• Maax

Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..

Jag finner ingen logik i detta. Snälla hjälp mig att förstå.

- Vårdnadsbidrag kan enbart kombineras med lön.
    - För att få lön måste jag arbeta.
    - Vem ska då ta han om mitt barn eftersom jag inte får ha honom i barnomsorgen?

Är det verkligen så att dom tänkt att en förälder är hemma med barnet och den andra arbetar. Dvs att en familj ska klara sig på en lön + 3000kr i vårdagsbidrag i månaden?

Om vi kunde leva på en lön, så skulle jag ju inte söka om vårdnadsbidrag...

• Svar på tråden Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..
  • inkka

För oss har vårdnadsbidraget varit jättebra. Ingen superlön här heller. Men, vi har valt att bo och leva lite billigare de här åren när barnen är små.

6000 skulle de flesta nog anse att de "klarar" sig på en tid. Jag tycker det vore jättebra. Samhället tjänar ändå lite på det (om åtminstone en i hushållet jobbar). Och även ensamstående skulle kunna ha en möjlighet att vara hemma något längre med sina barn. Men, jag tror ändå inte det kommer gå igenom. Att ha barnen hemma och vara "hemmafru" har så låg status. Om vi dessutom skulle få så "mycket" pengar för att vara hemma och "slappa" skulle fler gå i taket... tror jag. Dessutom har kd inte extremt många väljare, senast jag kollade. Och jag tror inte de andra allianspartierna (någon som VET?) är för en höjning. Tycker verkligen det ska bli obligatoriskt för alla kommuner att erbjuda vårdnadsbidrag om vi får borgerlig regering igen!

• mandelblomma

perfekt till våre semester. ;)
    Vi har haft det ett år snart på våra tvillingar trots att vi jobbar 100% båda två, heltid...men vi har jobbat omlott och haft lite banvaktshjälp.
    Så närmre 40 000kr har vi kunant tjäna på det. Helt galet!

• inkka

Mandelblomma: Varför tycker du det är galet? 3000/månad per unge är inte mycket för kommunen att betala om man jämför med förskoleplatser. Och ni som jobbar mycket betalar ju massor av skatt som alla får del av. Om ni kan betala barnvakter och åka på semester för pengarna är väl det inget fel?

• mandelblomma
    inkka skrev 2010-06-05 18:47:38 följande:
    Mandelblomma: Varför tycker du det är galet? 3000/månad per unge är inte mycket för kommunen att betala om man jämför med förskoleplatser. Och ni som jobbar mycket betalar ju massor av skatt som alla får del av. Om ni kan betala barnvakter och åka på semester för pengarna är väl det inget fel?
    jo jag tycker det är fel, men systemet finns och jag tar emot pengarna eftersom det är uppbyggt så.
    Men att få betalt för att inte nyttja en sak som finns, i det här fallet dagis..är inte helt ok i min politik.
  • Lizzyy

Ni som skriver "inte att kombinera med andra bidrag" gäller det även Vårdbidrag, studiebidrag från csn?

var kan man läsa om detta, att det inte kan kombineras med andra bidrag?

att man inte kan ta TFP/FP vet jag. Men sen då?

Tacksam för hjälp  

• inkka

Jag kan inte se något fel med vårdnadsbidrag. Alla vinner ju på det. Ni kan jobba så mycket ni vill. Även tider då förskolan har stängt om ni så önskar, och då ha barnvakt. Lugnare för små barn att vara med en person som de känner väl istället för i en stor barngrupp. Samhället sparar massor av pengar på att ge er 6000 i månaden istället för det förskolan skulle kosta.

Ni vinner på det (kan jobba när ni vill, får vårdnadsbidrag... kan åka på semester med era barn)
    Era barn vinner på det (tryggheten)
    Barnvakten vinner på det (lön från er)
    Samhället vinner på det (kostar mindre)

• inkka

Vårdbidrag går det att kombinera med (iaf här). CSN-stöd också.

Det borde gå att läsa på din kommuns hemsida. Annars får du ringa dem och fråga.

• Lizzyy
    inkka skrev 2010-06-05 19:09:04 följande:
    Vårdbidrag går det att kombinera med (iaf här). CSN-stöd också.

Det borde gå att läsa på din kommuns hemsida. Annars får du ringa dem och fråga.
    De nämner inget om vårdbidrag därför frågar jag. Ska på möte med dem, ska fråga då.

Att det kan kombineras med CSN är ju toppen! Har pausat en utbildning jag gått som är på distans. Är ju toppen  
  • Lizzyy

En till fråga. 

Vårdnadsbidrag är överhoppningsbartid enligt FK. Det innebär att min SGI är skyddad eller?

CSN stöd är också skyddande mot SGI? Även på 50%?

Tacksam för svar igen, eller hänvisningar dit man kan läsa om det. Jag har letat och letat! 

• mandelblomma
    inkka skrev 2010-06-05 19:07:32 följande:
    Jag kan inte se något fel med vårdnadsbidrag. Alla vinner ju på det. Ni kan jobba så mycket ni vill. Även tider då förskolan har stängt om ni så önskar, och då ha barnvakt. Lugnare för små barn att vara med en person som de känner väl istället för i en stor barngrupp. Samhället sparar massor av pengar på att ge er 6000 i månaden istället för det förskolan skulle kosta.

Ni vinner på det (kan jobba när ni vill, får vårdnadsbidrag... kan åka på semester med era barn)
    Era barn vinner på det (tryggheten)
    Barnvakten vinner på det (lön från er)
    Samhället vinner på det (kostar mindre)
    jag tycker det är fel att betala ut något som generellt är något som ger en effekt av att kvinnor stannar hemma mer för det vet man att majoriteten av familjer som nytjar det är kvinnorna.

Jag tycker också det är märkligt att samhället ger oss rätt högavlönade 30-40 000 att åka på semster för, glasspengar etc för att inte nyttja dagis.

Jag är den första som säger att ett vårdnadsbidrag ska bort, men så länge det finns så tar jag mig rätten att håva in 40 papp att leka för!
  • Raira

Här har vi haft vårdbidraget i nästan ett år och det har gått bra men man har fått skippa mycket småresor och så då det och barnbidraget har varit den enda inkomsten från min sida . Man får verkliget hålla sig till en stram budget och inte överskrida .
     3000kr + barnbidrag = 6000kr det är inte mycket att röra sig i månaden med . Tur att man har en arbetande sambo annars skulle det inte gå .
    Men det är en toppen grej då jag inte behövt sätta min minsta på dagis så tidigt  . Hon börjar nu i höst då jag tycker att vid 2år  behöver hon den sociala biten som hon får på dagis och som jag inte kan ge henne hemma . Ser att hon vill börja (15timmar) då äldre går till dagis och skolan . Hon känner  "varför måste jag vara hemma"

mamma till 3 vildar f. 03 05 & 08
  • inkka
    mandelblomma skrev 2010-06-05 19:16:35 följande:
    jag tycker det är fel att betala ut något som generellt är något som ger en effekt av att kvinnor stannar hemma mer för det vet man att majoriteten av familjer som nytjar det är kvinnorna.

Jag tycker också det är märkligt att samhället ger oss rätt högavlönade 30-40 000 att åka på semster för, glasspengar etc för att inte nyttja dagis.

Jag är den första som säger att ett vårdnadsbidrag ska bort, men så länge det finns så tar jag mig rätten att håva in 40 papp att leka för!
    Jag tycker inte det är fel att kvinnor, som vill, har en möjlighet att stanna hemma lite längre (för även jag vet såklart att det är mammor som är hemma mest). Jag är för valfriheten som ett vårdnadsbidrag ger. Och om ni vill mumsa glass så unnar jag er verkligen det! Jag skulle inte vilja jobba 100% samtidigt som min man också gör det
  • mandelblomma
    inkka skrev 2010-06-05 19:36:27 följande:
    Jag tycker inte det är fel att kvinnor, som vill, har en möjlighet att stanna hemma lite längre (för även jag vet såklart att det är mammor som är hemma mest). Jag är för valfriheten som ett vårdnadsbidrag ger. Och om ni vill mumsa glass så unnar jag er verkligen det! Jag skulle inte vilja jobba 100% samtidigt som min man också gör det
    eftersom det handlar om flera än " du och jag" utan är ett bidragande del i ett samhällsfenomen så blir det likväl fel :)
  • inkka
    mandelblomma skrev 2010-06-05 19:41:11 följande:
    eftersom det handlar om flera än " du och jag" utan är ett bidragande del i ett samhällsfenomen så blir det likväl fel :)
    Då tycker vi olika... Men det gör inget! Ha en trevlig semester!
  • inkka

Ska vi apselut ha! Tror det får bli en glass med... haha

• Ancilla

Alla regler om vårdnadsbidrag går att läsa på regeringen.se         sedan skriver ni vårdnadsbidrag i sökrutan så kommer alla regler upp. Där har jag fått  massor av information. Har till och med fått informera försökringskassan om olika regler för de kan ju absolut ingenting om vårdnadsbidrag. Om man som är hemma med vårdnadsbidrag blir sjuk och pappan måste vabba finns inte ens en blankett att fylla i. Jag har fått fle 4 gånger och nu har de erkänt att det inte ens finns en blankett så vi behöver enbart anmäla vabb för pappan.

Ancilla

Svar på tråden Förklara tanken med vårdnadsbidrag. Jag måste ha missförstått..