Inlägg från: Anonym (My, medberoende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (My, medberoende)

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Jag har nu bara läst TS och inget i tråden, men det jag som medberoende fått lära mig att vad jag än säger eller gör så betyder det ingenting. DU kan aldrig förändra honom, det är endast han. Tyvärr går man på niten hundra ggr om och känner sig så naiv och dum och inte hjälper det. Själv är jag på bristningsgränsen för tillfället. Han har druckit i säkert varje jävla dag nu i över någon månad. Mängden eller styrkan har ingen betydelse utan det ska vara där hela tiden. Så fort fredagen kommer, helgen kommer, högtid kommer, långhelg kommer så vet jag att det innebär värre drickande.

Värsta utav allt är jag är gravid också...

Finns det någonstanns man kan vända sig när man som medberoende känner att man är påväg att bryta ihop? Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen...

Fan. Jag går på alla jävla lögner hela tiden... Vem är det som hela tiden blir sårad, jo jag såklart. Jag orkar inte med det här...

3way skrev 2010-05-30 11:44:37 följande:
    Jag hatar storhelger!  De är som "gjorda" för att komma med en bra anledning till att dricka.  Den svenska kulturen är tyvär så. De är en sak jag inte förstår med honom där vi är helt olika! Jag kan vara nykter, jag kan ha kul, jag kan vara mig själv, de fattas inget, jag kan flumma iallafall och dansa jätte fult med mening på en fest, inga problem. Men de kan inte min kille. Om han är nykter är en lung och bara sitter och pratar med någon och tycker att jag kan vara lite jobbig om jag är onykter och han nykter. MEN GRATTIS hur jobbig tror du inte jag tycker du är när duär full 2ggr i veckan och jag tar mig några mer gals en vanligt varannan månad! De förstår inte han! Men ändå älskar jag honom
    Senast idag fick jag återigen uppleva det hatet jag känenr för hans drickande...
    Jag lovar dig att det är inte lätt med alla hormoner man har i kroppen pga att man dessutom är gravid. Du säger att du älskar honom och det gör du säkert. Jag älskar min sambo, hans ena jag, den andra hatar jag, vilket jag sa senast idag till honom.

En alkolist dricker alltid för mycket. Ett glas för dom är för mycket, en klunk är för mycket. Mängden och styrkan har ingen betydelse.

Tänk igenom riktigt ordentligt innan du ser till att bli gravid med din sambo. Om han inte ändrar sig nu, vad får dig att tro att han gör det sen när ni fåt barn? Jag förstår att du går på hans fylledrömmar, hans ord och dagen efter ångest och den strimma av hopp för att få ditt livspussel att hålla ihop, men när han dricker så kommer du falla djupare och djupare för varje gång... Jag vet. jag är själv i det helvete.

Min sambo har druckit varje dag förutom uppehåll förra söndagen i 1½ månad. Senast idag var var det 10 folköl. Som jag skrev innan för en alkolist så är varje alkoholdryck för mycket. Varken mängden eller styrkan har någon som helst betydelse.

Min sambo håller sig mestandels till folköl, men det kan upptill 24st en fredag och då blir han såklart full även om det knappt är någon promille... Han tappar omdömet totalt då han dricker. Han kastar ur sig hemskheter mot mig. Brukar inte våld mot mig, men det kanske är en tidsfråga?

Jag är dum och naiv och hoppas på en förändring om och om igen...

3way skrev 2010-05-31 21:15:14 följande:
    Har pratat om detta med han idag. Slutade med att han nu varit borta i 3timmar, ännu inte hemma. De sista han sa innan han åkte var att "du bör nog fundera på om vi verkligen ska leva ihop, jag vet inte om jag orkar med någon som ska ändra mig hela tiden".

Visst han ändrats en del sen vi träffades men jag tror inte allt beror på mig, de handlar om personlig mognad.  Han har mest bara vuxit i sig själv och fått mer status.  Han snusar mer och dricker mer, men de kunde jag självklart inte påpeka.

När vi träffades så tog han blodprover varje månad just för att han inte skulle dricka så mycket. Hanhar nämligen kört rattfull för 6årsedan  och blev av med körkortet.
    Vilken bright kille jag har träffat tycker ni då. Men han har abslout sina fina stunder också, nästan alltid.

De är så fort han tar i en ölburk då jag tycker de är jobbigt. Men vem bryr sig om mig och vad jag tycker.
    Jag ska vara tacksam över att jag får ha någonstans att bo. Vi har en gård för fan!  Jag har allt jag kan önska mig, nästan.  Jag vill inte lämna honom, så viktig är inte hans drickande. Och om de nu är så att han väljer ölen framför barn som tänker jag vänta.

Vilket jag märkte idag så förstod han inte själv problemet. De finns inte i hans värld att sitta och dricka vatten eller mjölk (?) på kvällarna. Inte nog med det så skyllde han på att vårat vatten inte går att dricka (vi har egen brunn) men jag har druckit vattnet varje dag i 4 års tid och de har gått hur bra som helst.

Nej jag vet inte, orkar inte.  Kan inte lämna honom just nu, kan inte stå på egna ben än. 

"hur mycket får jag dricka för dig för att du ska tycka att de är OK" undra han.
    Jag sa att. Ingenting!  Du måste bevisa för mig att du inte "Måste" dricka.
    De gick han inte med på ( och bara de tyder ju på en sak)

7öl då i veckan sa jag. Så de gäller ju att välja tillfälle.
    Han tappade hakan och föreslog hellre 1 öl per dag och 7 vid festliga tillfällen. (7st ve jag ju att han inte håller)  

Idag/nu var han frukansvärt öl sugen därför denna diskussion kom upp, då har de gått 2 dagar sedan han drack dessa 3 folk öl sist, han drack en folköl igår.

Hatar när han åker såhär ifrån mig utan att säga något. Hans hund tog han också med sig. Jag har sms.at och förklarat hur fint jag gjort hemma nu och att jag köpt massor av kläder till honom idag. Inget svar.
    Han måste komma hem, får panikatacker annars, då måste jag locka hem honom. Sjuk människa jag är.
    Delar av detta låter precis som min sambo, men att jag gått steget längre och väntar hans barn... Han dricker varje dag. Periodare kanske? Igår tyckte jag mig känna en svag alkoholdoft från han, men han drack inget hemma. Nu verkar det igen som han är påväg att ha en bra period. Han har heller inget körkort pga grov rattfylla för flera år sedan, men hoppas att han ska kunna ta kortet snart (han väntar svar från Transportstyrelsen), men hur ska jag någonsin kunna lita på att han kommer leva nykert när bebisen kommer när han nu visar tvärtom och hur ska jag dessutom kunna lita på att han kör nykter sen den dagen han får körkort och kommer jag kunna lita på att lämna vårt barn själv med honom?
    3way skrev 2010-05-31 21:17:06 följande:
    Hur är de med sån där personlighetstörning när man dricker. Vad innebär detta?
    Det jag märker av är att jag älskar den han är när han är nykteroch hatar den han är onykter.

Min sambo sa för några dagar sen att öl för han är som att dricka läsk. Både din och min sambo är typiska alkolister tyvärr... Jag tror att du precis som jag vill att dom ska vakna och se att livet har så mycket mer att ge än alkoholen.

En klunk alkohol oavsett styrka är för mycket för en alkolist. Dom kommer ALDRIG kunna lära sig dricka med måtta. Du hjälper inte honom genom att säga att 1 öl går bra. Jag har erfarat det själv. Jag fick han åtminstone att hålla sig från starköl och sprit till folköl, men han kan dricka en platta sådana och då blir han ju ändå aspackad till sist. Dessutom så öppnar han en ny så fort den förra tagit slut och så fortsätter det tills all öl är slut.

Anonym (förmycket) skrev 2010-06-01 18:11:19 följande:
    min man drack när han var ensam hemma med vår dotter, hur många gånger och hur mycket vet jag inte. har svårt för att förlåta honom för det även om han är nykter nu.

så länge han dricker kommer du aldrig att kunna vara helt säker på att han kan ansvara för ert barn.
    Så jävla komiskt i denna tragedi... Han kom hem full nyss med öl. Visst folköl, men det är samma jävla skit. Jag känner mig så grundlurad. Vilket fall som helst så kom han in ang det här med körkort att det är en av alla många jobbiga saker att han aldrig får besked. jag blev arg. Det är sagt att HAN ska ringa och kolla upp det. Inget annat. Så länge HAN inte gör det anser jag att han inte kan beklaga sig överhuvudtaget.

Vilket fall som helst så kom vi in på alkoholen också. Jag sa att om han överhuvudtaget ska ta körkort så måste han sluta helt med alkoholen för jag måste kunna lita på att han kör nykter. jag är redan rädd i trafiken för jag har insett att det finns alldeles för mycket alkholo och drogpåverkade i trafiken. Dessutom vill jag kunna lita på att HAN är nykter när han kör bil oavset om han har med sig vårt kommande barn eller inte.

Självklart bedyrade han att han kommer vara nykter, men vad ska jag tro på? Det han säger eller det han visar nu? Självklart det sistnämnda. Jag hoppas ärligt talat han kontaktar Transportstyrelsen och svaret från dom blir att han ska genom tester visa att han lever ett nyktert liv. Det om något lär väl vara ett steg i rätt riktning, för som jag tidigare sagt, så hoppas jag på en förändring även fast jag just i skrivande stund känner att jag kommer bryta ihop vilken sekund som helst...
    Anonym (förmycket) skrev 2010-06-01 20:04:04 följande:
    My: usch vännen, jag förstår hur jobbigt du har det, har som sagt varit i samma situation. När det var som värst med min mans alkoholproblem och han blev inlagd var jag höggravid med vårt andra barn. Vill han ha hjälp? Isåfall kanske ni kan kontakta beroendeenheten i er kommun. Min man går på regelbundna träffar där och där tar de också tester för att kolla så han är nykter. Då kan de tydligen se om det skulle vara så att han har druckit långt tillbaka. Känns tryggt för mig också.
    Jag har tagit upp det med honom. Han har gått där tidigare, men han vill klara detta själv och visst han klarade 2 månader själv, men sen föll han tillbaka... Jag tycker det skulle kännas bättre om han börjar gå på Beroendemottagningen både för hans och min skull...

Som det är nu så känner jag att min tillit hela tiden far runt som en berg och dalbana. jag känner mig så himla naiv som hoppas på att han ska tänka om och visst hans snack får också det att låta som att det kommer bli bättre men jag ser inget ljus så länge han inte gör något och hur lång tid ska det ta för honom att vakna upp? Idag, trots han druckit, är han inte en hemsk person, men gränsen är så himla lätt för att suddas ut... Jag kommer redan från ett destruktivt förhållande... Snacka om att jag känner mig som en stor idiot som hamnade i ett annat destruktivt förhållande...
Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket