Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?
Hej jag bor for narvarande i Australien, men funderar pa att flytta hem om ett par ar - en stor anledning ar att jag onskar att mina barn ska fa uppleva lite frihet och va ute i skogen och bygga kojor med kompisaran eller vad vi nu gjorde. Har I Australien ar barnen under standig vuxen bevakning tills dom ar i hogstadie / gymnasie aldern men ett inlagg har (#9)
www.familjeliv.se/Forum-3-45/m52690840.html
fick mej att tro att det kanske borjar bli sa i Sverige ocksa och att jag kanske blir besviken om jag flyttar dit - jag vill bo pa landet / litet samhalle.
Sa ett par fragor om barn i lagstadie / mellanstadie aldern...
1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan? Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss? Sjutsar manga nu for tiden?
2) Ar barn ute och leker sjalva? Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand? Fran vilken alder?
3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder?
4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet? Nej sa ung ar jag inte - men jag har syskon som ar 10-15 ar yngre an jag och dom hade fortfarande mycket frihet nar dom va sma.