• Maax

Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..

Jag finner ingen logik i detta. Snälla hjälp mig att förstå.

- Vårdnadsbidrag kan enbart kombineras med lön.
    - För att få lön måste jag arbeta.
    - Vem ska då ta han om mitt barn eftersom jag inte får ha honom i barnomsorgen?

Är det verkligen så att dom tänkt att en förälder är hemma med barnet och den andra arbetar. Dvs att en familj ska klara sig på en lön + 3000kr i vårdagsbidrag i månaden?

Om vi kunde leva på en lön, så skulle jag ju inte söka om vårdnadsbidrag...

• Svar på tråden Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..
  • vittra

Det är ju ett förslag från borgerliga sidan så man borde ju inte bli förvånad över hur oflexibelt det är isf. Jag trodde inte att det måste kombineras med lön, men i vår kommun har vi inget vårdnadsbidrag så jag kan ju också ha missuppfattat det...

• Maax
    vittra skrev 2010-05-31 15:20:16 följande:
    Det är ju ett förslag från borgerliga sidan så man borde ju inte bli förvånad över hur oflexibelt det är isf. Jag trodde inte att det måste kombineras med lön, men i vår kommun har vi inget vårdnadsbidrag så jag kan ju också ha missuppfattat det...
    Nej det MÅSTE inte kombineras med lön.. Men det är, vad jag förstått, den enda "inkomst" du kan kombinera det med. Går inte med föräldrarpenning eller andra bidrag.

Jag todde i min enfald att jag kunde dryga ut det med föräldrardagar så att man hade möjlihget att vara hemma längre med barnet. Men icke!
  • Pyris

Studera kan man ju göra också. Men det är ju nästan bara på distans som det går då.

Och det går ju att jobba när pappan är hemma.

Men det är väl lite som att man måste vara arbetssökande 8 timmar, men får inte lov att ha barnen på dagis mer än 3 timmar om du ska rätt till a-kassa eller andra bidrag.

• Cia o krabaten

Det finns ju de som inte arbetar samma tider som andra föräldern.
    Tex skulle jag kunna jobba helre och dra in en 4-5000 efter skatt om jag ville, men då innebar det ju mindre tid med barnens far.

• Vaniljkex

Tanken ar val att ge ett litet ekonomiskt stod till de som inte valjer offentlig barnomosrg for sina barn. Om man inte har dagisplats eller dagmamma till sina barn sparar ju kommunen en massa pengar varje ar. Sjalvklart maste den som jobbar ha en ganska hog lon for att det ska funka att en foralder ar hemma, men pa den lonen betalas ju full skatt, utan att man drar pa samhallets resurser i samma utstrackning, sa i mina ogon ar det val inte orimligt, men kanske inte sarskilt viktigt heller. 

• Ancilla

Vi har haft vårdnadsbidrag för vår tjej sedan januari. Vi tog ut 5 dagar i veckan först året men satt av några tusen på ett konto för att kunna använda dem tillsammans med de 3000 man får i vårdnadsbidrag. Jag fick ett extrajobb och har jobbat helger och kvällar tills nu så vi har klarat oss på detta. PÅ så sättkommer vi att ha kunnat vara hemma 7 månader utan att röra föräldrapenningen. Planerar att börja jobba och ha flickan på dagis i höst men då jobba deltid och fylla upp med föräldradagar. Vi vill inte ha barnen heltid på dagis när de är så små.
    Man får prioritera i livet och vi har prioriterat att kunna vara hemma med barnen lite länge och inte ha dem heltid på dagis. MIn man har ingen jättelön och vi bor i ett enkelt radhus, har bil men ingen splitterny. VI handlar inte alla barnkläder på Polarn och pyret utan köper mycket på tradera eller på barnbasarer.

Ancilla

• Busbellan

Det hela handlar väl egentligen om att man kan få välja själv om vem som ska ha hand om ens barn. Man kan t.ex om man vill lämna barnet till en släkting som är hemma och betala med de 3000 kr man får.
    Eller så kan man faktiskt bara vara hemma, för man kan klara sig på bidraget och en lön, vi gjorde det och sambon är ingen höginkomsttagare. Så vi behövde de 3000 kr extra i månaden

Mamma till Nora, August och Ella
  • Ancilla

Busbellan, roligt att höra dett det faktiskt finns fler som klarat sig på en inte allt för stor inkomst.

Vill man så kan man oftast vara hemma länge än de flesta om man prioriterar. Sedan har jag full förståelse för att det ibland inte går pga olika orsaker.

Ancilla

• ElinC

Allt beror ju på hur stora utgifter man har. Vi klarar oss också på en lön och ytterst lite i föräldrapenning så för oss kommer det att funka. Förutsett att alliansen vinner valet... Men det beror ju på hur man prioriterar. Han man låga utgifter och lever snålt så är 3000 bra om man jämför med ingenting. För det är ju så det blir om alliansen förlorar valet.

Svar på tråden Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..