• Ancilla

Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..

Vi har haft vårdnadsbidrag för vår tjej sedan januari. Vi tog ut 5 dagar i veckan först året men satt av några tusen på ett konto för att kunna använda dem tillsammans med de 3000 man får i vårdnadsbidrag. Jag fick ett extrajobb och har jobbat helger och kvällar tills nu så vi har klarat oss på detta. PÅ så sättkommer vi att ha kunnat vara hemma 7 månader utan att röra föräldrapenningen. Planerar att börja jobba och ha flickan på dagis i höst men då jobba deltid och fylla upp med föräldradagar. Vi vill inte ha barnen heltid på dagis när de är så små.
    Man får prioritera i livet och vi har prioriterat att kunna vara hemma med barnen lite länge och inte ha dem heltid på dagis. MIn man har ingen jättelön och vi bor i ett enkelt radhus, har bil men ingen splitterny. VI handlar inte alla barnkläder på Polarn och pyret utan köper mycket på tradera eller på barnbasarer.

Ancilla

• Ancilla

Busbellan, roligt att höra dett det faktiskt finns fler som klarat sig på en inte allt för stor inkomst.

Vill man så kan man oftast vara hemma länge än de flesta om man prioriterar. Sedan har jag full förståelse för att det ibland inte går pga olika orsaker.

Ancilla

• Ancilla

Alla regler om vårdnadsbidrag går att läsa på regeringen.se         sedan skriver ni vårdnadsbidrag i sökrutan så kommer alla regler upp. Där har jag fått  massor av information. Har till och med fått informera försökringskassan om olika regler för de kan ju absolut ingenting om vårdnadsbidrag. Om man som är hemma med vårdnadsbidrag blir sjuk och pappan måste vabba finns inte ens en blankett att fylla i. Jag har fått fle 4 gånger och nu har de erkänt att det inte ens finns en blankett så vi behöver enbart anmäla vabb för pappan.

Ancilla

Svar på tråden Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..