• mammaiperth

Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?

Hej jag bor for narvarande i Australien, men funderar pa att flytta hem om ett par ar - en stor anledning ar att jag onskar att mina barn ska fa uppleva lite frihet och va ute i skogen och bygga kojor med kompisaran eller vad vi nu gjorde. Har I Australien ar barnen under standig vuxen bevakning tills dom ar i hogstadie / gymnasie aldern men ett inlagg har (#9)

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m52690840.html

fick mej att tro att det kanske borjar bli sa i Sverige ocksa och att jag kanske blir besviken om jag flyttar dit - jag vill bo pa landet / litet samhalle.

Sa ett par fragor om barn i lagstadie / mellanstadie aldern...

1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan? Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss? Sjutsar manga nu for tiden?

2) Ar barn ute och leker sjalva? Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand? Fran vilken alder?

3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder?

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet? Nej sa ung ar jag inte Skrattande- men jag har syskon som ar 10-15 ar yngre an jag och dom hade fortfarande mycket frihet nar dom va sma.

• Svar på tråden Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?
  • Busbellan

Jag kan svara för hur vi gör, men vi ger nog barnen lite mer frihet än de flesta här

1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan? Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss? Sjutsar manga nu for tiden?
    Min dotter som går i skolan cyklar dit, hon  ska börja 5:an och har cyklat sen hon gick i trean då det är den åldern som skolan säger att de får cykla til skolan. Innan dess fick hon skjuts, men det var för att det är några km dit.

2) Ar barn ute och leker sjalva? Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand? Fran vilken alder?
    Japp, de är ute och leker själva, låter även min snart 3-åring vara ute själv, med viss uppsikt innifrån av mig Men från ca 5-års ålder låter jag barnen röra sig ganska fritt i det närmaste området

3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder?
    tror min dotter var ca 7 år innan hon var hemma nån timme själv, men det var för att hon inte ville själv innan dess. Hon slutade fritids när hon gick i3:an och har varit hemma på em själv då och då sen dess.

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet?
    Ja, det har nog ändrats en hel del. Inte för att det faktiskt är farligare skulle jag tro utan för att allt som kan hända skrivs det om hela tiden, alla risker förstoras upp hela tiden, men det är min åsikt Jag tar bara hänsyn till de risker som jag anser att man behöver ta hänsyn till, tänker inte begränsa mina barn pga av allt som KAN händ

Mamma till Nora, August och Ella
  • garib

En annan diskussin kanske,men de har for mycket frihet och daltande i skolan.

• Kodia

Mina barn fyller 8 resp. 10 år nu i sommar, och går i en skola med ca 30 barn/årskurs. Det är den enda skolan på vår ort. Det är ett samhälle med 30-vägar och trottoarer, men många korsningar.

Många här skjutsar barnen till skolan, eftersom de själva åker till jobbet så dags. De mindre barnen är ofta på fritids. Det är också vanligt att barn cyklar eller går själva, även om 6-7-åringarna oftast har sällskap av något äldre syskon. Inga barn här har rätt till skolbuss (man måste ha minst 4 km till skolan för att få det här, eller bo längs en farlig väg)

På lekplatsen (10 m. från tomtgränsen) har de nog fått vara själva sedan de var 5 år. Inga av barnens kompisar bor jättenära, så vi har lämnat/hämtat dem. Nu går/cyklar 10-åringen själv, medan vi följer 8-åringen, med det ska vi sluta med.

De har varit på fritids tills nu, men kommer kanske att få gå hem själva i höst. De har varit hemma själva medan jag tex. åkt och storhandlat sedan de varit 7-8 år. (om de velat)

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet? Nej sa ung ar jag inte Skrattande- men jag har syskon som ar 10-15 ar yngre an jag och dom hade fortfarande mycket frihet nar dom va sma.
    Ja, föräldrar kör sina barn mycket mer nu, och är med dem på träningar mm.

• Sandra09

Hej.

Jag har en bonusson på 9 år. Som cyklar till skolan själv. Började i 2:an att göra det.
    Vill dock inte vara hemma själv än. kanske vågar efter sommaren.

Och han får vara ute och leka själv med kompisar. I vårt område är det okej att leka i, ska han längre bort måste han komma in och berätta vars han vill så får vi avgöra om det är för långt för att fara själv.

På fritids finns inga hökar och vakar över barnen. Visst lärarna är ute på rasten man stannar ju vid lekparken, Barnen leker också i skogen bakom skolan men de är helt okej, de får göra det utan en vuxen med.

• sunsed1

Hej, personligen tycker jag barnen har rätt så stor frihet åtmisntone jämföreslevis med övriga europa.
    Vi bor i ett mindre samhälle/förort dvs ingen storstad.

Vi och de vi känner, barnens klasskompisar och andra vänner gör så här:

1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan?  -  cyklar, går själva (skolan ligger ca 400 m hemifrån)
    Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss? fr 6 -8 år
    Sjutsar manga nu for tiden? - nej, bor i ett mindre samhälle, barnen tar sig jälva till skolan

2) Ar barn ute och leker sjalva? - absolut!!
    Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand? - Ja
    Fran vilken alder? - 5 - 6 år---

3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder? - 8 år

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet? - nej

• Starkast

1) Hur tar sej dina barn / andras barn till skolan?  -.
    Vilken alder tar dom sej dit sjalva / skol buss?
    Sjutsar manga nu for tiden? -
    Går eller cyklar. Våra barn tar sig dit själv när de är mogna för det. Ja, här är det många som skjutsar sina barn till skolan. 

2) Ar barn ute och leker sjalva? - absolut!!
    Far dom ga over till grannarna (for att leka) pa egen hand?
    Ja, här är barnen ute och leker på egen hand. Med grannarna har de lekt på egen hand sen de ville själva. 4-5 år gamla.

3) Nar far dom va hemma sjalva, typ i ett par timmar efter skolan, tills du kommer hem fran jobbet, vilken alder? - Vår äldsta är snart 9år och fått det ett par år nu men inte velat. Han har Diabetes och tycker det är otäckt. Vår yngsta är 6 och inte alls redo för det än. 

4) Har Sverige andrats mycket de senaste 10 aren nar det galler barns frihet?
    Här hos oss tror jag det har gjort det pga ett par dödsfall av barn. Jag själv och flera andra jag känner har en helt annan uppmärksamhet på våra barn än vad vi skulle ha haft utan dessa tragiska händelserna.

Svar på tråden Har svenska barn i lagstadiet / mellanstadiet fortfarande frihet?