Funderingar rent ekonomiskt - Har ni svaren?
Mitt förslag är att ni sparar nu! Ni hinner ju och har ju mer än nio månader på er!!!
Jag tycker också att det kan vara smart att jobba upp er SGI så att ni får hög o bra föräldrapenning när ni ska vara lediga. Kolla också vad ni har för kollektivavtal - de flesta arbetsgivare ger ersättning vid föräldraledighet, men nivåerna varierar också. Kanske byta jobb in småttingen gör entré? Och sen ska ni räkna på hur ni ska optimera er ledighet. Är det barnet som ska vara hemma länge? Pappan? Mamman?
Sen är det inte så förfärligt dyrt att vara hemma - mkt billigare än att jobba i stora staden. Men jag håller med om att det är klokt att jobba lite på kostnaderna. Och hela tanken om downshifting känns så tilltalande (kan inte direkt säga att vi lyckats.....).
Om ni får barn, ska ni kanske inte låta det dröja för länge innan syskon kommer (som om man kunde välja - nej, jag vet). Då får man nämligen ny omgång föräldradagar och då kan man ju också ha barnen hemma tillsammans.
Och sen finns en kompromiss: att låta barnet vara hemma till ca 4 år. Då har de fin anknytning men kan klara av ngn dagaktivitet. Samtidigt kan man som förälder vara motiverad att jobba (o konsumera igen).