Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

nozpa skrev 2014-11-08 00:41:31 följande:
    Vill inte heller stressa. Så därför tänker vi att "I år börjar vi dagen med en lugn, skön frukost". Vilket aldrig blir av. Istället vaknar vi som sagt för sent. Sedan är det spring om vartannat och vi hinner precis klart till klockan 11.
    Det är samma här. Vi brukar börja dagen med att barnen får komma in till oss och ligga i sängen och se på julkalendern och öppna sina julkalendrar.
    Sen brukar vi gå upp och äta frukost.
    Men vi blir ju ofta liggande lite för länge på morgonen och myser.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    nozpa skrev 2014-11-08 13:36:02 följande:
    Idag blir det jultallrik här också. Minus sillen och skinkan. Så en liten mini-variant blir det. :) Blir dock brysselkål och ägghalvor här också.
    Mums så gott det ska bli! Och Mobergs roséglögg efteråt. Hoppas att den är god.
    Åh,vad gott!

Du får berätta sen hur glöggen smakade. Om den är värd att testas.

Vi har ätit rester av jultallriken till lunch idag och lite julmust.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    nozpa skrev 2014-11-09 13:33:58 följande:
    Glöggen var riktigt bra! Kan verkligen rekommendera den. En ny favorit här hemma.
    Ok. Då ska jag testa den!

Fick lite glögg hemma hos svärföräldrarna idag när vi var där och firade Fars dag.
    Så gott!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Koppkaka skrev 2014-11-09 14:14:47 följande:

En liten pepparkaksgubbe

Åh,vilken söt!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Kimban skrev 2014-11-09 19:40:10 följande:

Är det någon som har tips på mysiga julmarknader? Bor i Göteborg men kan åka en bit. Helst över dagen så inte extremt långt ifrån.

Lisebergs julmarknad har jag hört ska vara mysig. Den skulle jag vilja åka på i alla fall.
    Men den har du kanske redan varit på.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-10 09:43:37 följande:

Dagens fynd blev en fin ask Ballerina Pepparkaka. 

Jag har för mig att smaken funnits förut, men asken har jag inte sett förut.

De kakorna är inte helt fel!

Och jo,de har funnits förut också. Men jag har heller inte sett den där asken de ligger i. Tror jag...
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Neelah skrev 2014-11-10 09:49:26 följande:

Virkad tomte. Lite ojämn, men jag ska nog få till det när jag gjort några fler.

Julgransdekorationer i papper, trä och metall. Blixten förstörde lite - papperet är blått och mönstrat och jag har även gjort i andra färger.

Så här ser "kulan" ut när den är klar:

Virkad julgranskula. Ska göra många med olika mönster och färger.

Jag har även gjort några julkort, men glömde att fotografera dem. Försöker komma ihåg det efter jobbet idag. Sen tänkte jag testa en annan typ av virkade kulor, där man liksom virkar ett skirt mönster runt en vanlig kula.

Åh,vad fina saker!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-10 10:36:25 följande:
    Tänkte väl.

Asken ser ut ungefär som ett mjölkpaket, en dörr på ena sidan med en pepparkaksgubbe son kikar ut genom fönstret,en postlåda på en sida,fönster och ett par skidor på en sida. Lite snö och möss och grejer. 

Fin är den.
    Ja,jag har också sett den. Jättefin!
    Man vill ju nästan inte slänga bort asken sen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Iida01 skrev 2014-11-10 19:47:43 följande:

Tog precis årets första griljerade skinka ur ugnen! 

Är inte mycket som slår en skinksmörgås med ljummen skinka till kvällsmat :D

Åh,vad gott!

Åt griljerad skinka i helgen. Och vörtbröd.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Airlessplace skrev 2014-11-11 09:57:02 följande:

Hej alla julälskare! Har följt tråden ett tag men inte skrivit något. Tänkte kolla om någon här har några bra tips på juldekorationer som funkar bra när man har småbarn? Har en ganska livlig 2-åring och jag har försökt fixa så mycket som möjligt i tyg men inspirationen börjar ta slut... Även tips på julpyssel som passar för 2-åringar att göra mottages tacksamt :)

Juldekorationer som kan hängas upp kan kanske vara något.

Julpyssel som passar kan t ex vara smällkarameller och flätade hjärtan. Typ som små korgar som man kan hänga i granen,om du förstår vad jag menar.
    Har själv små barn som jag brukar pyssla med. Den minsta är 3 år. Och detta brukar funka.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!