Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Simsonen skrev 2010-06-01 22:00:54 följande:
    Men vad är så svårt att FATTA?? Nej ts, man kan inte låta de barn som vill springa omkring och leka medans de andra försöker äta, det fungerar inte så.
    Jag väntar fortfarande på din konkreta källa där det står att det är olagligt med sele under matstunden.
    hua vilken skrämmande person du verkar vara-ballar ut helt i en tråd som denna.Jobbar du med barn så byt för Guds skull jobb....
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3

Kan tillägga min son även går på jourdagis med väldigt blandade åldrar jourtid. Där funger ar det utmärkt komma med individuella önskemål om sova middag el ej.,hämta och lämna vissa tider osv. Aldrig har jag sett dem spänna fast ngt barn....

De vet vad FLEXIBILITET är...och de är inte så hysteriska med rutiner som min sons fsk-lärare är utan löser det mesta.Fungerar utmärkt...

• HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:05:37 följande:
    Oj nämen ts, jag tror det är något som hakat upp sig , tycker mig se lite upprepningar.
    Brukar bli så när argumenten tryter, när man kastat ur sig något och sen inte kan styrka det med konkreta bevis.
    Pinsamt ts.
    vi har helt olika åsikter och då handlar det inte om att "argumentera". Du satte ribban lågt genom att skriva du tyckte min son skulle byta avdelning--jag svarade med att du borde byta jobb.

Som man ropar får man svar.
  • HäxanSurtant3
    vittra skrev 2010-06-01 22:07:05 följande:
    Jag hoppas verkligen att Simsonen bara har en rejält dålig dag för med en sån attityd annars skulle minst sagt kräva psykhjälp, särskilt om man dessutom ska ha ansvar över barn samtidigt! Fy fan... nej jag är glad att vi har ett humant dagis och den attityd Simsonen uppvisar är inte ens i närheten av att existera där vi har dottern. Jag är jäkligt glad att de kan lösa sådana konflikter utan att behöva resonera som Simsonen. Det finns faktiskt andra sätt, men uppenbarligen är det roligt att straffa barn?
    Mehlis skrev 2010-06-01 22:08:12 följande:
    Snälla kan du tala om hur länge ditt barn gått på fsk?
    länge. Sedan han var 1 år. Mao rejält van vid förskolan och dess rutiner. Som uppenbarligen inte är tillräckligt bra. Läste just ett protokoll de har där från en inspektion där de fått kritik för att de var för "skol-aktiga".....

Där ser man...

Jag skall prata med rektorn och säga jag vill min son skall byta avd till hösten. Har fått nog av rigida fsk-lärare....en på den andra avd är mkt mer vettig och vi är grannar dessutom så vi ses ofta och hon är väldigt lugn och sund i sin yrkesroll.
  • HäxanSurtant3
    kron skrev 2010-06-01 22:14:49 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men det låter förskräckligt att binda fast barn. Om det är utbildade pedagoger på fsk ska de ju ha PEDAGOGISKA metoder för att hantera och lära ut till barnen hur man skall uppföra sig vid matbordet. Ta barnet i sitt knä kanske?
    precis...
  • HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:16:31 följande:
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
    ASG-du är för komisk....

Jag har min son 100% själv ja...då han inte är på dagis.Och jag behöver inte ta till "spänna-fast-metoder" i uppfostringssyfte. Han fungerar bra ändå.

Jag tycker jag snarare är en sund förälder som inte är hysterisk och jag leker nog mer med mitt barn än många andra gör.

Har aldrig känt jag försummar honom,tvärtom är jag väldigt nöjd med min föräldraroll.

Som jag dessutom klarar helt själv, utan en man.. .

Hur står det till själv med ditt samvete mot ditt barn ? Eftersom du frågar mig så kan jag ju fråga dig?
    Spänner du fast ditt barn vid matbordet eller i barnvagnen?

Det gör som sagt inte jag..Min son får gå från bordet om han inte vill äta och har får gå själv om han inte vill åka vagn. Men jag använder inte sele på honom.Jag löser det ändå.
  • HäxanSurtant3
    Modesty Blaise skrev 2010-06-01 22:42:04 följande:
    Hur många barn är det samtidigt på jourdagiset?
    kan vara många som en normal förskolegrupp upp till 13 barn.
  • HäxanSurtant3
    fruis skrev 2010-06-02 08:50:57 följande:
    Först och främst ska man prata med barnet, gå ner på knä, titta i ögonen och se att man verkligen får kontakt och att barnet lugnar ner sig och lyssnar. Man förklarar enkelt och tydligt att det är sitta vid bordet som gäller och möjligtvis erbjuder man barnet att få sitta i knäet. Jag tror att den här fröken bara gjort halvhjärtade försök att nå fram till barnet, förhoppningsvis främst på grund av tidsbrist. Sitta vid bordet och ropa på ett barn som ränner runt funkar inte utan man måste etablera kontakten igen. Man behöver inte lämna rummet för det men man måste kanske lämna bordet en liten stund.

Det här är också en kontakt man skapar med alla barn innan man ens sätter sig vid bordet. Se till att alla är lugna och har förstått att alla ska sitta kvar vid bordet tills personalen säger att de kan gå. Fundera på om barnen som är klara eventuellt kan få rita lite lugnt vid bordet (inte säkert att det funkar för de barn som fortfarande äter och då får man skippa det).

Det här barnet hade ju redan tillåtits att bli alltför uppspelt och det kanske är misstag nr 1 om man är så få vuxna på så många små barn. Jag var inte där och kan naturligtvis inte veta vad de redan prövat, eller vad de gjort i övrigt men går det så långt att den enda utvägen man ser är att spänna fast barnet, då har man låtit det gå för långt. Troligen beror det på att de är för få men det kan också bero på att förskolläraren har lite dålig kontakt och auktoritet över sina barn. Det är verkligen en konst att leda barn och jag är full av beundran för de som lyckas. I det här fallet har man inte lyckats.
    MKT bra reflektioner! Tack! Skall framföra det som förslag....!  Det är så att den berörda pedagogen inte riktigt har koll och kan styra barnen, nej...det är väl där det brister i första hand. För jag som förälder har relativt god hand med min son och även om han kan bete sig väldigt trotsigt hemma också så brukar jag kunna lösa det utan tvingade "spänna-fast" åtgärder.
  • HäxanSurtant3
    Sarah84 skrev 2010-06-02 09:44:20 följande:

Tycker inte det är så mycket att bli upprörd över. Vid måltider sitter man still, även om man inte äter så sitter man still. & selen satt antagligen på honom av en anledning. Då han kanske inte satt still & i risk att klättra & ramla ur. Då dottern var 2 år kunde jag sätta på henne selen tex i vagnen, då hon gärna klättra ur.

kass pedagogik lära barnen e skall spännas fast-tycker et tyder på dålig hanterinngsförmåga från pedagog och förälder om man måste ta till tvingande åtgärder av det slaget på en 2,5 åring. Jag spänner alrig fast min son i vagnen, jag pratar med honom tills han accepterar sitta där,tex om vi har bråttom el det är för mkt trafik för honom gå bredvid själv.

Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
  • HäxanSurtant3
    Bedan skrev 2010-06-02 10:13:03 följande:
    "Det var inte meningen att du skulle se detta" ?!? Vad faan menade hon med det? Det låter ju som att hon fattade att det inte var ok att göra så. Herregud... skulle nån förälder maila mig med sådan information om de förskolor jag har ansvar för hade jag blivit så jävla förbannad.
    Jag tror du ev har ansvar för just min sons förskola. Har mailat dig...!
  • HäxanSurtant3
    Bedan skrev 2010-06-02 11:24:34 följande:
    Nope, Lunds stad :D The best one :D Hahaha
    inboxa mig! Tror du kan hjälpa mig!
  • HäxanSurtant3
    Thaleia skrev 2010-06-02 11:12:18 följande:
    Jag jobbar som förskollärare i Lund! Och även om allt inte är perfekt här så är det ett bra ställe att jobba på. Standardadantalet på en småbarnsavdelning är va 13 barn på 2,75% vilket egentligen är på gränsen...så det är tur att man oftast får vara 2,87% eller 3 heltider men det beror ju rätt mycket på vilken chef det är man har.
    i vilket stadsdel arbetar du?
  • HäxanSurtant3
    Fiyali skrev 2010-06-03 08:40:33 följande:
    Jobbar också som förskollärare i Lund, vi är 2,75 i personal på 8 barn, jobbar privat.
    Har jobbat kommunalt under perioder på olika ställen, där har det alltid varit nästan 16 barn på 2,75 tjänster.
    Du får gärna inboxa mig om vad det finns för alt privat...funderar på att byta.
  • HäxanSurtant3
    vittra skrev 2010-06-03 14:00:59 följande:
    Jag uppfattade det som att han sprungit omkring under dagen och gjort dessa hyss, han har ju "varit så aktiv". Ingenstans har personalen påpekat att han var så vild att han höll på att ramla av stolen eller skulle ha gjort sig illa... hade det varit orsaken hade de givetvis sagt det och inte börjat dra upp att han var bråkig under dagen.
    Det var INTE en säkerhetsåtgärd för min son, det var en tvångsåtgärd å han inte ville sitta vi matbordet. Min son ramalr inte ur en stol,han kalrar utmörkt av att klättra upp och ned för en tripptrapp stol. Inte hller stod han i den eller på bordet. Han ville helt enklet inte ha mellanmålet.
  • HäxanSurtant3
    Annamamma 83 skrev 2010-06-04 23:09:04 följande:
    Blir lite kluven när jag läser.
    Tycker att det låter lite väl hårt och spänna fast han,
    MEN ts du måste ju förstå att de inte kan låta alla barn som inte vill äta mellanmål springa runt o leka med annat, vilken matro blir det för dom som sitter och äter?
    Kanske funkar hemma med ett barn , men med ca 15 barn på en förskola?
    Vår son får inte springa runt hemma när han vägrar äta, han är snart 2,5 år.
    Ska vi äta middag så sitter vi vid bordet vägrar man äta får man ändå sitta kvar till syskonen är klara.
    Skulle vi låta våra barn gå från bordet när de ville så skulle de nog leva på luft.
    Du skulle nog hjälpa förskolan om du hade lite hårdare regler med detta hemma.
    varför då? min son äter som en häst hemma, han krånglar aldrig med maten. därför har jag ingen löjlig regel om att han måste sitta vid matbordet om han inte vill ha/alt redan ätit upp. det är snarare så jag får hejda honom inte äta för mkt. Han älskar mat! samma på dagis-han äter så mkt han inte hinner bli hungrig till mellanmålet.

Jag tänker inte tvinga honom sitta vid matbordet "bara för att".

Dessutom äter vi inga mellanmål hemma,den tiden ägnar vi åt utelek. Han får ev en banan el en frukt i farten men inte sätter vi oss till bords för ett mellanmål. Det räcker sitta till bords vid frukost,lunch o middag.
  • HäxanSurtant3
    Annamamma 83 skrev 2010-06-04 23:09:04 följande:
    Blir lite kluven när jag läser.
    Tycker att det låter lite väl hårt och spänna fast han,
    MEN ts du måste ju förstå att de inte kan låta alla barn som inte vill äta mellanmål springa runt o leka med annat, vilken matro blir det för dom som sitter och äter?
    Kanske funkar hemma med ett barn , men med ca 15 barn på en förskola?
    Vår son får inte springa runt hemma när han vägrar äta, han är snart 2,5 år.
    Ska vi äta middag så sitter vi vid bordet vägrar man äta får man ändå sitta kvar till syskonen är klara.
    Skulle vi låta våra barn gå från bordet när de ville så skulle de nog leva på luft.
    Du skulle nog hjälpa förskolan om du hade lite hårdare regler med detta hemma.
    matro och matro...å barn inte är på förskola får de ju äta då det är folk runt om i liv och rörelse, tex under tågresor (jag åker tex ofta tåg med min son),på bussar,på cafeer...barn måste lräa sig kunna sitta och äta även om et inte är kliniskt tyst pch lugnt runt om dem, annars har e ju problem.

MIn son kan klara det,han sitter gladerligen och äter även om det så skulle pågå en jordbävning runt om honom.Men är han mätt så äter han inte. Enkel ekvation.

Det är egentligen hemskt barnen tvingas äta vid vissa tider på dagis. Äter du och jag alltid exakt samma tid varje dag? är vi alltid lika hungriga avrje dag?Nej.....
  • HäxanSurtant3
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-05 18:13:57 följande:
    Nu är det ju så att barn fostras i socialt samspel med en vuxen. Den vuxne ska vägleda barnet och visa vägen till hur man beter sig. Det finns väl andra sätt att lära ett barn att sitta med vid bordet än att spänna fast det. Om det är lösningen så får man väl fortsätta att spänna fast barnen sedan i skolan för det är ju det man har lärt dem att man ska göra om de inte vill sitta still

Ibland blir jag mörkrädd hur när jag ser hur en del avarter inom förskolan, som beror på för stora barngrupper och för lite personal, blir en norm för hur barn ska fostras. Det är så sjukt så jag nästan mår illa. Hur kan någon med sunt förnuft tycka att det är vettigt att man spänner fast ett barn vid matbordet. Det är en kränkning och den 3-åring på en annan förskola som spändes fast fick ut ett fett skadestånd, så det här är faktiskt inte något som är accepterat.

Stackars barn säger jag det låter som de utsätts för de övergrepp som barnhemsbarnen utsattes för en gång i tiden. Usch!
    Kloka ord...jag håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en hemma-mamma och 2 syskon. Vi har aldrig behövt sitta kvar vid bordet om vi ätit upp och jag är en nu fullständigt socialt kompetent 40 åring... . tänka sig....

Lustigt hur folk går igång i denna tråd om man inte tycker barn skall straffas med sele och spännas fast, "fostras" sitta still osv då de är endast 2- 3 år....

Jag blir lite full i skratt.
  • HäxanSurtant3
    mirre67 skrev 2010-06-06 13:05:06 följande:
    Nej, det är ju mycket bättre att återgå till 70-talets flumpedagogik, när ungar fick göra precis som de själva ville. ´Jag tycker f ö idag att många ungar är fruktansvärt dåligt uppfostrade, uppkäftiga, snorkiga och allmänt otrevliga. Felet är att många föräldrar inte törs uppfostra sina barn, de ska vara KOMPISAR med dem istället. Och så fort det görs någonting med barn så skriks det ju om kränkning. Det finns nog inget ord som är så missbrukat som just det. Men som sagt, låt oss återgå till 70-talets flum och fria uppfostran så blir det säkert ett riktigt drömsamhälle.
    Såg på din pres du är 43 år. Då är vi i princip jämngamla...och jag minns verkligen inte 70- talet som "flum".Jag tycker mig som 40-åring vara totalt socialt kompetent, välutbildad och har inga problem med mitt sociala samspel för att jag inte hade föräldrar som tvingade mig och mina syskon sitta vid matbordet om vi inte ville.

Jag tycker inte att "sele på 2,5 åring vid matbord" är annat än en desperat tvångsåtgärd. Helt fel pedagogik och uppfostran.

Som anställd i sjukvården så är det ju så att man behöver läkarordination för att få lov spänna fast dementa, förvirrade äldre i stol/säng. Det är otillåtet sätta "säkerhetsbälte" på en förvirrad 85-åring som riskerar ramla ur stolen.

Skall det då vara legitimt sätta "säkerhetsbälte" på en 2,5 åring som INTE har fallrisk men som bara INTE VILL sitta och äta?

Det är kränkande behandling samt otillåtet spänna fast en dement äldre utan ordination men OK enligt dig spänna fast en 2,5 åring som bara inte vill lyda sin förskolefröken?

Jösses vilken människosyn...
  • HäxanSurtant3
    mirre67 skrev 2010-06-06 12:58:46 följande:
    Ha dina ungar hemma då, så kan du ju låta dem göra precis som de vill. Har du fortfarande inte fattat att på en förskola funkar det inte att ta hänsyn till vad 20 olika ungar är vana vid hemifrån. Det måste finnas regler och rutiner där för annars funkar inte verksamheten så är det bara. Kan du inte förstå det och tycker att personalen hela tiden ska göra undantag för din son, får du nog överväga om du ska honom kvar i förskolan överhuvudtaget. Hos oss sitter man kvar vid matbordet tills alla har ätit klart, det tycker jag hör till vanligt folkvett att göra. Tycker f ö som någon annan att det vore intressant att höra om du pratat med din son något om det faktum att han gett sig på ett annat barn under dagen. Men du kanske inte tycker det är något att bry sig om heller?
    Äukm det är vara verkligen en komisk kommentar. Du har 3 abrn men förstår inte att en 2,5 åring kan knuffa sina kompisar? Brukade du tala om konsekvenser med dina barn då de var 2,5 år och ställa dem tills svars flera timmar efter den aktuella händelsen då de var i den åldern? Småbarn i den åldern gör så...de knuffas och kan vara hårdhänta mot varandra.Men det går inte att "tala ut" om en sådan händelse med dem flera timmar senare. De förstår inte sambandet och har inte ett konsekvenstänkande ännu.

Vilke orealistisk syn du har på småbarn....
    Nog dags uppdatera kunskaperna om barns utveckling.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?