Inlägg från: Jajh |Visa alla inlägg
  • Jajh

förskolans öppetider!!!

Tirem skrev 2010-05-28 18:08:26 följande:
    En liten fundering.... Många skriver att man har rätt till att gå ner i arbetstid och ja, det stämmer. MEN det är fortfarande arbetgivaren som bestämmer schemat så TS kan fortfarande bli schemalagd till 18:00 och istället börja senare och det följer väl Svensk lagstiftning? Lagen känns tandlös i TS fall...!
    precis... detta gäller malmö kommun
  • Jajh
    canmamma skrev 2010-05-28 21:20:13 följande:
    Men jag förstår inte varför det skulle vara bättre med en barnflicka än att barnet stannar kvar i en välbekant miljö med välutbildad personal som hon känner och är trygg med. Ofta är det färre barn och lugnare tempo innan stängningsdax och jag tror att det är mindre stressande om man kan få kontinuitet och rutin i vardagen än att hatta runt mellan olika barnvakter.  Jag förstår att barnflicka kan vara en lösning för ts om hon inte får en plats som kan tillgodose hennes behov av barnomsorg. 
    Håller med vad det beträffar barnflicka. Det vore ju ytterliogare en person inblandad! Tack!
  • Jajh
    susannemalmö skrev 2010-05-28 21:33:37 följande:
    Jaha? Hur hjälper det TS? Men ska vi skriva onödig info så kan jag berätta att min dotter går 8-16.30, sover inte middag och är ändå pigg när jag hämtar. Intressant?
    Jag ler. Susanne, jag ser du bor i Malmö, vet du om reglerna här? Måste förskolan erbjuda en till 18.30 om det krävs som vissa föreslår?
  • Jajh
    Flinga 06 skrev 2010-05-28 21:41:25 följande:
    ´Mina förslag 1. En av Er tar föräldraledigt 1-2 h/dag om ni har dagar kvar. 2. Föräldraledighetslagen ger dig som har barn under 8r rätt att vara tjänstledig upp till 25%! www.forsakringskassan.se/nav/dc355ef235cffca0... 3. En av er försöker byta jobb till tex 8-17 tider. Då kan en lämna och en hämta och det blir drägligare... fast 17 är sent för ett litet barn tycker jag. Barnet är bara litet en gång! Lycka till!
    Tack för konkreta förslag!
    1. skulle vi kunna undersöka men då ingen av oss ännu börjat arbeta på respektive jobb är den en delikat situation.
    2. jag får det men måste arbeta till 18.oo, kan börja 12.00 utan problem.
    3. Vi kommer fortsätta leta efter annat men då vi båda letat senaste året och detta är det första som kom upp känns det mörkt, men självklart ska vi försöka!
    (4). 17.00 ÄR sent om man börjar tidigt. Vissa föräldrar har inga val. Jag är lycklig som har ett val, jag kan lämna 12.00! (11.30) Men det löser inte situationen. Vem säger att barn måste gå och lägga sig tidigt och komma hem tidigt? De kan väl sova 22-22 likväl som 19-19 om man nu ska ge exempel.
  • Jajh
    susannemalmö skrev 2010-05-28 21:48:49 följande:
    Innan jag började plugga igen hade jag ett arbete med OB-tider och behöve ofta hjälp med hämtning. Jag skrev att jag ville ha en förskola som stänger tidigast 18 när jag anmälde mig till förskolekön och det fick jag också. Hörde med min mamma som är förskolärare här på en förskola som har öppet till 17. Har de barn som behöver vara där längre så har de dock rätt att få en plats på en annan förskola med längre öppettider. Låter helknäppt att de inte skulle ta hänsyn till era arbetstider, de har de gjort i alla de fall jag känner till i min bekantskapskrets. Tyvärr verkar det dock vara så att de som skriker högst får som de vill, så mitt råd är att ringa dit och ligga på och inte ge er förren ni får en förskola som passar era behov.
    Tack! Jag är inte bra på att skrika högt, jag säger ofta, "jaha så är reglerna" och tror på det. Inser från denna tråd att jag ska försöka undersöka det ytterligare! Bra att veta lite mer.
  • Jajh
    Tirem skrev 2010-05-28 22:03:19 följande:
    Klart TS har rätt att gå ner i tid men hon slutar fortfarande klockan 18:00 och det är där skon klämmer...!
    Spotty du hajar vad jag menar :)
  • Jajh
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 22:17:53 följande:
    Fast om TS arbetsgivare säger att hon kan börja 12 går hon ju ner i tid och de följer lagen. (i något av de första inläggen skriver TS att hon kan få börja 12 men måste jobba till 18) Hon har inte rättighet att själv avgöra vilka tider hon "vill bli av med", det avgör arbetsgivaren.
    Tack! Nä tyvärr, många verkar bara fokusera på hämtningstider och inte på antal dagistimmar.
  • Jajh
    Vem ska jag ringa och prata med i kommunen?
  • Jajh
    Stinky skrev 2010-05-28 22:47:21 följande:
    Det har jag gjort men kommer bara till den som har hand om min stadsdel och där får jag inga svar jag vill höra.
  • Jajh
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 22:45:24 följande:
    Den yttersta ansvarige för förskolan, exakt vem det är bör växeln på kommunen kunna svara på.
    tack!
  • Jajh
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 22:51:35 följande:
    Jag kan även tänka mig att du fått prata med personen som placerar barnen och vad den personen säger skulle jag inte lägga väldigt mycket vikt vid. Får jag fråga vart du bor?
    Malmö ytterområde
  • Jajh
    Trillian skrev 2010-05-29 10:02:13 följande:
    Men vad konstigt. Jag bor i innerstaden och här var det helt självklart att de som behövde längre öppettider än 17-18 hade förtur till de platser som fanns på de två föskolor som har öppet längre. Visst är det så att du kan ansöka om plats även på förskolor som inte ligger i ditt område? Då kanske det finns större chans?
    Kanske har jag pratat med fel person. Hon var mycket bestämd. Jag kunda bara köa i mitt område. Jag kan önska 3 ställen men man blir placerad efter behovsdatum så de kan inget lova. Det kan till och med bli så att man blir placerad på andra sidan stan sa hon. Jag kollar privata alternativ nu och dagmammor för att se om jag har bättre lycka. På måndag ska jag ringa till rektorn och ställa samma frågor.
Svar på tråden förskolans öppetider!!!