Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Det händer saker lite för ofta i förskolan numera, så mitt råd är därför alltid att föräldrar ska anmäla. Anmäl borttappade eller bortglömda barn till polisen och till förskolechefen.

i det här fallet handlar det om en kränkning av ett barn och det ska anmälas till BEO. "Du skulle inte se att de spände fast din son".

Frågan är hur mycket som händer som "föräldrar inte ska se". Ännu en orsak att anmäla när saker väl upptäcks eftersom för allt som upptäcks så finns det ett mörkertal. En annan 3-åring som spändes fast och där övergreppet upptäcktes av en annan förälder (inte barnets) är det här fallet:

En barnskötare satte fast en treårig pojke i en stol när han inte ville äta mellanmål.
    Barn- och elevombudet (BEO) ser mycket allvarligt på det inträffade och kräver för första gången ett skadestånd för kränkningar inom förskolan.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1517243/trearing-kranktes-pa-forskolan
  • Hemmaföräldern
    Annamamma 83 skrev 2010-06-05 14:21:38 följande:
    Hur har du tänkt att det ska blir när din son börjar skolan?
    När han gjort sin matteuppgift så kanske han ska få springa runt o leka också?
    För de barn som inte kan koncentrera sig när de e stoj o stim kanske har problem då med enligt dig?
    Jag blir bara mer o mer förbannad ju mer ja tänker på hur du ser på detta!
    Just att du säger att barn har problem om de inte vill äta färdigt när de andra barnen springer runt o leker.
    Du verkar ju inte ha någon respekt och hyfs överhuvudtaget när man läser hur du ser på just dessa saker.
    Nu är jag kanske hård, men jag hoppas förskolan fostrar ditt barn på vissa bitar som du förmodligen inte kommer göra...
    Nu är det ju så att barn fostras i socialt samspel med en vuxen. Den vuxne ska vägleda barnet och visa vägen till hur man beter sig. Det finns väl andra sätt att lära ett barn att sitta med vid bordet än att spänna fast det. Om det är lösningen så får man väl fortsätta att spänna fast barnen sedan i skolan för det är ju det man har lärt dem att man ska göra om de inte vill sitta still

Ibland blir jag mörkrädd hur när jag ser hur en del avarter inom förskolan, som beror på för stora barngrupper och för lite personal, blir en norm för hur barn ska fostras. Det är så sjukt så jag nästan mår illa. Hur kan någon med sunt förnuft tycka att det är vettigt att man spänner fast ett barn vid matbordet. Det är en kränkning och den 3-åring på en annan förskola som spändes fast fick ut ett fett skadestånd, så det här är faktiskt inte något som är accepterat.

Stackars barn säger jag det låter som de utsätts för de övergrepp som barnhemsbarnen utsattes för en gång i tiden. Usch!
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?