligheter...
    På novotel var det 2 nätter och det tror jag att vi vill ha i Göteborg.
    Hotellet ligger i hamnen så utsikten är över hamninloppet, strax nedanför bron...dvs ALLA Stena-båtar passerar framför hotellet=)
    Sedan finns det möjlighet att åka båt in till centrala delar av stan ( älvsnabben) det är vanlig lokaltrafik=)

nackdelen är att det är VÄLDIGT mycke folk på hotelet under juletid, spec när julborden har börjt... men annars e de det toppen hotel=) 
  • Pigelinen

Ang julgranskulor så fick vi i present ifjol av dottern som de hade gjort på dagis en kula med dotterns handavtryck på... så fin och ett bra tips på klapp till farmor/mormor och dyl

Ang föräldraledigt över jul så är jag kluven där... min mamma jobbar på ett gruppboende och hon är den ända med vuxna barn så hon får ALLTID jobba julen och då oftast HELA helgen. Förstår att man som föräldrer vill vara hemma med sina små (jag är likadan) men jag tycker att det är jättetråkigt att inte få fira jul med min mamma och min dotter får inte fira med sin mormor. Stackars morfar får alltid sitta själv (de bor 10mil från oss så han vill inte åka själv). Jag ahr inte firat julafton med min mamma sen jag var barn. I år ska vi KANSKE få göra det... mamma ska jobba den 23 och över natten mot afton och går av kl 14 då ska hon slänga sig i bilen till oss och fira med oss, sen börjar hon kl 16 på juldagen. Detta om de med barn går med på förslaget som chefen gjort. Vi får se om det blir så men man är ju sig själv närmast så jag hoppas

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!