Jag är så jävla trött på att omgivningen inte kan acceptera min sons hår!!
Jag har några i min omgivning med söner i åldrarna 4 - 7 år med långt hår. En har liknande korkskruvar som du beskriver med hans hår är mörkbrun. :) Väldigt söta pojkar. Och när man är 5 -6 år kan man faktiskt se på de flesta barn vilket kön de hör till. Oavsett om håret är lång eller kort.
Men ibland är människor bara sådana. Har kommentarer om allt, bara för att andra inte följer samma mönster. Min 7 åring får också kommentarer från omgivningen, familjen, grannar att nu är det dags att klippa sig, korta ner lite, nu är det föööör långt......men..........hör här......det är en flicka!!! Och ja, hon har lååååångt hår. Vackert, brons - brunt hår, som går ändå ner till rumpan. Och hon vill ha ännu längre!!!
Njaa, trots att jag tycker det är vackert och hennes hår är aldelles underbart så är det pest och pina med att kamma och sätta upp det varje dag. Men så länge hon själv vill !! och struntar i mormor och de andra vad de tycker och säger om hennes hårval, så får hon ha håret hur hon vill. :)
Lär din pojk att han är vacker oavsett vad andra säger och tycker. Och Om han hör och tross reagera på vad omgivningen säger om hans hår så Lär honom små snabba kommentarer om hans stolta val att vilja gå sin egen "hår - väg" :) Det får så småningom garanterat tyst på eventuella smarta typer som kommer med onödiga kommentarer om våra barn.