• Kariin

Funderingar rent ekonomiskt - Har ni svaren?

Hallå alla hemmaföräldrar!

Jag & min sambo "jobbar på" att få det där berömda plusset och har lite smått börjat fundera på hur vi vill uppfostra vårat barn och allt som hör till.

Jag är av den digniteten att jag vill vara hemma med vårat barn så länge som det är möjligt. Det vi funderar lite på är ju det rent ekonomiska, hur löser man det när föräldradagarna är slut?  Hur får ni ekonomin att gå ihop? Vi är inga höginkomsttagare som bara kan leva på en lön...eller går och går,  det kanske skulle gå men det skulle inte finnas pengar över till nånting annat mer än det nödvändiga.

Hoppas på bra och kloka svar!

• Svar på tråden Funderingar rent ekonomiskt - Har ni svaren?
  • Truls06

Prioritera är väld det viktigaste ordet. Istället för att lägga sparpengarna på semesterresa, ny bil eller onödligt stort boende så lägger ni dem på uppfostran av era barn vilket också är en investering.

Ni är ju inte gravida än så då kanske ni kan börja spara redan nu. 

• Rhoda Horswunce

Jag var hemma med min son i 3 år, och efter att föräldradagarna var slut så fick jag vårdnadsbidrag på 3000 kr (detta finns endast i vissa kommuner, du kan gå in på din kommuns hemsida och se efter vad som gäller där ni bor), och så började jag plugga på distans (var med sonen på dagarna och läste på helgerna och tidigt på morgnarna när han sov) och fick då ytterliggare 3000 från CSN (endast bidragsdelen). Så med barnbidraget blev det alltså ca 7000 i månaden, det är rätt bra tycker jag för att bara vara hemma

• sassus
    Rhoda Horswunce skrev 2010-06-07 20:10:31 följande:
    Jag var hemma med min son i 3 år, och efter att föräldradagarna var slut så fick jag vårdnadsbidrag på 3000 kr (detta finns endast i vissa kommuner, du kan gå in på din kommuns hemsida och se efter vad som gäller där ni bor), och så började jag plugga på distans (var med sonen på dagarna och läste på helgerna och tidigt på morgnarna när han sov) och fick då ytterliggare 3000 från CSN (endast bidragsdelen). Så med barnbidraget blev det alltså ca 7000 i månaden, det är rätt bra tycker jag för att bara vara hemma
    Usch, jag läser också på distans samtidigt som jag är föräldraledig. Och måste nog säga att för min del passar inte "bara vara hemma" in Pluggar och sliter hela dagarna, med en ledsen dotter som står och drar och sliter i mig
  • Angel73

Se över boendet går det byta till billigare, vad har ni för olika abbonemang/försäkringar, något ni kan säga upp eller ta ett billigare? Kan ni om ni har nått lån betala av mer varje månad för att få bort det eller minska den kostnaden?
    Eftersom man oftast inte kan påverka sina inkomster så mycket är det utgifterna man måste se över.
    Har du inga planer på att skydda din sgi så kan du ta färre dagar än 5 i v när barnet fyllt 1 år för att på så sätt få liiite fp inkomst under en längre tid.
    Planera matinköpen så du inte impulsköper onödigt.
    Spara pengar nu och portionera ut sedan varje månad när fp är slut.

Många säljer saker på blocket och tradera för att få ihop "extra pengar"

Många bäckar små kan göra en del i slutändan.  Men det är värt varenda krona om man tycker om att vara hemma på heltid med sina barn eller minska timmar man måste jobba i veckan.

Lycka till och hoppas ni snart får PLUS

• katrina

Minskade kostnader för oss;
    Mindre inköp totalt, bla av kläder, prylar, heminredning, cd-skivor...
    Färre bliresor; pendlade förut till jobbet, 4 dagar i veckan a´6.5 mil nu nu försöker jag planera de bliresor jag gör (jag bor på landet) och hamnar väl i i alla fall på hälften av den bensinkostnad jag hade innan.
    Mindre utemat; äter mindre på resturang och café än tidigare. Köper lite billigare alternativ nä vi väl fikar.
    Ärver kläder; försöker få tag i ärvda kläder till barnen så mycket vi kan. Och så köper vi några enstaka plagg per säsong som vi gillar.
    Tidningsabbonemang; sagt upp ett par tidningsabbonemang, inga stora summor men nån hundralapp i månaden i alla fall.
    Kalas/fest; festmat behöver inte vara fläskfilé, funkar fint med billig köttfärs oxå, tex till en god lasagne.
    Baka; bakar nästan allt mitt bröd & kakor, vet inte hur mycket jag tjänar på det, men visst blir det ett par hundralappar i månaden..
    Det var nog allt jag kom på nu..
    Och vad kul att ni planerar för barntiden redan nu - börja gärna sätta undan pengar,  nån tuselapp i månaden, kan bli rätt mycket pengar. Kan vara bra att fylla på med när det tex blir jul och födelsedagar i familjen.

• katrina

Sen kan man ju ta ett extra jobb oxå - tex inom vården, eller som jag homeparty;)

• piggelinis

Vi tog inte ut någon föräldrapenning alls under hela första året, utan levde helt på en lön. Tills barnet är 12 månader får man göra hur man vill med föräldradagarna, efter 12 månader påverkas SGI:n om man inte tar ut. Om man klarar det ekonomiskt räcker iaf dagarna längre på så sätt.

Det beror såklart på hur ens ekonomi ser ut, men om man verkligen vill vara hemma så mkt som möjligt går det att prioritera. Med ett barn i familjen blir livet ändå så annorlunda, så själv har jag inte saknat det vi dragit in på, nämligen restaurangbesök, konserter, bio och liknande.

• DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-07-28 18:16:34 följande:
    Ett bra tips är att downshifta. Då har man dessutom lagt en stabil grund för framtiden också och slipper springa som en galning i ekorrhjulet och missa mycket av livet.

www.hemmaforaldrar.se/downshifting.htm 
    Japp, helt rätt! Se till att sänka utgifterna och ha en låg grundnivå.

Att bo billigt är en grundstomme. Vi bor väldigt billigt just nu, under 5000 inklusive uppvärmning, vvs, sophämtning, fastighetsskatt, hushållsel och försäkring. Vi kommer inte att behöva byta boende på grund av utrymmesbrist heller, vi har gott om plats och barnen kan springa ut och leka i trädgården och grönområdet utanför.

Storhandla om möjligt, det sparar man rätt mycket på. Storlaga så att det alltid finns något att plocka fram från frysen vid tidsbrist/avsaknad av ork. Laga mat från grunden utan halvfabrikat. 

Framförallt handlar det om att ge barnen en god start i livet. Den tid jag lägger ner på mina barn är värd oerhört mycket mer än de pengar jag förlorar på att vara hemma, både för mig och för barnen.
  • Anne69

Mitt förslag är att ni sparar nu! Ni hinner ju och har ju mer än nio månader på er!!!

Jag tycker också att det kan vara smart att jobba upp er SGI så att ni får hög o bra föräldrapenning när ni ska vara lediga. Kolla också vad ni har för kollektivavtal - de flesta arbetsgivare ger ersättning vid föräldraledighet, men nivåerna varierar också. Kanske byta jobb in småttingen gör entré? Och sen ska ni räkna på hur ni ska optimera er ledighet. Är det barnet som ska vara hemma länge? Pappan? Mamman?

Sen är det inte så förfärligt dyrt att vara hemma - mkt billigare än att jobba i stora staden.  Men jag håller med om att det är klokt att jobba lite på kostnaderna. Och hela tanken om downshifting känns så tilltalande (kan inte direkt säga att vi lyckats.....).

Om ni får barn, ska ni kanske inte låta det dröja för länge innan syskon kommer (som om man kunde välja - nej, jag vet). Då får man nämligen ny omgång föräldradagar och då kan man ju också ha barnen hemma tillsammans.

Och sen finns en kompromiss: att låta barnet vara hemma till ca 4 år. Då har de fin anknytning men kan klara av ngn dagaktivitet. Samtidigt kan man som förälder vara motiverad att jobba (o konsumera igen).

• Makadam

Ja, du verkar redan ha fått många goda tips och konkreta råd.
    Nu vet jag ju inte alls HUR ni bor eller transporterar er, eller lever er liv över huvud taget
    Mitt råd att början nu med att se över vilka utgifter ni har - vad kostar ni per månad?
    Skriv ner allt - och då menar jag ALLT - en glass för 17.-, en kvällstidning eller flaska LOKA på Pressbyrån. Först när ni ser var och ur mycket pengar ni gör av med kan ni se var det finns saker att göra.

• skrotis78

- Börja spara pengar  nu. Jag tänkte inte på det innan jag fick barn, och det ångrar jag.
    - Storhandla, gör storkok.
    - Skippa restaurangbesök, bio, shopping mm. Bjud hem kompisar på fika istället för att fika på stan.
    - Vårdnadsbidrag, 3000 kr/månad. Det ska jag ta nu och kan i och med det stanna hemma ett extra år med min dotter.

Men mitt hetaste tips är: BÖRJA SPARA PENGAR NU!

• pigglet

Spara pengar nu innan barnen kommer.
    Undvik att ta ut fp första året, sedan behöver man ha sysselsättning 5 dagar/vecak för att skydda isn sgi.
    Har man turen att få flera barn så har de nytta av varandras fp. Vi har varit hemma i 8 år nu med 3 barn, fortfarande skyddad sgi.
    Se över utgifterna. Har man låga utgifter klarar man sig på lite inkomster.
    ALLT (utom blöjor) finns att köpa begagnat    :)

• TwoForTea
    pigglet skrev 2010-08-04 22:40:33 följande:
    Spara pengar nu innan barnen kommer.
    Undvik att ta ut fp första året, sedan behöver man ha sysselsättning 5 dagar/vecak för att skydda isn sgi.
    Har man turen att få flera barn så har de nytta av varandras fp. Vi har varit hemma i 8 år nu med 3 barn, fortfarande skyddad sgi.
    Se över utgifterna. Har man låga utgifter klarar man sig på lite inkomster.
    ALLT (utom blöjor) finns att köpa begagnat    :)
    Jodå, man kan använda tygblöjor så blir det *ännu* billigare eftersom syskonen kan ärva dem ;)
  • Honeyrose

tycker du har fått riktigt bra råd!

spara, prioritera, planera, sälja, köpa begagnat m.m. 

• Mj1983

Min man jobbar dagtid till kl 16. Jag jobbar kvällar och helger. Ca 2-4 dagar i veckan blir det. Dottern är nu 1,5år. Efter nyår ska vi ansöka om vårdnadsbidraget.
    Vi storhandlar på det billigaste stället. Kläder köper vi mkt på loppis eller på tradera/blocket. Tillbehör lika så. Tex barnvagn, leksaker, möbler osv. Vill man så löser man det

• Hemmaföräldern
    Mj1983 skrev 2010-09-27 14:26:09 följande:
    Min man jobbar dagtid till kl 16. Jag jobbar kvällar och helger. Ca 2-4 dagar i veckan blir det. Dottern är nu 1,5år. Efter nyår ska vi ansöka om vårdnadsbidraget.
    Vi storhandlar på det billigaste stället. Kläder köper vi mkt på loppis eller på tradera/blocket. Tillbehör lika så. Tex barnvagn, leksaker, möbler osv. Vill man så löser man det
    Jag blir alltid lika glad av att läsa om att det finns så många föräldrar som är så kloka. Nej det är inte lätt att själv ansvara för vården och omsorgen om sina barn och ekonomin är ett skäl. Men ändå finns det så många som gör det här och förstår hur viktiga ni är för era barn. Ni är ett föredöme
Svar på tråden Funderingar rent ekonomiskt - Har ni svaren?