Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

Jag har en 7 årig son som har Asperger. Det är trist när omgivningen dömer dessa människor på förhand, väldigt trist. Personer med Asperger kan vara väldigt olika varandra, beroende på vilka kriterier de uppfyller för att få diagnosen. Vissa har gravare funktionshinder och vissa har lättare. Att hon har AS behöver inte utgöra något hinder för att vara lärare. Ni KAN faktiskt byta skola om ni anser att hon inte är bra. Men det är inte bara läraren som har ett ansvar att läsa av barnen, se deras behov och behandla barnen väl. Vi alla har ett ansvar att behandla väl och läsa av varandra och se varandras behov. Det innebär att även DU har ett ansvar att se denna läraren som en människa och en person, inte som asperger syndrom!! DU har ett ansvar att inte döma folk på förhand, att kunna läsa av henne som människa och se hennes behov precis som du ser  alla andra människor. Det är inte bara andra som har skyldigheter, det har även du. Du har skyldighet att ge dig in i detta med öppna ögon, vara en god förebild för ditt barn och lära ditt barn att människor är olika som personer och en med en funktionsnedsättning kan klara sitt jobb lika bra som vem som helst som är normalstörd.

När du kan se att människor är olika, även de med funktionshinder men alla har rätt att bli bemötta på samma sätt, då kan du börja prata om svårigheter en person med asperger har!!

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    pappis skrev 2010-06-07 15:38:59 följande:
    Men vilka hinder kan jag räkna med hos en lärare med aspergers? Det måste ju finnas något generellt som kan anses problematiskt. Aspergers ÄR ju en diagnos och ett funktionshinder. Man får väl inte diagnos utan vidare?
    varför tänker du så?? vilka hinder?? Tänk positivt istället. Människor med funktionshinder har med något att förmedla. De kan med vara en tillgång för andra. Med föräldrars och elevers stöd och förståelse kan hon vara en fantastisk lärare men det har du redan bestämt att det inte går att vara för att man får inte diagnos utan anledning. Nej, det får man inte, sant. Men det är fortfarande inte säkert att allt blir negativt. Det hade kunnat vara din dotter som hade asperger istället. Hade du då tyckt att det var helt i sin ordning att folk dömde ut henne på förhand??
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Movie Freak skrev 2010-06-07 18:15:17 följande:
    o det var vad jag sa.

jag sa att aspergers är inte autism o tvärtom det är två olika sjukdomar ex. med aspergers kommer aldrig en cp skada.
    asperger är en diagnos inom autismspektrat. och det är ingen sjukdom, det är ett funktionshinder.

www.autism.se/content1.asp
    Älskade ungar
Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?