Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Funderar på om jag ska gå ut och kolla om våra ljusslingor fungerar eller om vi måste köpa något nytt.
    Det 'r ju snart dags att sätta upp dem.

Brukar alltid göra det lite före första advent då det brukar ta längst tid.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    nozpa skrev 2014-11-11 11:39:38 följande:
    Ja just ja, sådant kanske man ska se över också.. Eller överlåta åt maken då det brukar vara ett jädrans trassel.

Funderar på när man ska hugga utegranen, denna eller nästa helg. Vi har ingen snö ännu så kanske är det lika bra att åka och fixa den snarast. Samt markera upp innegranen så man vet vilken man ska ta sen. Hum. Svåra frågor. :)
    Ja,jag brukar faktiakt ta hjälp av maken till sådant. Han är dessutom lång så han når att sätta upp dem bättre än vad jag gör.
    Jag måste ju ofta ta stolar till hjälp för den som ska upp lite högre.

Vi brukar ha en gran inne och en i uterummet. Vi brukar faktiskt ta båda strax innan jul.
    Jag har redan spanat lite extra efter fina granar när vi har varit ute i skogen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    MissFrost skrev 2014-11-11 13:39:56 följande:
    Vi har våran uppe fortfarande sen förra året. Sambon köpte en rätt så lång slinga förra året så vi lät den sitta kvar uppe. Det var meningen att den skulle tas bort för ett par veckor sedan eftersom några lampor inte lös. Som tur var så var det bara glapp någonstans för nu lyser alla lampor igen så jag tände den redan igår......mys! Solig
    Ja,en slinga har vi som sitter uppe året om. Funderar på att leta reda på skarvsladden till den och tända den nu.
    Det behövs dessutom lite ljus där på kvällarna då det är så mörkt där annars.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Fino skrev 2014-11-11 14:41:26 följande:

Jag har en fråga till julgransexperterna här:

Ska köpa en ny ljusslinga (små led-lampor) och undrar lite över hur lång den ska vara/hur många lampor den bör ha?
    Jag brukar annars köra med den gamla sortens julgransbelysning (den som ser ut som ljusen i t.ex adventsljusstakar).

Vår gran kommer nog vara mellan 2,10 eller 2,40 lång.

Hur stora granar brukar ni ha och vilken typ av belysning sätter ni i dem?

Jag brukar ha den gamla sortens belysning. Jag hade 3 st och trodde att åtminstone en av dem var trasig,men alla tre funkar utmärkt.
    Till granen i uterummet brukar vi ha en slinga för utomhusbruk.
    Vi brukar ha granar på runt 2 meter.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Fiiee skrev 2014-11-11 20:45:39 följande:

Här är vår gran förra året..

Jättefin!
    Mattias och Hannah.
  • molly50

Är tråden fäst igen? Trots att ingen har skrivit i den så står den som oläst. Förvånad

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-11 22:22:29 följande:
    Nej, det är den inte. Skumt....
    Ja,verkligen! Ser du också att den står som oläst eller är det bara jag?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-11 22:27:36 följande:
    Det är nog du. På min blir den svart och blå omvartannat. Däremot får jag ingen notifikation, vilket är lika störigt.
    Så var det för mig förut också. Nu är den bara blå/oläst. Märkligt!
    Mattias och Hannah.
  • molly50

Idag har jag varit ute och testat utebelysningen. Och allt verkar fungera utom en slinga som vi förmodligen måste köpa ny.
    Har ingen lust att gå igenom hela slingan efter vilket/vilka ljus som felar då det är på flera ställen.
    Känns lika bra att köpa en ny då de inte är så dyra.
    Och det är ju inte mig emot att shoppa julpynt.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Abbe83 skrev 2014-11-12 14:17:34 följande:

Nu har jag börjat shoppa julklappar. Beställer de flesta på nätet och igår var jag och min syster och köpte kläder till vår brorsdotter och ska även köpa nån leksak. 
    Hittade även en jättesöt pepparkaksgumma gosedjur vid namn Peppelina.
    Var kan man hitta en naturtrogen plastgran? Den vi har nu har det lossnat delar ifrån.

Åh,vilken söt pepparkaksgumma!
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!