• h8him

Ledig från skolan funderingar

Har ni gemensam vårdnad? Hur ser boende/umgänge ut? Har ni dom/godkänt avtal? Är barnet nöjd med boende-/ och umgängessituationen i övrigt?

• h8him

Du ska klaga hos skolan! De får inte ge ledighet utan båda föräldrarnas underskrift på ansökan om man har gemensam vårdnad. Självklart ska sonen även få resa med dig. Har ni dom/avtal så kan du hänvisa till det och den tiden får inte mamman inkräkta på med sina resor. Sen är det svårt att följa avtal när barnen börjar bli stora. De bestämmer gärna mer själva var de ska vara.

Har du försökt att boka in samarbetssamtal på Familjerätten?

• h8him
    Anonym (*-*) skrev 2010-06-07 21:50:37 följande:
    Vi har i snart 8 år försökt ha samarbete om vår son, oftast så kommer inte mamman till mötena hon anser inte att hon behöver. Hon följer inte avtalen vi har och det går till en viss gräns hur mycket man orkar strida, som sagt Jag vill min sons bästa och gör allt jag kan för honom....

Ang ledighet från skolan, vad jag har förstått är att man som elev har skolplikt ALLA DAGAR, men lärare kan bevilja kortare ledighet om så behövs och REKTOR upp till 10 dagar. Det är jag med på. MEN om skolan säger NEJ ni får inte ledigt och hon ändå åker vad händer då? Eller händer ingenting mer än att sonen ev missar målen. Eller ej får godkända betyg.

När det gäller sonen och avtal så får han komma när han känner för det numera, MEN minst 1 helg i månaden annars blir det för lång tid, ofta är det mycke planerat med vänner och fritidsaktiv.
    Omsonen är borta för mycket eller missar att bli godkänd blir det elevvårdskonferens i första hand. Sen kan socialtjänsten kopplas in om evk inte hjälper eller om skolan anser att sonen behöver hjälp.
Svar på tråden Ledig från skolan funderingar