• Jennie Brunflo

Till er som gör egen barnmat

Jag har läst en hel del recept här och fått många tips.

Det är jättebra tycker jag!!!

Men en sak måste jag ändå få påpeka (hoppas ingen blir ledsen på mig nu) och det är när man gör veg-mat.
    Man kan inte byta ut köttet eller fisken mot morot och så blir det vegetariskt. Man måste byta ut köttet och fisken mot något som innehåller proteiner...och gärna något riktigt proteinrikt.

Om man inte använder protein i barnets mat så blir inte kosten allsidig.

Lite info bara!

• Svar på tråden Till er som gör egen barnmat
  • Petra72

Jag tycker att det är bra att du skriver det. Det kanske finns de som inte tänker på att de går miste om proteinerna.
    Man kan ju byta ut köttet mot Quorn som har en väldigt hög proteinhalt.

• mymmlan

Linser och böner, är också bra, quorn är väldigt fettsnålt och små barn behöver fett, kanske ska man ha i endel fett om man använder quorn?

• Angel med Kevin

Men varför ger man barnen vegetariskt mat??

Bli inte arga nu..är bara en fråga...för så länge dom inte kan bestämma själva så är det väl bara bra om dom får en så allsidig kost som möjligt...varför ta bort vissa saker?

• Jennie Brunflo

Angel>

Det beror väl på vad man menar med allsidig?

Man kan ju variera veg-kost hur mycket som helst. Och man kan ju variera vanlig kost hur mycket som helst.

Hur många som ger vanlig kost brukar varva med veg-kost?
    Inte många skulle jag tro!

Varför ska då veggarna varva med "vanlig kost"?

Själv är jag så duktig så jag varvar kyckling, fisk, kött och linser. Så det blir både vegg och vanligt. Fast jag varvar så kan jag ibland känna att hon får tråkig mat för själva maträtterna känns som samma!

Obs! Jag är inte ett dugg arg eller så, jag bara tänker vidare på ditt inlägg.

• Angel med Kevin

Jenni :)

OK jo men jag menar med kött osv...om man tar bort det helt kan det ersättas med lika bra råvaror?

• Jennie Brunflo

Angel>

Japp, kött kan ersättas....liksom fisk och kyckling.
    Det går att få exakt samma näringsinnehåll i en måltid även om man inte använder kött, fisk och kyckling.

• Angel med Kevin

men det är ju bra...så dom inte går miste om något ...

tack för att du redde ut mina frågor

• Jennie Brunflo

Så lite så!!!!

Sigrid tycker om linsgryta = samma näringsinnehåll som i köttgryta.

Hon tycker även om gräddkokt kyckling med palsternacka och morot. (en favvo)

Jag tycker att vegmat ger en till dimension, dessutom är ju linser och bönor betydligt lättare att mixa än kött. Alltså lättare att göra barnmat av!!!!

• Angel med Kevin

absolut...när vi äter kyckling tycker jag det är så svårt att ge det till Kevin..inte så lätt att få det till småbitar...

Gräddkokt lät gott!! Något för vuxna oxå?

*nyfken*

• Mimmie

Ja Jennie, min favorit matguru!!! Åter igen är jag mäkta imponerad av dina matkunskaper. Arbetar du med mat yrkesmässigt? Kock, dietist???

Du, en liten önskan... Kan du inte lägga ut lite recept på populär barnmat på din sida någonstans? I dagboken eller så? Då kunde mitt stackars barn också få smaka på lite god mat inom en snar framtid. Snälla?!

Tack på förhand & Trevlig helg! // Mikaela

Svar på tråden Till er som gör egen barnmat