Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

förskolans öppetider!!!

Jajh skrev 2010-05-28 09:37:28 följande:
    Finns inget fackförbund kopplat till min branch. Kan inte säga vilken då jag är rädd att bli avslöjad i tråden.
    Det är lite skitsamma, även om det låter märkligt...kan hända att ni inte har ett kollektivavtal men jag undrar vilken branch som inte har en facklig organisation. I vilket fall är rätten att som förälder med barn gå ner till 75% reglerad i arbetssätts lagen och ingen arbetsgivare kan ställa sig över den.

Dock är det ju så att om du får börja senare, som vid 12 så har du ju fått din arbetstidsförkortning och arbetsgivaren har ju rätt att dra av dessa 25% när det passar verksamheten, så där gör de inte fel.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita

Någon skrev att man har rätt att gå ner till 75% fram till att barnet är 12, det stämmer inte, den rättigheten har man fram till att barnet är 8 år.

• Anna Paulita
    parvati skrev 2010-05-28 09:43:26 följande:
    Småbarnsföräldrar har rätt att gå ner i tid och arbetsgivare har inte laglig rätt att skriva avtal där man förbinder sig att inte använda sin lagliga rättt att gå ner i arbetstid.
    Fast i det här fallet så bryter de ju inte mot 75% lagen ifall hon får börja 12.00. Och arbetsgivaren kan ju belägga dessa 25% så att det funkar i verksamheten. Med andra ord kan man inte tro att man har rätt att sluta 2 timmar tidigare varje dag då man har barn under 8, det kan lika gärna vara så att man börjar 2 timmar senare.
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 09:52:30 följande:
    Redan pratat med barnomsorgen, de säger de inte tar enskilda behov i beaktande.
    Å andra sidan, om du har ditt barn på ett kommunalt dagis har de skyldighet att ha öppet så som föräldrarna arbetar så länge de inte handlar om OB tider, och ingen branch jag känner till har OB från 18.00. När skulle du hinna vara på dagis om du jobbar till 18.00?
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 09:39:22 följande:
    Kan arbetsgivaren ändå vara tvungen att följa lagen trots jag inte har fackförbund? Min boss sa bara- då får din sambo hämta. Hans sa likadant...
    Ja, lagen går före allt, vare sig man har kollektivavtal eller fackförbund. Dom ÄR tvungen att följa lagen.

Men som jag skrev innan, om du får börja 12 istället för 9 (eller vad som var överenskommet) så gör de rätt. Då får du gå ner i tid och kan tyvär rint egöra så mycket mer åt att det är fel tid för dig att bli av med, så att säga.
  • Anna Paulita
    Tirem skrev 2010-05-28 18:10:02 följande:
    Vilken kommun jobbar du i?? Är det samma sak i hela Sverige?
    Nej, det är olika från kommun till kommun i och med att de själva styr allt som har med dagis, förskoleklass och skola att göra. Vissa saker finns reglerat på högre nivå, men saker som dessa verkar det vara olika från kommun till kommun.
  • Anna Paulita
    MoR58 skrev 2010-05-28 21:30:28 följande:
    Varför skulle ni inte ha rätt att gå ned i tid? Alla med barn under 8 år har rätt att arbeta 75% oavsett om man är anställd på 100 eller 75%.
    Fast om TS arbetsgivare säger att hon kan börja 12 går hon ju ner i tid och de följer lagen. (i något av de första inläggen skriver TS att hon kan få börja 12 men måste jobba till 18) Hon har inte rättighet att själv avgöra vilka tider hon "vill bli av med", det avgör arbetsgivaren.
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 22:39:37 följande:
    Vem ska jag ringa och prata med i kommunen?
    Den yttersta ansvarige för förskolan, exakt vem det är bör växeln på kommunen kunna svara på.
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 22:49:11 följande:
    Det har jag gjort men kommer bara till den som har hand om min stadsdel och där får jag inga svar jag vill höra.
    Jag kan även tänka mig att du fått prata med personen som placerar barnen och vad den personen säger skulle jag inte lägga väldigt mycket vikt vid.

Får jag fråga vart du bor?
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 23:01:22 följande:
    Malmö ytterområde
    Okej, det vet jag inget om tyvärr.

Hoppas dock att det ordnar sig för er gällande dagisplats och att ni får det dagiset med tider som passar er.

Men ring och ligg på, jag vet av erfarenhet att det brukar hjälpa att bli lite jobbig. Trevlig, men jobbig. ;)
Svar på tråden förskolans öppetider!!!