Inlägg från: Jennie Brunflo |Visa alla inlägg
  • Jennie Brunflo

Till er som gör egen barnmat

Jag har läst en hel del recept här och fått många tips.

Det är jättebra tycker jag!!!

Men en sak måste jag ändå få påpeka (hoppas ingen blir ledsen på mig nu) och det är när man gör veg-mat.
    Man kan inte byta ut köttet eller fisken mot morot och så blir det vegetariskt. Man måste byta ut köttet och fisken mot något som innehåller proteiner...och gärna något riktigt proteinrikt.

Om man inte använder protein i barnets mat så blir inte kosten allsidig.

Lite info bara!

• Svar på tråden Till er som gör egen barnmat
  • Jennie Brunflo

Angel>

Det beror väl på vad man menar med allsidig?

Man kan ju variera veg-kost hur mycket som helst. Och man kan ju variera vanlig kost hur mycket som helst.

Hur många som ger vanlig kost brukar varva med veg-kost?
    Inte många skulle jag tro!

Varför ska då veggarna varva med "vanlig kost"?

Själv är jag så duktig så jag varvar kyckling, fisk, kött och linser. Så det blir både vegg och vanligt. Fast jag varvar så kan jag ibland känna att hon får tråkig mat för själva maträtterna känns som samma!

Obs! Jag är inte ett dugg arg eller så, jag bara tänker vidare på ditt inlägg.

• Jennie Brunflo

Angel>

Japp, kött kan ersättas....liksom fisk och kyckling.
    Det går att få exakt samma näringsinnehåll i en måltid även om man inte använder kött, fisk och kyckling.

• Jennie Brunflo

Så lite så!!!!

Sigrid tycker om linsgryta = samma näringsinnehåll som i köttgryta.

Hon tycker även om gräddkokt kyckling med palsternacka och morot. (en favvo)

Jag tycker att vegmat ger en till dimension, dessutom är ju linser och bönor betydligt lättare att mixa än kött. Alltså lättare att göra barnmat av!!!!

• Jennie Brunflo

Ska fixa lite barnmatsrecept, lovar!!

• Jennie Brunflo

Nu finns det två recept på min press....längst ner!!!
    Jag la in kycklingreceptet och så la jag till ett fiskrecept.

Inget veg-recept....men det kommer väl!

Det är helt ok att höra av sig med matfrågor.....hur JAG nu kunnat bli matguru...det kan man fråga sig. (Jag MÅSTE berätta det för mamma att någon ber mig om matråd.....vårt internskämt i familjen är nämligen att jag inte ens klarar av att koka potatis....detta pga att jag INTE kunda laga mat förrän jag var sådär 23år eller nåt. )
    Men men.....om vi slår ihop vår kunskap så tror jag vi kan fixa till det riktigt bra!

Är det något särskilt recept ni vill ha....eller är det bara recept i allmänhet???

• Jennie Brunflo

Jag började med potatis, morötter, ärtor och sådana saker...sedan började jag med linser...kanske efter 4-5 veckor.

Jag kan ju tillägga att det tog 5 veckor innan Sigrid åt mer än 1 msk av något annat än gröt.
    Hon vägrade!
    Men så plötsligt en dag så åt hon ½ portion. Och sedan gick det snabbt.

• Jennie Brunflo

En hel portion i början är väl ungefär 2 msk potatis eller ris och 3-4 msk protein och 1 msk grönsaker.
    Ungefär!

Det finns ingen tid när det är lämpligt.
    Om du börjar introducera mat så öka när barnet är med på noterna.

Sigrid är 9 månader och kanske 10 gånger har hon ätit motsvarande en stor burk mat. Så utgå från barnet.
    När barnet väl äter mat så ska man ge mat till barnet säger stopp, inte så mycket man tycker är "lämpligt". Man lär sig snabbt ungefär hur mycket han/hon orkar.

• Jennie Brunflo

Gröt är faktiskt bäst om du köper sån där färdig pulvergröt i början.
    Den är berikad för att passa babyn. Mannagrynsgröt bör du vänta med, då du inte ska ge babyn mjölkprodukter i början.
    Havregrynsgröt på snabbhavregryn är ett jättebra alternativ när du börjar med hemgjord gröt.

Det är inget som säger att du inte kan ge snabbhavregrynsgröt ända från början. Men tänk på att babygröten är berikad med saker som passa babysar.

• Jennie Brunflo

Fråga på du....man får inget vet om man inte frågar!

• Jennie Brunflo

Lycke>

Du glömmer ju näsan på smilyn... : - )

*s*... guru ...

Svar på tråden Till er som gör egen barnmat