Inlägg från: Simsonen |Visa alla inlägg
  • Simsonen

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 20:21:23 följande:
    Han har inga som helst problem sita still och äta annars varken hemma eller då vi är bortbjudna. Vi har dock inte rutinen "mellanmål" hemma så han tycker nog det är konstigt han måste sitta och äta då på dagis när vi aldrig gör det annars.

Min son äter som en häst till lunch lediga dagar hemma kl 12. Kl 16.-17 äter vi middag och däremellan så är vi ute ...han brukar inte gnälla om mellanmål och jag tycker det är överflödigt servera en massa mellan kl 12 och 16...en frukt möjligtvis men både morot,smörgås och frukt behövs verkligen inte..

Han säger till om han skulle bli hungrig eller sugen mellan 12 o 16 men oftast vill han leka och gunga istället för att tvångsmässigt "sitta still och äta". De måste ju få göra av med energin också. Men på hans dagis så skall de äta kl 11.30, sova sedan äta mellanmål då e vaknar. När skall de hinna göra av all energi? 
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Fast det hjälper ju inte att han sitter still hemma när det är dagis det handlar om och han inte gör det där. För det är heller inte okej att han springer omkring fritt och leker under maten på dagis, där finns fler barn än ditt och det blir kaos om ett får springa runt och leka medans de andra ska fortsätta äta.
  • Simsonen
    Lady Dahmer skrev 2010-06-01 20:52:07 följande:

samma sak hände på en förskola för ett par år sedan. Det blev stora rabalder och ansvarig pedagog blev avskedad.

Nej, det är INTE ok att spänna fast ett barn.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    Oj är det inte? Så det är bättre då att han springer runt och slåss medans de andra försöker få resten av barngruppen att sitta stilla och äta färdigt än att han får sitta med bygel på sin tripptrappstol?
  • Simsonen
    Mehlis skrev 2010-06-01 21:17:53 följande:

På vilket sätt va ditt barn fastspänt? Många har frågat, men inget svar

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
    Det verkar som att ts först vill veta hur det andra barnet var fastspänt så att hon kan säga att hennes var på samma sätt.
  • Simsonen
    norgesessan skrev 2010-06-01 21:21:04 följande:
    Ett litet barn sitter fastspänt för sin egen säkerhet, ett barn som kan sitte på en stol utan att fastspännas blir därför inte fastspänt för sin säkerhet, men som straff.

Man får vara påhittig för att hålla barnen på plats....Vad gör man med en 4-5 åring som inte vil sitta? Dom kan man vel inte spänna fast?
    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
    4 5 åringar går att prata med på ett annat sätt.

Om man ser det ur ett annat perspektiv, om man ser det ur de andra barnens synvinkel, för hör och häpna, det finns andra barn på avdelningen med.
    Har inte dom barnen rätt till en lugn matstund? Det finns ju barn som är på dagis väldigt länge och de barnenb behöver sitt mellanmål.
    Min son har ätstörningar och han behöver verkligen sitt mål på dagis.

Varför ska alla andra barn få sin matstund förstörd för att ts barn inte någon enstaka gång kan ha sele på sig?
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:24:32 följande:
    min sonpå 2,5 år kan sitta säkert på en stol utan sele-så detta avr väl en typ av lösning för att fsk-fröken inte orkade hantera att han ville ned på golvet och leka....kanske en typ av bestraffning då han inte lyssnade.

I vilket fall som helst är det inte OK ngn spänner fast min son vid en stol. De får hitta på ngn annan lösning.

Det är en kräkning mot ett såpass stor barn bli fastspänt då det inte rör sig om säkerhet utan mer som en tvingande åtgärd.
    Jag tycker då att du kan ha ditt barn hemma istället så kan fröknarna  se till att resten barn får äta i lugn och ro.
    För det fungerar nämligen inte som du tycks tro att ett barn kan bete sig hur det vill, leka och härja runt på golvet och en fröken springer fram och tillbaka mellan det barnet och resten av barngruppen.
    Tycker du att sele är helt uteslutet kan du ju vara med själv vid maten och ta hand om ditt barn och på så sätt visa personalen hur du tycker att de ska göra istället.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:27:47 följande:
    eller så sitter inte "TS" och läser alla nya svar här under kvällens gång för att hon har ett LIV UTANFÖR FL..har den tanken slagit dig?

Selen var en svart sak som var krånglig få upp. Ingen aning om vad för modell. Heller inte intressant.

Min son satt fastspänd -med en svart sele. Hade varit lika illa om det var med en bygel han inte kunde ta sig upp ifrån.
    Men det är väl klart att han inte kunde ta sig ur den, det är ju det som är poängen med sele eller bygel. Du har fortfarande inte gett någon hållbar lösning för hur personalen skulle gjort istället annat än att låta din unge härja runt fritt medans de andra försökte äta.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:32:58 följande:
    intelligent svar-verkligen..men Ok svarar lika "intelligent" tillbaka:

Då kan du ställa diagnoser och skriva ut recept själv då, du får nämligen inte tillgång till läkare på akuten eftersom de måste ta hand om sina barn själva eftersom inte förskolan klarar av det utan att spänna fast dem.

Hör och häpna-min son och en kollegas son slog på varandra idag..måste vi båda avstå våra jobb nu och passa våra söner hemma istället för att förskolan inte kan hantera det? *ironisk*
    Eftersom du inte tycks kunna ge någon anna  hållbar lösning för hur personalen skulle gjort och tycks vara helt omedveten om att det går fler barn än ditt på dagiset så förstår jag inte vad du ville med tråden? Synpunkter står det men merparten av tråden verkar eniga och du lyssnar inte det minsta, så jag antar att medhåll hade varit mer korrekt.
  • Simsonen
    Ess skrev 2010-06-01 21:32:37 följande:
    Du kanske skulle testa nån annan typ av barnomsorg som passar dina åsikter bättre.
    Tex hyra in en barnflicka, för då har hon bara ditt barn och får betalt för att följa dina instruktioner till punkt och pricka och du slipper dessutom gräma dig över att även din son måste inrätta sig i ledet.
    Det hade nog varit det allra bästa.
    Fundera på det ts.
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:36:14 följande:
    Alltså det är ju faktiskt personalens uppgift, och inte någon som inte ens var där när det hände, att hitta lösningar som fungerar. De arbetar faktiskt med att ha omsorgen av en hel drös med barn, och att ta till så kränkande handlingar är aldrig rätt! Det är deras ansvar att se till att barnen kan vistas på samma plats utan att behöva fängsla dem eller låsa fast dem. Punkt slut.
    De satte en sele på honom istället för att göra som ts bestämt, att låta honom springa omkring på golvetr och härja medans de andra åt.
    För någonstans måste ju också föräldern komma med ett rimtligt alternativ om den tycker att personalens lösning är så fruktansvärd.
    Allting fungerar inte i dagismiljö och det är inte rätt att alla andra barn ska bli lidande för att just ts barn absolut inte får ha sele på sig de gånger han inte kan sitta med vid bordet.
    Om du någonsin besökt ett dagis så vet du säkert att det skulle bli ohållbart om alla föräldrar själva skulle sätta regler för hur deras barn skulle få bete sig under tiden på dagis.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:38:58 följande:
    Eller så kanske förskolepedagogen som inte kan hantera barnen skall byta jobb?

Lady Dahmer skrev ju om att en liknande incident lett till uppsägning av en fsk-personal..för det är inte OK spänna fast barn vid stolar om de klarar av att sitta där säkert själva.

Man kan placera barn som inte vill ha mellanmål i en soffa i samma rum med en bok eller ett pussel.Svårare än så behöver det inte vara.
    Nej det kan man inte, en personal kan inte gå ifrån och sätta sig med din son för delvis behövs hon vid matbordet och delvis så vill ju alla de andra barnen då också gå ifrån och leka om de ser att ditt barn får det.

Alltså ts, det må komma som en chock men din son är inte en allsmäktig prins som kan få någon specialbehandling på dagis enbart för att han är din son.
    Vill du ha egna regler för honom får du helt enkelt skaffa barnflicka eller vara hemma med honom, så enkelt är det.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?