Funderingar rent ekonomiskt - Har ni svaren?
Minskade kostnader för oss;
Mindre inköp totalt, bla av kläder, prylar, heminredning, cd-skivor...
Färre bliresor; pendlade förut till jobbet, 4 dagar i veckan a´6.5 mil nu nu försöker jag planera de bliresor jag gör (jag bor på landet) och hamnar väl i i alla fall på hälften av den bensinkostnad jag hade innan.
Mindre utemat; äter mindre på resturang och café än tidigare. Köper lite billigare alternativ nä vi väl fikar.
Ärver kläder; försöker få tag i ärvda kläder till barnen så mycket vi kan. Och så köper vi några enstaka plagg per säsong som vi gillar.
Tidningsabbonemang; sagt upp ett par tidningsabbonemang, inga stora summor men nån hundralapp i månaden i alla fall.
Kalas/fest; festmat behöver inte vara fläskfilé, funkar fint med billig köttfärs oxå, tex till en god lasagne.
Baka; bakar nästan allt mitt bröd & kakor, vet inte hur mycket jag tjänar på det, men visst blir det ett par hundralappar i månaden..
Det var nog allt jag kom på nu..
Och vad kul att ni planerar för barntiden redan nu - börja gärna sätta undan pengar, nån tuselapp i månaden, kan bli rätt mycket pengar. Kan vara bra att fylla på med när det tex blir jul och födelsedagar i familjen.