Inlägg från: Simsonen |Visa alla inlägg
  • Simsonen

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

vittra skrev 2010-06-01 21:41:00 följande:
    Om inte utbildad personal kan hantera en så simpel situation som att ett barn vill springa omkring när det är dags att äta så bör de i allra högsta grad söka sig till nytt arbete, då är de inte lämpade att arbeta på en förskola. Där uppstår konflikter och bråk dagligen, och de ska faktiskt vara utbildade för att kunna hantera sådana saker på ett adekvat sätt.
    Fast när inte ens barnets mamma som känner det bäst kan komma med en hållbar lösning, hur ska då personalen kunna göra det?
    Jag anser att de hanterade det på ett bra sätt med en sele och det tror jag även deras chef gör när ts tar upp det med honom/henne.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:40:48 följande:
    ASG...bara skrattar åt det inlägget..
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Jo det stämmer väl överens med dina svar hitills, du verkar inte vara intresserad av seriösa råd i frågan utan bara av inlägg som beskriver hur hemska personalen är som inte behandlar din unge som en prins och struntar i resten barn.
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:42:47 följande:
    Nej, det är inte förälderns ansvar att komma med lösningar för hur personalen ska hantera en situation på dagis! Men det är bannemej personalens ansvar att se till att de lösningar man använder sig av är lagliga och adekvata för situationen!
    Ja välkommen att kolla upp det. Det är inte olagligt att sätta fast ett barn med sele under maten. Inte ens när det gäller ts unge.
    Och jo självklart är det förälderns ansvar.
    Om man är intresserad av sitt barns bästa (vilket jag betvivlar är fallet här iofs) så gör man sitt bästa och försöker komma fram till en gemensam lösning med personalen som är genomförbar. Samarbete mellan personal och förälder är det som gynnar barnet mest, inte bara att föräldern dumpar barnet i hallen och sen blir förbannad när personalen löst en besvärlig situation på ett sätt som föräldern inte skulle gjort hemma.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:45:28 följande:
    kan då upplysa dig om att det inte är Ok spänna fast barn på detta vis-kanske har ungått dig och du brukar den metoden i ditt arbete? isåfall är det dags du slutar med det.
    Konkret källa tack! Att det inte är okej för dig är uppenbart men vart har du den oberoende källan som stödjer att man inte får sätta fast en tvååring med sele i vagn eller vid matbordet?
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:47:50 följande:
    Personal på en förskola ska behandla alla barn med hänsyn och respekt, men du verkar ju ha en fruktansvärd syn på barn själv så hoppas för guds skull inte att du jobbar med barn...
    Jag har en tvååring själv  och jag är glad att vår förkola aldrig skulle förstöra måltiden för alla barn för att ETT enda barn fick härja runt som det ville.'Det är INTE olagligt att sätta fast en tvååring med sele vid maten.
    På vilket sätt får de andra barnen hänsyn och respekt när ett ska få göra som det vill?
    De barn som behöver sitt mellanmål, på vilket sätt är det respekt att de får sin lugna matstund förstörd för att ts barn just då känner för att härja runt och slå både personal och barn?
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:50:50 följande:
    nej jag skriver det inte är Ok spänna fast så stora barn och att de kunde han låtit min son sitta i en soffa de har i samma rum med en bok. Han brukar sitta still då och pyssla med ett pussel..det är inte så att han springer omkring helt planlöst och stojar. Han ville helt enklet inte ha mellanmål och försökte gå från bordet men blev då tvingad sitta där med en sele.

Lösningen hade varit sätta honom i soffan med en bok. Han hae suttit där å och tittat i den. Och fsk-lärarna hade kunnat se honom från bordet.

Man ska aldrig tvinga barn sitta vid ett matbord om de inte vill äta.
    Jo det är i högsta grad okej. Det som INTE är okej är att ditt barn ska få sitta och göra vad det passar honom när de andra ska äta.
    Kanske borde du ha läst på hur dagis fungerar INNAN du placerade honom där, för de flesta räcker det med logiskt tänkande att alla barn inte kan få göra vad de själva vill hela tiden men du borde uppenbarligen läst på.
    Nej, det fungerar inte att han sitter och pusslar/läser/gör något annat, medans de andra barnen äter.
    På dagis sitter alla med vid bordet när det är matdags, precis som att alla går ut när det är tid för det, tvättar händerna o.s.v
    inget undantag bara för att det är ditt barn.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:54:24 följande:
    kanske är hon av samma kaliber som min sons fsk-lärare?
    Många föräldrar har flyttat sina barn från hennes avdelning just pga sådana här saker. Det går inte resonera med henne alls...
    Ja det tycker jag definitivt du ska göra med ts så kanske de andra barnen får äta sin mat i lugn och ro.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:58:25 följande:
    De tvingar ju i dem mat som om de vore svältoffer i Afrika men tillgodoser inte behovet av frisk luft och utelek...

Alla barn behöver inte äta var 3je timme och de som inte behöver kan man låta leka istället. Är ett barn hungrigt så äter det. Man behöver inte tvinga dem av rutin.

Samma sak då det gäller sova.Är de trötta sover de.Barn skall inte tvångsmässigt sova middag för att det är rutin.
    Men vad är så svårt att FATTA?? Nej ts, man kan inte låta de barn som vill springa omkring och leka medans de andra försöker äta, det fungerar inte så.
    Jag väntar fortfarande på din konkreta källa där det står att det är olagligt med sele under matstunden.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:59:51 följande:
    hua din syn är skrämmande-tur du inte är min sons dagisfröken...byt jobb.
    Och jag är glad att din unge inte går på vårt dagis och förstör min sons matstund som är så viktig för honom. Jag tycker snarare att din syn är en smula okunnig och jag kan önska att sådana som du hade brytt er mer om era barn och verkligen spenderat en dag på dagsi med dem för att se hur miljön är istället för att bara sitta och gnälla på ett forum.
    Men tyvärr är det sällsynt att det händer. Lättare att gnälla än att handla.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:02:48 följande:
    hua vilken skrämmande person du verkar vara-ballar ut helt i en tråd som denna.Jobbar du med barn så byt för Guds skull jobb....
    Oj nämen ts, jag tror det är något som hakat upp sig , tycker mig se lite upprepningar.
    Brukar bli så när argumenten tryter, när man kastat ur sig något och sen inte kan styrka det med konkreta bevis.
    Pinsamt ts.
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 22:07:05 följande:
    Jag hoppas verkligen att Simsonen bara har en rejält dålig dag för med en sån attityd annars skulle minst sagt kräva psykhjälp, särskilt om man dessutom ska ha ansvar över barn samtidigt! Fy fan... nej jag är glad att vi har ett humant dagis och den attityd Simsonen uppvisar är inte ens i närheten av att existera där vi har dottern. Jag är jäkligt glad att de kan lösa sådana konflikter utan att behöva resonera som Simsonen. Det finns faktiskt andra sätt, men uppenbarligen är det roligt att straffa barn?
    Tja varken du eller ts har ju kommit med några andra sätt så det verkar ju bara vara skitsnack, liksom att det är olagligt med sele vid matbordet, inte heller där har ni något som stödjer ert påstående.
    Jag väljer att ignorera alla pinsamma påhopp ditt inlägg att , hade jag trott att du var ute efter en seriös diskussion så hade jag kunnat förklara vad som ligger till grund att jag inte anser att ett enda barn ska få förstöra för alla andra men jag inser det meningslösa i det när det kommer till dig.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:06:07 följande:
    Kan tillägga min son även går på jourdagis med väldigt blandade åldrar jourtid. Där funger ar det utmärkt komma med individuella önskemål om sova middag el ej.,hämta och lämna vissa tider osv. Aldrig har jag sett dem spänna fast ngt barn....

De vet vad FLEXIBILITET är...och de är inte så hysteriska med rutiner som min sons fsk-lärare är utan löser det mesta.Fungerar utmärkt...
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
  • Simsonen
    Pyris skrev 2010-06-01 22:11:44 följande:
    Varför be om synpunkter när du inte accepterar något annat än ditt eget synsätt?
    Det har jag också frågat men det är mycket ts helt enkelt bara ignorerar.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:08:16 följande:
    vi har helt olika åsikter och då handlar det inte om att "argumentera". Du satte ribban lågt genom att skriva du tyckte min son skulle byta avdelning--jag svarade med att du borde byta jobb.

Som man ropar får man svar.
    Varför var det att sätta ribban lågt? För att det inte passade dig. Det var seriöst menat eftersom ditt sätt att hantera din son inte kan passas ihop med ett normalt dagis där barnen inte kan springa omkring som de vill.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?