Ledig från skolan funderingar
Förstår inte riktigt vad din fråga är....??
Förstår inte riktigt vad din fråga är....??
Ja,jag tror det..en kompis tog ledig 10dagar för sitt barn,utan mammans godkännande(hon visst om det) men bara pappan som skrev på ledighetsansökan.
inte ens rektorn får bevilja fyra veckors ledighet åt ett skolbarn utan det måste skolnämden eller nåt sånt göra.
om barnet redan är efter i skolan är det ju inte så smart val tycker jag.
jag har samma sits som du nästan, mitt ex har barnen varannan helg men jag godkänner inga ledighetsansökan från skolan som är långa eftersom jag vet att vårt skolbarn har lite problem i skolan. tur att pappan är på samma sida som mig. vårt barn har fått ledig några strödagar ihop med helg och vi åkte en gång på semester men då gjordes alla läxor på semesterorten. var ett speciellt tillfälle att åka och inte bara för att vi hade lust med semester. men det var innan det vart lite svårare i skolan. nu skulle varken pappan eller jag ens tänka på att ansöka om ledighet...
Det är skolan som är ansvarit för att eleven ska nå skolans mål. OM man nu som förälder ansöker om ledighet och får ett nej och ändå väljer att åka, kan skolan inte alltid garantera att man når målen. Nu gäller ju inte det elever som har semester då och då. När jag jobbade som lärare hade jag en elev som hade svårt för sig. De sökte ledigt och skolan sa nej. Då åkte till Chile i sex veckor. Detta gjorde att hon inte nådde målen sen. Hon hade precis grejat sig om hon hade stannat hemma. Det har ju inte riktigt med din fråga att göra. Men en liten parantes.
Låter som ni behöver hjälp angående samarbetet med barnet. Kan ni söka hjälp? Den som blir lidande är ju ert barn. Lycka till!