Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?

Jag kan svara för hur vi gör, men vi ger nog barnen lite mer frihet än de flesta här

1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan? Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss? Sjutsar manga nu for tiden?
    Min dotter som går i skolan cyklar dit, hon  ska börja 5:an och har cyklat sen hon gick i trean då det är den åldern som skolan säger att de får cykla til skolan. Innan dess fick hon skjuts, men det var för att det är några km dit.

2) Ar barn ute och leker sjalva? Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand? Fran vilken alder?
    Japp, de är ute och leker själva, låter även min snart 3-åring vara ute själv, med viss uppsikt innifrån av mig Men från ca 5-års ålder låter jag barnen röra sig ganska fritt i det närmaste området

3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder?
    tror min dotter var ca 7 år innan hon var hemma nån timme själv, men det var för att hon inte ville själv innan dess. Hon slutade fritids när hon gick i3:an och har varit hemma på em själv då och då sen dess.

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet?
    Ja, det har nog ändrats en hel del. Inte för att det faktiskt är farligare skulle jag tro utan för att allt som kan hända skrivs det om hela tiden, alla risker förstoras upp hela tiden, men det är min åsikt Jag tar bara hänsyn till de risker som jag anser att man behöver ta hänsyn till, tänker inte begränsa mina barn pga av allt som KAN händ

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?