Bonanza skrev 2010-08-23 13:10:35 följande:
Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!
Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!
Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?
Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.
Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!
Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!
Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!
Myysigt
Vi går upp och äter mysig frukost tillsammans med tända ljus, sedan blir det långpromenad i skogen som vi bor vid. Efter det packar vi ihop alla julklappar och barn och djur och åker hem till mina föräldrar där hela släkten är. Vi ser Kalle Anka tillsammans och efter det blir det julbord!
Efter julbordet serveras Kaffe och det är hög tid för min pappa att gå och köpa tidningen. Tyvärr missar han ofta tomten som kommer medan han är ute. Tidningen glömmer han att köpa för det mesta
Vi sitter ner och öppnar klappar i lugn och ro och efter det spelar vi ofta sällskapsspel eller leker någon julklappslek och dricker julmust