Koncentrationssvårigheter i 2:an
Hej.
Jag har en bonusson som går i 2:an. Han har rätt svårt att koncentrera sig på skolan och kan ibland lämna klassrummet osv. För att leka i korridoren bland annat.
Och läraren har då sagt att det vore bra om vi kunde komma nån gång i veckan och vara med så lugnar han sig lite när vi är där och har mer koll. Så det gick vi med på, på sätt å vis. Det går ju inte alltid pga av jobb och utbildning. Men en gång i veckan ungefär är vi där nån timme. Och nu tycker de (är inte 100 om det är fröken som ber om det eller om det är biomamman) att 2 timmar i veckan vore bättre. Vilket för mig är galenskap. Det är ju skolans jobb att fixa problem och komma på en bra lösning. Och en sån lösning kan inte vara att vi ska vara där 2 timmar i veckan och ta ledigt från jobbet! Det är ju skolan ansvar och hitintills har de ju inte ens försökt nånting. Utan de har tagit till oss istället.
De har också ett belöningssystem som jag inte är helt med på heller. Då en del av belöningen tex är att få leka i korridoren istället för att vara på lektionen. För mig är detta också galenskap. Vad ger det för signaler till barnet? Att skolan är tråkigt och om man uppför sig bra på en lektion får kan skippa den tråkiga. Det är ju hel sjukt..
Eller vad tycker ni?