• julmusten

Varför tycker ni det är bättre att ha barnen hemma än på dagis??

Min etta har matt battre av att vara hemma med mig an hon skulle gora pa dagis/forsakola helt enkelt.

Det ar klart att hon skulle klarat av dagis, men hon har haft battre hemma med morsan, (mig da), hela langa dagen.

Nu sa gar hon i skola tre morgonar i veckan, (fran 9:00-11:30), och borjade nar hon fyllde tre. Nasta ar nar hon fyller 4 sa kommer hon ga fem dagar i veckan fran 9-12. Det tror jag kommer passa henne perfekt. Det ar forst nu hon borjar visa intresse for kompisar och andra figurer an mig och hennes pappa.

Och neej, hon ar inte nan blyg liten tjej som bara suttit i mitt kna hela denna tiden, hon ar enormt sjalvstandig och social, men sma barn ar inte sa intresserade av andra manniskor an mamma och pappa faktiskt. De ar dock valdigt anpassningsbara, och jag tycker inte synd om barn pa dagis, jag tror bara inte att de har det battre dar an vad de skulle haft hemma. Det skall till mycket for att man inte ar det basta for ens barn. 

Tvan har ju sett storasyrran ga till skolan, sa han skulle jag nog kunna borja med lite tidigare. Vi far se vad var ekonomi tillater.

• julmusten
    BossOrange skrev 2010-06-07 19:17:39 följande:
    Behov och behov... Vårt barn drogs till andra barn tidigare än 3 års ålder... Så det påståendet anser jag är helt felaktigt.
    Men bara for att de dras till andra barn tidigt sa innebar inte det att de har det battre pa dagis fran det att de fyllt ett!!

Min dotter ar jattesocial, och har alltid varit det, men aldrig att hon haft behovet av att bli lamnad pa dagis ifran mig och hennes pappa. Det innebar att sa lange vi har varit med och andra barn, (och vuxna for den delen), har varit i narheten sa har hon gatt ivag och lekt, pratat, eller vad hon nu gjort. Det betyder ju inte att hon skulle ma battre av att vara pa dagis 30 timmar i veckan sa att hon kunde traffa barn jamt, bara att hon gillar andra manniskor!!!

Don't get me wrong, forskola ar fenomenalt. Det ar fantastiskt att det finns pa det satt som det gor i Sverige, men det ar inte barnen som har behov av forskola, det ar foraldrarna. Och det ar val inget fel i det?? Men att forsoka rattfardiga sitt barns tid pa forskolan med ursakten att de behover det tycker jag ar lite onodigt.

Som jag sa tidigare, sa skall det mycket till for att man inte ar det basta for sitt barn.
  • julmusten

Jag tror inte problemet med barn som kanske inte kommer in i en ny grupp i skolan beror pa att de ar sociala ufon som inte har lart sig hur man funkar i grupp, utan att gruppen redan finns och har existerat i X antal ar pa forskolan.

Och sen tror jag aven att aldre barn har ett behov av att vara i forskola, (kanske inte 30 timmar i veckan, men det finns ett behov dar absolut), men jag tror inte att det behovet kommer forran runt 3. Innan det sa ar det foraldrarnas behov som tillgodoses, och jag tror inte att barnen tar skada av det, men jag det ar onodigt om man inte behover ha barnen i forskola.

• julmusten

Mammatilltuva, Jag tror som sagt att eventuella problem att ta plats i en grupp inte har med individen att gora, utan gruppen.

Jag bor i USA dar det ar bra mycket vanligare att ha barn hemma langre, och aven att hemskola dem nar skolan-skolan borjar. Och jag tror att det ar ratt sa sakert att saga att amerikaner overlag ar ratt sa sociala trots detta!!

Det som dock hander har, som jag inte tror ar lika vanligt i Sverige ar att gruppen forandras varje ar. Det blir ny klass, och ny larare varje ar. Det gor det lattare for nya barn att komma in i gemenskapen och det gor det aven lattare for larare och personal i skolan att halla koll pa barn som kanske inte ar jattebra i en viss gruppering.

Jag vet i och for sig inte hur det ser ut i skolorna i Sverige langre, men jag tror att man i alla fall upp till 9:an i mangt och mycket gar i samma klass, med samma larare, (kanske att det blir en liten forandring i hogstadiet, men det ar anda samma klass i de tre ar som man gar i hogstadiet).

• julmusten
    Mammatilltuva skrev 2010-06-08 19:24:29 följande:
    Förlåt men vad hade detta med det jag skrivit att göra tänker du?
    Nejmen nu ser jag att det var fel inlagg jag svarade pa!! Mitt svar var till 1977a!! Ni har ingen avatar nan av er, sa jag vimsade bort mig nar jag skulle svara. Jag forsokte att inte citera det hela langa inlagget. Ja-ja, dar fick jag for att jag forsokte vara effektiv.
Svar på tråden Varför tycker ni det är bättre att ha barnen hemma än på dagis??