Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?

har du träffat personen ifråga?

För personer med autism är lika olika som du och jag

På vår förskola finns en kvinna med AS, och jag tror ingen märker av det utåt

• SaramedM

Vem har föresten sagt att hon har AS? är det ett rykte som går om henne eller är det nått du vet?

• SaramedM
    pappis skrev 2010-05-25 14:08:59 följande:
    Förlåt. Frågan är om ni skulle sätta barnet i en annan skola. Vi har möjlighet att göra det utan några större problem, tror det endast är 10 minuter extra bilfärd.
    Att låta barnet byta skola för att EN lärare har as verkar lite överdrivet
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-05-25 14:11:59 följande:
    Jag har träffat henne som hastigast. Tycker hon verkar udda, lite stel och formell, kanske. Att hon har aspergers har hon själv berättat på skolan.
    Ok
    ja jag ser ingen anledning till varför hon inte skulle klara att vara lärare
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-05-25 14:20:12 följande:
    Men det är ju en viktigt period i barnens utveckling. Och det kan ju bli så att hon är grabbens lärare i tre år. Det är ju inte bara räkning och skrivning som är viktigt under denna perioden, utan även hur man beter sig mot varandra. Kan en människa med aspergers anses vara en förebild för sånt?
    ja det tycker jag faktiskt

Hon har förmodligen fått jobba mycket mer än andra på just hur man ska betee sig så kanske är hon är bättre förebild än många andra?

Mycket mer medveten i alla fall

Som sagt, vi har en i förskolan som har AS och det är inga problem, de flesta kan inte ana det
    Men som sagt människor med npf skiljer sig så oerhört åt
  • SaramedM

Min dotter är totalt ärlig, ser rakt in i folk och ser igenom fasader
    Jag kan inte se att just de egenskaperna skulle vara dåliga förebilder?

• SaramedM
    augustisten skrev 2010-05-25 14:26:22 följande:
    Det tycker jag inte  - inte om ni inte pratat med läraren först och bildat er en uppfattning. Min erfarenhet är (förutom som redan sagts att alla med AS naturligtvis är olika) att många som har den här typen av problem är extra medvetna om sociala hierarkier och spel - just för att de inte är självklara för dem. I en skolklass skulle en sådan lärare kunna vara en fantastisk tillgång. Till exempel vet jag många lärare som tar väldigt lätt på vissa mobbingtendenser. Speciellt om barnet som blir utsatt betraktas som lite udda - läraren har helt enkelt förståelse för att alla barn inte vill leka med det "udda" barnet. Så skulle troligen inte en person med AS resonera - h*n skulle troligen gå till botten med vad som är problemet. Personer med AS är också sällan rädda för att ställa lite socialt obekväma frågor. Det kan vara en lika stor fördel som nackdel. Har den här läraren trots sin diagnos fått det här arbetet är det mycket troligt att alla de här sakerna - och mycket mer - är stora fördelar. Min erfarenhet är också att många barn uppskattar vuxna med AS eftersom de oftast inte är ironiska eller har en massa dolda undermeningar (säger att de inte är ledsna fast de är det osv). Kommunikationen blir rak och sker inte över barnens huvud.
    Precis min tanke också
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-07 13:06:15 följande:
    Jag märker att de flesta skrivna svaren är positiva till en lärare med aspergers syndrom, men att det är flera i omröstningen som är tveksamma eller negativa.

Kan det vara så att det är mer korrekt att tycka att det är okej med lärare med sociala funktionshinder? Jag är rädd för att en sådan "förståelse" går ut över barnen. Jag har inget mot människor med aspergers syndrom och tycker givetvis att de ska ha alla förutsättningar i livet, men vill inte att det ska drabba kanske 25 skolbarn och gå ut över deras framtid.
    Tala om på vilket sätt det skulle påverka  25 skolbarns framtid negativt?
    Om hon inte klarar av jobbet så hade hon knappast fått det eller hur?
  • SaramedM
    Movie Freak skrev 2010-06-07 13:12:42 följande:
    jag rösta fel....jag sa ja för att stanna kvar.

varför skall ni byta skola. Har du verkligen läst på om aspergers syndrom.

många vuxna människor med aspberger syndrom som har fått rätt hjälp under sin uppväxt har som vuxna lärt sig hur man skall göra för att fungera och hur de skall tolka olika signaler ex. kroppsignaler o andra sociala kontakter. De har nycklar för att av koda det som av kodat måste.

Aspergers är inte Autism och bör inte behandlas som det heller.

Många med aspergers är så "bra" (eller hur man nu skall uttrycka det) så har den som inget vet eller  kunskap inom det förmågan att se att där finns ett problem.

Min mamma som är special pedagog jobbar med barn som har olika behov o sjukdomar ex. aspergers, autism m.m. o går ofta på föreläsningar där just föreläsaren en kvinna i 50 års åldern har aspergers o det ända som skiljer henne ifrån en annan föreläsare är att hon inte kan svara på frågor på stående fot utan måste få frågorna nedskrivna först o se dem i skrift.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
    Jo asperger är faktiskt en autismspektrumstörning, men det har väl inget med saken att göra?
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-07 13:30:04 följande:
    Jag är rädd för att hon inte klarar av att läsa av barnen och se olika signaler i från dem, vad gäller t.ex. behov, sinnesstämmning osv. Personen i fråga verkar dock välutbildad, så jag tror inte hon kommer ha några problem med att lära ut. Det är mer det andra, det man inte kan ta på som oroar mig.
    Det kan vara precis tvärtom, att hon är extremt uppmärksam på sånt man inte kan se eftersom att hon vet att det inte kommer intuitivt för henne

Har du träffat henne ?
  • SaramedM
    augustisten skrev 2010-06-07 13:43:13 följande:
    Det kan också vara precis tvärt om.

Normalstörda lärare litar ofta för mycket på sin fingertoppskänsla och reder kanske inte ut alla problem som borde redas ut. De blundar ibland för vissa problem som är "jobbiga" att ta tag i rent socialt. Låter dem bero och tänker att "det ordnar sig nog".

En lärare som är medveten om sin AS är troligen mycket noga med att inte missa signaler från barnen eller att sopa problem under mattan. Personer med AS brukar heller inte vara specisllt konflikträdda utan ta tag i problem som uppkommer även om det sätter dem själva i lite socialt jobbiga situationer (med tex föräldrar). Det är en egenskap jag tror kan vara väldigt bra hos en lärare.
    Precis det jag ville få fram
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-07 13:45:32 följande:
    Jag har träffat henne som hastigast. Hon verkade lite udda, men det behöver inte vara något problem.

Ni tror alltså inte jag behöver oroa mig för att jag sätter mitt barn i klass där lärararen har svårt för att läsa av barnen socialt?

Och nej, jag är inte speciellt påläst när det gäller aspergers, jag har bara sökt lite på nätet. Så jag kanske har missuppfattat det där med det sociala och förståelsen för andra människor.
    läs på lite om vad det innebär att ha AS för din kunskap verkar inte så jättebra
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-07 15:38:59 följande:
    Men vilka hinder kan jag räkna med hos en lärare med aspergers? Det måste ju finnas något generellt som kan anses problematiskt. Aspergers ÄR ju en diagnos och ett funktionshinder. Man får väl inte diagnos utan vidare?
    nej det får man inte men jag kan inte svara på det eftersom att det skiftar så otroligt mycket

Prata med rektorn om du är orolig
  • SaramedM
    Movie Freak skrev 2010-06-07 18:15:17 följande:
    o det var vad jag sa.

jag sa att aspergers är inte autism o tvärtom det är två olika sjukdomar ex. med aspergers kommer aldrig en cp skada.
    nej det är det inte alls, sorry men du har fel
    Det enda som skiljer autism från aspgerer är språkutvecklingen
    Alla med autism har tex inte heller en utvecklingstörning, det är en helt egen diagnos

Och gränsen mellan en full autism diagnos och en AS diagnos är hårfin, och om några år finns den inte ens eftersom att AS försvinner som diagnos och allt kommer att heta autismspektrumstörning vilket är helt rätt eftersom att det är precis det som det rör sig om
    Movie Freak skrev 2010-06-07 18:16:27 följande:
    o vad har det med saken att göra. jo för det en jävla skillnad på att ha en autistisk person som lärare o en med aspergers.
    öh nej för har man en lärare med as så har du en lärare med autism faktiskt
  • SaramedM
    Movie Freak skrev 2010-06-07 18:16:27 följande:
    o vad har det med saken att göra. jo för det en jävla skillnad på att ha en autistisk person som lärare o en med aspergers.
    så om TS hade sagt att det var en lärare med autism hade du gett helt andra svar?
  • SaramedM
    pappis skrev 2010-06-10 06:31:36 följande:
    Jag har nu träffat och pratat med läraren i fråga. Hon var väldigt öppen med sitt funktionshinder och förklarade en del vad hon kunde ha svårt med och hur hon hade jobbat/jobbade med detta. Hon berättade också om olika positiva sidor som hon tyckte kom med aspergers syndrom.

Jag fick ett stort förtroende för henne. Hon verkar ambitiös och jag tror precis som ni skrivit i tråden att hon kan bli en stor tillgång.

Tack för alla synpunkter!
    Härligt
    Det är ändå det som är det viktiga,att ni känner förtroende för henne och henns jobb
  • SaramedM
    aglili skrev 2010-08-02 13:58:45 följande:
    Man kan vara helt symptomfri om man har aspberger, dvs fungera som vem som helst.
    fast om man inte har några symtom så har man inte ett funktionshinder faktiskt
Svar på tråden Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?