• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Hittade en superduperfin trälåda med handtag som det stod God Jul på, var på väg att köpa den och ha tidningar i i köket, men det får bli nästa gång jag är i den butiken (var tvungen att köpa gardiner och gardinstänger till nya huset )

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Amariea

Är det någon som vet när julkatalogerna börjar komma?

• Pigelinen

Min man tycker att jag är tokig... köpte gardiner idag till Tv-rummet och har just ångrat mig ang färgen, skulle köpa vita men köpte plommon men kom just på att de kommer att skära sig mot julgrannen då jag gillar att klä den i rött o silver så i morgon får jag åka o byta tur att man har öppet köp!!!

Amariea skrev 2010-10-09 21:00:30 följande:
    Är det någon som vet när julkatalogerna börjar komma?
    Vilka kataloger menar du? Typ Amelia osv el Jotex osv för de har kommit ut...  Jag har googlat runt lite och ifjol kom Allers julmagasin den 9/10 men det står inget om årets...
  • littlemisstrouble

allers brukar vara allra först att komma ut bland jultidningarna. hoppas den kommer snart

amelia skulle väl komma 5 nov?

de andra har jag inte koll på men ungefär samtidigt som amelia har jag för mig dom kom förra året

Planering är a och o......
  • Amariea

Jag tänkte på Panduro, Jotex och liknande. Så Jotex har redan kommit? Då får jag ta och beställa den. Den brukar komma automatiskt.

• Neelah

Panduros nya katalog har massor av julgrejer som går att beställa. Den har jag lusläst och min jättestora adventsljusstake som jag ska ha på vardagsrumsbordet kommer därifrån.

Följ dina drömmar var de än leder
  • littlemisstrouble

brukar inte panduro ge ut ett litet extra magasin som bara är jul? det har isåfall inte kommit till mig iaf. jag brukar få hem allt från panduro.

jotex fick jag beställa, tog 2 veckor.

• littlemisstrouble

Föresten, jag och maken tyckte mycket om den där boken 7 sorters julkakor. det var många fina recpet i.
    fick hem den häromdagen från adlibris

• mammact

Än så länge så har bara panduros stora katalog kommit. Men det brukar komma en liten julig också.
    Jotex katlogen fick jag för några veckor sedan. Ellos har också kommit med en lite juligare tidning, men kommer säkert mer där också.

• Pigelinen

Behöver tips på tidningsprenumeration tll två killar i olika familjer. Den förste är drygt tio år o gillar bilar o teknik, gillar tidningen bilsport junior så jag var inne på att ge honom en pren av den men nu ska den sluta så det går inte, finns de någon annan el liknande som kan passa? Sen den andre är till en kille på åtta som inte lärt sig läsa helt än, gillar fotboll, lego, tvspel finns de någon tidning som kan passa honom? Sen vill jag ha förslag på en bra julklapp till tioåringens lillebror som är drygt fyra år. De har massa leksaker o jag skulle vilja ge något pedagogiskt roligt som kan passa, alla tips mottages gärna. Slutligen så tänkte jag dela med mig av det jag köpt hittils till mina: Kompis dotter 2år en käpphäst som låter när man trycker på öronen. Kille 8år lego atlantis Svåger o sambo grillbestik fr saga form Svärmor champangeglas (hon önskade sig det) Systerson 18år parfym Kompis son 5år ljudcd astrid lindgren Rasmus

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!