• Bedan

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

"Det var inte meningen att du skulle se detta" ?!? Vad faan menade hon med det? Det låter ju som att hon fattade att det inte var ok att göra så. Herregud... skulle nån förälder maila mig med sådan information om de förskolor jag har ansvar för hade jag blivit så jävla förbannad.

• Bedan
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:29:37 följande:
    Ja, jag spände fast  mina barn i vagnen vid 2-3års ålder. Inte för att de inte ville åka utan för att de var så ivriga och livliga att titta på allt runtomkring att jag var rädd att de skulle trilla ut.
    Oj, en sån hemsk mamma jag är.
    Men det där kan du faktiskt inte jämföra med det TS talar om. Du är barnets förälder. Det är ju inte som att du spänner fast andras barn och försöker hålla det hemligt för dem.
  • Bedan
    vittra skrev 2010-06-02 10:40:02 följande:
    Precis, tom personalen själva inser ju att det är en felaktig handling om skämdes över det... att då folk här ska envisas med att påstå att det på något sätt är berättigat visar verkligen på den galenskap som finns hos föräldrar idag...
    Jag anser att när man gör saker som man inte vill att andra ska få reda på, då VET man att man gör fel! Det är ju en sak om man kommit överens med föräldern om att fastspänning är en bra lösning, men att göra det bakom ryggen på folk, då är det FEL! 
  • Bedan
    idiblon yes skrev 2010-06-02 10:50:12 följande:
    Det håller jag inte med om. Det är skillnad mellan att veta att man gör fel mot att veta att någon annan skulle tycka att man gör fel. Stor skillnad.
    Well, du får tycka vad du vill. Jag måste inte hålla med dig och du måste inte hålla med mig.
    Jag tycker att det är nått lurt när man säger "det var inte meningen du skulle se detta" för jag tycker att föräldrarna har rätt att veta vad som händer deras barn under dagen. Ifall man ljuger om en sånhär grej, vad för andra saker ljuger man om och mörkar då? Som sagt var, skulle det komma till nämndens kännedom att sådan pågick på en av våra förskolor har jag svårt att tro att vi skulle rycka på axlarna. Och som tur är är det VI som bestämmer vad som är ok på våra förskolor. Inte enskild personal.
  • Bedan
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:54:44 följande:
    Nej, precis. Det finns ingen lag på hur många barn det ska vara i varje barngrupp. Och NEJ jag menar inte att det är ok, det har jag aldrig påstått.
    Nej, det finns kanske inte lag på det, men man får pisk på fingrarna av skolinspektionen ifall man har för få vuxna per barn på förskolan.
  • Bedan
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 10:59:52 följande:
    Hur många vuxna och hur många barn är det på din/dina barns förskola? Bara nyfiken.
    Jag har inga barn, men jag sitter i en barn och skolnämnd. Vår målsättning är 12 barn per grupp, ibland är det dock några fler, men då handlar det om högst 14 och under en kortare period.
  • Bedan
    Bedan skrev 2010-06-02 11:02:38 följande:
    Jag har inga barn, men jag sitter i en barn och skolnämnd. Vår målsättning är 12 barn per grupp, ibland är det dock några fler, men då handlar det om högst 14 och under en kortare period.
    Detta är också nått vi "lockar" med för att få förskolelärare att vara intresserade av att komma och jobba hos oss.
  • Bedan
    nicke nyfiken76 skrev 2010-06-02 11:04:37 följande:
    Var bor du???
    Lund
  • Bedan
    Pigeon skrev 2010-06-02 11:06:33 följande:
    Tänkte just detsamma, låter som en ort man skulle flytta till!
    Sen kan jag ju säga att det inte alltid "hjälper" att ha små grupper eller många lärare. Jag brukar hämta min kompis son på förskolan ibland och då brukar lärarna sitta i klungor och snacka med varandra medan barnen härjar fritt i sandlådorna. Slåss och busar utan att någon vuxen har minsta koll på dem. Trist.
  • Bedan
    Thaleia skrev 2010-06-02 11:12:18 följande:
    Jag jobbar som förskollärare i Lund! Och även om allt inte är perfekt här så är det ett bra ställe att jobba på. Standardadantalet på en småbarnsavdelning är va 13 barn på 2,75% vilket egentligen är på gränsen...så det är tur att man oftast får vara 2,87% eller 3 heltider men det beror ju rätt mycket på vilken chef det är man har.
    Skrattande Hoppas du har en snäll chef. Jag har ju mest kontakt med förvaltningschefen och områdesrektorerna.
  • Bedan
    Dossen skrev 2010-06-02 11:20:08 följande:
    Bedan, om du sitter tom i en nämd hur kan du då inte veta vad rätta titeln heter på fsk-personalen? Bara undrar.... *ler*
    Och du borde kanske veta att det heter t.o.m. och inte tom. Vad insinuerar du? Att jag ljuger? Lägg av. Jag säger t.o.m. DAGIS om förskola fast det inte heter så! FE OCH VASA!
  • Bedan
    Thaleia skrev 2010-06-02 11:24:11 följande:
    Ja, det har jag och jag tror att om jag skulle säga vem det är så skulle du nog veta vem det är...om det inte är i nämnden på öster du sitter...
    Nope, Lunds stad :D The best one :D Hahaha
  • Bedan
    tiiiny skrev 2010-06-02 11:32:26 följande:
    Sen undrar jag om du pratade med din son om varför han hade gett sig på det andra barnet och fröken? Personligen skulle jag bli mer upprörd över det.
    Vad är det som säger att det där ens är sant? Med tanke på att de ville mörka fastspännandet kan de ju ha dragit till med vad som helst för att försvara sitt beteende.
  • Bedan
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-06 09:08:18 följande:
    Kloka ord...jag håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en hemma-mamma och 2 syskon. Vi har aldrig behövt sitta kvar vid bordet om vi ätit upp och jag är en nu fullständigt socialt kompetent 40 åring... . tänka sig....

Lustigt hur folk går igång i denna tråd om man inte tycker barn skall straffas med sele och spännas fast, "fostras" sitta still osv då de är endast 2- 3 år....

Jag blir lite full i skratt.
    Jag tycker att det känns rent allmänt på FL som att många tycker att det är ok med fysisk bestraffning av barn i olika former.
  • Bedan
    vittra skrev 2010-06-06 11:26:48 följande:
    Håller med, och tyvärr visar det ju också på den ökade trenden som överlag har börjat uppmärksammats i vårt samhälle, våld mot barn i form av fysisk bestraffning och allmän kränkande behandling har börjat bli mer och mer accepterat igen. Detta har uppmärksammats på flera håll och många kämpar för att vända trenden, det är inte rätt väg att få bukt med problemen vi har, det skapar bara problem på helt andra sätt tyvärr... men allt fler är villiga att gå tillbaka till en uppfostran med aga och tror att det är enda sättet
    Jag tycker att det är intressant att folk tycker det är ok att ge sig på små individer som inte kan försvara sig, varesig fysiskt eller verbalt, med metoder som man ALDRIG skulle ha på vuxna. Särskilt tydligt blir det då barnaga ofta upphör när barnet blir stort nog att försvara sig.
    Jag har svårt att tro att de som tycker att en liten smäll är ok skulle lägga maken över knät och ge denne en omgång ifall han inte gjort som han blev tillsagd. Hade chefen kommit fram och gett en anställd en örfil för att denne inte mött deadline hade man ringt polisen, men att slå barn för att de är gnälliga det är förståeligt. Jag fattar inte.
  • Bedan
    chrissandra skrev 2010-06-06 11:42:46 följande:
    Att slå någon är förkastligt! Ingen ska behöva utsättas för fysiskt våld men vad många glömmer det är att psykisk misshandel inte syns i form av blåmärken men som ger ärr för hela livet.
    Det är ett hårdare klimat i hela samhället nu, även på dagis. Jag ser en markant skillnad på de senaste tio åren.
    Däremot tycker jag inte att man ska få springa omkring när andra sitter och äter, det är väldigt respektlöst och kommer inte att gynna barnet i fortsättningen.
    Man visar hänsyn till varandra och i det ingår att sitta och vänta till alla ätit klart precis som man gör när man går på restaurang, inte går väl den som ätit klart därifrån och lämnar den andra kvar?
    Hemma tycker jag också att man kan sitta och vänta på varandra men barnen kan få gå om alla är färdiga och vi vuxna vill sitta kvar.
    Jag tycker inte att fröken på denna förskola visar hänsyn eller respekt genom att göra saker mot barnet som det enligt henne själv inte var meningen att föräldern skulle se. Föräldrarna måste ha möjlighet att ha insyn i verksamheten, hur ska man annars våga lämna sitt barn i förskolan? 
  • Bedan
    Starkast skrev 2010-06-06 17:44:56 följande:
    Nu är det ju skillnad på hemma och på dagis. Vilket har påpekats mer än en gång.

Sen behöver en sele inte vara ett straff. Utan snarare ett hjälpmedel.
    Vore selar en straffmetod skulle ex. barnvagnar inte ha inbyggda sådana och de skulle överhuvudtaget inte gå att köpa i en vanlig affär.

Man ka se saker från olika håll. En liknelse kan vara en bil. Man kan se bilen som ett straff då den riskerar att döda. Eller se den som ett hjälpmedel att förflytta sig med.
    Ursäkta mig, det var nog den sämsta liknelse jag någonsin hört.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?