• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • littlemisstrouble

Idag var vi till ikea och mycket riktigt var det ful jul där. Blev ett par grejer från julsortimentet. Bland annat jättefina glasglaskor till saft med snöstjärnor på Älskar julen och blir helt lyrisk när det lackar mot jul

Planering är a och o......
  • Muuulin
    Pigelinen skrev 2010-10-15 09:44:14 följande:
    så sjukt sugen på glögg... är gravid. Finns det någon som är HELT alkoholfri? De som är saftglögg, är de helt fria?
    Vanliga Bloss, Icas glögg m.fl är det ju lite alkohol i, men låt det koka upp och bubbla på ett litet tag så kokas ju alkoholen bort.  Så gjorde jag när jag ammade. Annars finns det ju saftglögg som är helt fria, men dom har inte det på alla ställen har jag märkt.

Såg att några skrivit om folk som julpyntar för tidigt, och jag är en av dom ;)
    Älskar när man börjar se ljusstakarna lysa i fönstren. Jag ställer upp allt veckan innan advent, fast granen får vänta till 1:a eller 2:advent ;) Tycker att julen är slut runt nyår och vill bara plocka bort grejjerna då. Det har inte samma charm/känsla då, så därför ställer jag upp allt tidigare för att få njuta av det längre ;D

Iår ska vi flytta veckan innan advent, så det blir packa upp och julpynta i samma veva ;)

• raggarprinsessan

hej alla julälskare vill bara upplysa om att på WILLYS säljs julmust :D här iallafall (inget skämt)

// en julälskande tonårsraggarprinsessa

japp jag är raggare och är stolt över det besök min blogg www.raggarprinsessansmatblogg.blogg.se
  • Zorba1980

Såg ikväll att en av våra grannar har ställt upp julstjärnor i alla sina fönster.
    Det tycker jag är för tidigt!!!

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • Bjornis
    littlemisstrouble skrev 2010-10-16 17:55:24 följande:
    Idag var vi till ikea och mycket riktigt var det ful jul där. Blev ett par grejer från julsortimentet. Bland annat jättefina glasglaskor till saft med snöstjärnor på Älskar julen och blir helt lyrisk när det lackar mot jul
    ful jul? Haha. Förstår att det skulle stå full jul men det var roligt.
    Ja, SLOM är schysst att de tryckt stjärnor på. Har svårt att försvara ett inköp för min man då jag redan har 3 st såna flaskor ur vanliga sortimentet men prompt vill ha en till med stjärna på!

Köpte en BURKEN burk med stjärna på istället. Burkar vet han iaf att det brukar bli nåt gott i framåt jul så det var OK. Hehe.

Blev dock väldigt besviken när jag gick in på Åhléns idag med hopp om att hitta julsaker men inte en pryl!?!? Suck. Fattar de inte? Hehe.
    På "mitt" IKEA är en del av julsortimentet nästan slut redan. Fått låga kvantiteter i år och säga vad man vill om att vi plockar fram julen tidigt men folk handlar faktiskt ändå! Men så finns ju VI (i såna här trådar) och då förstår man!

Idag köpte jag också första flaskan julmust på hemköp, smuttar på ett glas nu! Mmmm...

Muuulin: Skönt att höra att det finns fler som sätter upp ljusstaken en vecka innan 1:a advent!
  • Bjornis
    Zorba1980 skrev 2010-10-16 20:58:22 följande:
    Såg ikväll att en av våra grannar har ställt upp julstjärnor i alla sina fönster.
    Det tycker jag är för tidigt!!!
    Ja, det kan jag faktiskt hålla med om. Fast det beror på om det är verkliga adventsstjärnor eller om det är nån modern stjärnvariant men det känns inte helt OK!
  • littlemisstrouble
    Bjornis skrev 2010-10-16 21:01:53 följande:
    ful jul? Haha. Förstår att det skulle stå full jul men det var roligt.
    Ja, SLOM är schysst att de tryckt stjärnor på. Har svårt att försvara ett inköp för min man då jag redan har 3 st såna flaskor ur vanliga sortimentet men prompt vill ha en till med stjärna på!

Köpte en BURKEN burk med stjärna på istället. Burkar vet han iaf att det brukar bli nåt gott i framåt jul så det var OK. Hehe.

Blev dock väldigt besviken när jag gick in på Åhléns idag med hopp om att hitta julsaker men inte en pryl!?!? Suck. Fattar de inte? Hehe.
    På "mitt" IKEA är en del av julsortimentet nästan slut redan. Fått låga kvantiteter i år och säga vad man vill om att vi plockar fram julen tidigt men folk handlar faktiskt ändå! Men så finns ju VI (i såna här trådar) och då förstår man!

Idag köpte jag också första flaskan julmust på hemköp, smuttar på ett glas nu! Mmmm...

Muuulin: Skönt att höra att det finns fler som sätter upp ljusstaken en vecka innan 1:a advent!
    haha oups ja det skulle vara FULL JUL fast en del saker var faktiskt så att det passar in på FUL JUL istället.
    ikea har ju ofta rätt udda julsortiment.
    Planering är a och o......
  • Annanym

Vet ni om det finns någon hyacintsort som inte luktar? Jag och sonen är ganska ordentligt astmatiska och klarar varken hyacint, julstjärna eller nåt annat julblomster. Jo, amaryllis brukar gå bra. Men det vore ju kul med variation.

Fick förresten Ellos julkatalog idag (Nä, antagligen igår, men öppnade den idag.) och de hade en massa fint tyckte jag.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!