Inlägg från: nicke nyfiken76 |Visa alla inlägg
  • nicke nyfiken76

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:47:17 följande:
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Grupptryck? Sorry, men det fungerar inte så. Börjar ett barn springar omkring och pesonalen tillåter det så slutar det med att alla springer omkring. Det slutar inte med att din lille kille sätter sig vid bordet.
  • nicke nyfiken76
    vittra skrev 2010-06-01 21:46:12 följande:
    Det bör i allra högsta grad finnas utrymme på en förskola för att en i personalen ska kunna ägna hela sin uppmärksamhet till ett enda barn om det är nödvändigt. Om ett barn bråkar när det är dags att äta är det inte svårare än att en i personalen får engagera sig i det barnet eftersom uppenbarligen finns det ju en anledning till allt bråk. Har man så dåliga resurser på en förskola att inte detta är möjligt så brister ju hela förskolan vilket ska anmälas till högre instans.
    Tror du på allvar att det finns sådana resurser på en förskola?!? Har du varit på en förskola någon gång? Till mellis kanske det är ca 16 barn och 2 personal. Vilken bra idé att den ena ska gå iväg med "lillprinsen" och låta honom göra någonting annat för att han inte vill sitta vid bordet.
  • nicke nyfiken76
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:50:50 följande:
    nej jag skriver det inte är Ok spänna fast så stora barn och att de kunde han låtit min son sitta i en soffa de har i samma rum med en bok. Han brukar sitta still då och pyssla med ett pussel..det är inte så att han springer omkring helt planlöst och stojar. Han ville helt enklet inte ha mellanmål och försökte gå från bordet men blev då tvingad sitta där med en sele.

Lösningen hade varit sätta honom i soffan med en bok. Han hae suttit där å och tittat i den. Och fsk-lärarna hade kunnat se honom från bordet.

Man ska aldrig tvinga barn sitta vid ett matbord om de inte vill äta.

Jag tycker verkligen att man ska "tvinga" barn att sitta vid matbordet även om de inte vill äta. I alla fall om de inte har någon form av "ätstörning" och det har ju inte din son.

• nicke nyfiken76
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:22:24 följande:
    ASG-du är för komisk....

Jag har min son 100% själv ja...då han inte är på dagis.Och jag behöver inte ta till "spänna-fast-metoder" i uppfostringssyfte. Han fungerar bra ändå.

Jag tycker jag snarare är en sund förälder som inte är hysterisk och jag leker nog mer med mitt barn än många andra gör.

Har aldrig känt jag försummar honom,tvärtom är jag väldigt nöjd med min föräldraroll.

Som jag dessutom klarar helt själv, utan en man.. .

Hur står det till själv med ditt samvete mot ditt barn ? Eftersom du frågar mig så kan jag ju fråga dig?
    Spänner du fast ditt barn vid matbordet eller i barnvagnen?

Det gör som sagt inte jag..Min son får gå från bordet om han inte vill äta och har får gå själv om han inte vill åka vagn. Men jag använder inte sele på honom.Jag löser det ändå.
    Ja, jag spände fast  mina barn i vagnen vid 2-3års ålder. Inte för att de inte ville åka utan för att de var så ivriga och livliga att titta på allt runtomkring att jag var rädd att de skulle trilla ut.
    Oj, en sån hemsk mamma jag är.
  • nicke nyfiken76
    vittra skrev 2010-06-02 10:36:36 följande:
    Jag har aldrig skrivit att någon i personalen ska gå iväg med barnet, men hos oss sitter de med de mer oroliga barnen och engagerar sig i dem. Barn behöver engagemang. Har man 16 barn på 2 personal bör man byta förskola, det är långt under riktlinjerna för vad som avgör en god kvalitet på en förskola... tyvärr vet jag att det finns så fruktansvärda ställen i Sverige, Sverige har faktiskt idag bland den sämsta kvaliteten inom barnomsorgen om man jämför med andra europeiska länder... men det finns faktiskt bra förskolor också.
    Det finns ingen begränsing på hur många barn de ska vara i en grupp på förskolan. På många ställen är det bara 2 personal kvar på eftermiddan när det är mellis.
  • nicke nyfiken76
    Bedan skrev 2010-06-02 10:47:39 följande:
    Jag anser att när man gör saker som man inte vill att andra ska få reda på, då VET man att man gör fel! Det är ju en sak om man kommit överens med föräldern om att fastspänning är en bra lösning, men att göra det bakom ryggen på folk, då är det FEL! 
    Det håller jag med om.
  • nicke nyfiken76
    vittra skrev 2010-06-02 10:50:31 följande:
    Jo det finns rekommendationer. Men tyvärr är det inte lagstadgat att det måste vara så, vilket de bör bli om vi öht ska kunna nå upp till de krav som krävs på kvalitet inom förskolan för barnens utveckling. Du kan ju inte mena att sådana brister är helt ok?!
    Nej, precis. Det finns ingen lag på hur många barn det ska vara i varje barngrupp. Och NEJ jag menar inte att det är ok, det har jag aldrig påstått.
  • nicke nyfiken76
    Bedan skrev 2010-06-02 10:55:59 följande:
    Nej, det finns kanske inte lag på det, men man får pisk på fingrarna av skolinspektionen ifall man har för få vuxna per barn på förskolan.
    Hur många vuxna och hur många barn är det på din/dina barns förskola? Bara nyfiken.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?