Lärare med Aspergers syndrom. Ska vi byta skola?
Det tycker jag inte - inte om ni inte pratat med läraren först och bildat er en uppfattning.
Min erfarenhet är (förutom som redan sagts att alla med AS naturligtvis är olika) att många som har den här typen av problem är extra medvetna om sociala hierarkier och spel - just för att de inte är självklara för dem. I en skolklass skulle en sådan lärare kunna vara en fantastisk tillgång.
Till exempel vet jag många lärare som tar väldigt lätt på vissa mobbingtendenser. Speciellt om barnet som blir utsatt betraktas som lite udda - läraren har helt enkelt förståelse för att alla barn inte vill leka med det "udda" barnet. Så skulle troligen inte en person med AS resonera - h*n skulle troligen gå till botten med vad som är problemet.
Personer med AS är också sällan rädda för att ställa lite socialt obekväma frågor. Det kan vara en lika stor fördel som nackdel. Har den här läraren trots sin diagnos fått det här arbetet är det mycket troligt att alla de här sakerna - och mycket mer - är stora fördelar.
Min erfarenhet är också att många barn uppskattar vuxna med AS eftersom de oftast inte är ironiska eller har en massa dolda undermeningar (säger att de inte är ledsna fast de är det osv). Kommunikationen blir rak och sker inte över barnens huvud.