• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Förälskad

Jag tror lagen kallas föräldraledighetslagen (ej säker). Lagen säger någonting i stil med att en arbetsgivare inte får neka föräldraledighet om man talar om för arbetsgivaren två månader innan man har tänkt sig att vara ledig eller om det är anmälan till försäkringskassan som ska vara inne två månader innan. Hur som helst så kan du ju prata med din arbetsgivare om det eller om ni har något fackförbund.

• Förälskad

Du hinner Skrattande Det är ju bara den 19:e idag!

• Ellie86

Till er som inte upplevt jul på liseberg! ÅH åk dit! Det är såååå underbart! Jag älskar julen! I år kommer vi att ha en liten spädis men jul på liseberg kan man ju ändå gå på!! Bebisen kommer ha det gott i vagnen!

Det är så mysigt, det är renar, små bodar med massa gött och juligt, det är tomtar å musik å karuseller! Åhhh jag längtar såååå!!

Så har ni möjlighet, åk dit! Det är en riktigt mysig upplevelse!

• Mariohn
    Ellie86 skrev 2010-10-19 14:05:18 följande:
    Till er som inte upplevt jul på liseberg! ÅH åk dit! Det är såååå underbart! Jag älskar julen! I år kommer vi att ha en liten spädis men jul på liseberg kan man ju ändå gå på!! Bebisen kommer ha det gott i vagnen!

Det är så mysigt, det är renar, små bodar med massa gött och juligt, det är tomtar å musik å karuseller! Åhhh jag längtar såååå!!

Så har ni möjlighet, åk dit! Det är en riktigt mysig upplevelse!
    Åh vad mysigt det hade varit. Vill så gärna men sonen är 1 år då och det blir en lite väl lång bilresa för honom tror jag. Nästa år kanske
  • Ellie86
    Mariohn skrev 2010-10-19 14:14:32 följande:
    Åh vad mysigt det hade varit. Vill så gärna men sonen är 1 år då och det blir en lite väl lång bilresa för honom tror jag. Nästa år kanske
    Ja absolut :) Vi har det rätt bra, bor ungefär 10 min från Liseberg... annars hade nog inte vi åkt dit med en spädis :) hihi!

Men ta det när er son blitt lite större, han kommer att älska det! De har ett helt underbart tomteland som är helt magiskt för barn. Var där med min systers barn förra året, 2 och 4 år gamla, de var helt förtrollade! :) Så kan verkligen rekomendera det :) hihi

(nä jag är inget julfreak, inte alls... önskar bara man kunde börja pynta redan nu) hihi
  • Mariohn
    Ellie86 skrev 2010-10-19 14:26:58 följande:
    Ja absolut :) Vi har det rätt bra, bor ungefär 10 min från Liseberg... annars hade nog inte vi åkt dit med en spädis :) hihi!

Men ta det när er son blitt lite större, han kommer att älska det! De har ett helt underbart tomteland som är helt magiskt för barn. Var där med min systers barn förra året, 2 och 4 år gamla, de var helt förtrollade! :) Så kan verkligen rekomendera det :) hihi

(nä jag är inget julfreak, inte alls... önskar bara man kunde börja pynta redan nu) hihi
    Haha vad avundsjuk jag blir! Vi har 30 mil och med en liten som har spring i benen kan det bli mer jobbigt än kul...Men det kanske går att lösa
  • Ellie86
    Mariohn skrev 2010-10-19 14:31:36 följande:
    Haha vad avundsjuk jag blir! Vi har 30 mil och med en liten som har spring i benen kan det bli mer jobbigt än kul...Men det kanske går att lösa
    Det tar liiiie längre än 10 min för er då att komma hit ;) Haha... förstår att det kan bli lite jobbigt då.. hmm hur ska man kunna lösa detta då? ;) Ni får köra på julskyltning i år istället, barnen brukar ju älska det också! Hihi... Det är ju det som är så underbart med barn, det krävs inte mycket för att de ska få en magisk upplevelse! :D
  • Mariohn
    Ellie86 skrev 2010-10-19 14:33:14 följande:
    Det tar liiiie längre än 10 min för er då att komma hit ;) Haha... förstår att det kan bli lite jobbigt då.. hmm hur ska man kunna lösa detta då? ;) Ni får köra på julskyltning i år istället, barnen brukar ju älska det också! Hihi... Det är ju det som är så underbart med barn, det krävs inte mycket för att de ska få en magisk upplevelse! :D
    Haha nej det är sant. Minns en jul när jag var liten...Tror det var tredje advent eller nåt och jag skulle sova över hos mormor och morfar. Plötsligt  ropade morfar till "nej minsann vad är det jag ser där ute??", vi sprang ut i snön i bara pyjamas och morgonrock och morfar hade lagt ut en hel värld av tomtenissar där ute. Klara bevis på att ett par nissar nyligen varit i trädgården och spejat in. Små fotspår och lite rött tyg som fastnat i en trädgren gjorde hela min kväll så vansinnigt spännande
  • Ellie86

Jaa! Åhh jag längtar tills jag får göra sånt med vår kotte!! Tänk vad julen måste bli magisk igen när barnen blir lite större! Då kan man själv få vara lite barnslig liksom!

(haha okej, det var inte så längesen jag var barnslig, är 24, men ändå! Nu är det helt okej liksom när barnet kommer!)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!