Inlägg från: Mammatilltuva |Visa alla inlägg
  • Mammatilltuva

Varför tycker ni det är bättre att ha barnen hemma än på dagis??

Jag tror att många av dagens föräldrar har väldigt dåligt självförtroende när det komer till deras betydelse som förälder. Jag vet inte hur många gånger jag hört föräldrar säga att det inte klarar av att stimulera sitt barn eller att de inte har något att erbjuda barnet och att de måste börja på dagis av den anledningen. Det tycker jag är hemskt. Upp till 3 års ålder har barnet inga behov av att leka med andra barn, däremot är barnet beroende av att ha folk omkring sig av andra anledningar.

Jag är hemma med min dotter på 2,5 år. Hon kommer vara hemma tills hon är 3 iaf sen får vi se. Vi har det jätte bra. Vi hittar på en massa saker. Precis som TS skriver så träffar vi andra med barn, går till parken, skansen, öppnaförskolan mm. Det bästa med öppna förskolan är att det är som en förskola men Tuva vet att jag finns där om hon behöver mig. En utmärkt start. Tuva bestämmer själv hur mycket hon orkar och hon behöver aldrig anpassa sig efter 20 andra barn.

De här åren får jag aldrig tillbaka och jag tycker att det känns mest naturligt och bäst att (eftersom jag har möjlighet) vara hemma med min dotter.

Ja jag vet inte hur mycket jag ska skriva utan att det bli tråkigt att läsa. Jag finner inget negativt med att vara hemma.

Är det något särskilt du undrar över? Du verkar ju uppenbarligen INTE tycka att det är direkt positivt att barnet får vara hemma istället för på förskola om jag uppfattat ditt inlägg rätt?

• Mammatilltuva
    BossOrange skrev 2010-06-07 19:17:39 följande:
    Behov och behov... Vårt barn drogs till andra barn tidigare än 3 års ålder... Så det påståendet anser jag är helt felaktigt.
    Men det var ju inte något påstående...

Visst tycker barn attd det är roligt med andra barn, och självklart ska man som förälder inte isolera sitt barn från andra barn bara för att de inte fyllt tre år, men vid tre års ålder börjar barn intressera sig mer för att leka tillsammans och får mer och mer ett behov av att göra det. Den så kallade "paralellleken" , där barnen leker sama lek men inte tillsammans utan bredvid varandra, försvinner allt mer.
  • Mammatilltuva
    julmusten skrev 2010-06-08 15:56:41 följande:
    Mammatilltuva, Jag tror som sagt att eventuella problem att ta plats i en grupp inte har med individen att gora, utan gruppen.
    Förlåt men vad hade detta med det jag skrivit att göra tänker du?
Svar på tråden Varför tycker ni det är bättre att ha barnen hemma än på dagis??