• Sandra09

    Koncentrationssvårigheter i 2:an

    Hej.


    Jag har en bonusson som går i 2:an. Han har rätt svårt att koncentrera sig på skolan och kan ibland lämna klassrummet osv. För att leka i korridoren bland annat.
    Och läraren har då sagt att det vore bra om vi kunde komma nån gång i veckan och vara med så lugnar han sig lite när vi är där och har mer koll. Så det gick vi med på, på sätt å vis. Det går ju inte alltid pga av jobb och utbildning. Men en gång i veckan ungefär är vi där nån timme. Och nu tycker de (är inte 100 om det är fröken som ber om det eller om det är biomamman) att 2 timmar i veckan vore bättre. Vilket för mig är galenskap. Det är ju skolans jobb att fixa problem och komma på en bra lösning. Och en sån lösning kan inte vara att vi ska vara där 2 timmar i veckan och ta ledigt från jobbet! Det är ju skolan ansvar och hitintills har de ju inte ens försökt nånting. Utan de har tagit till oss istället. 
    De har också  ett belöningssystem som jag inte är helt med på heller. Då en del av belöningen tex är att få leka i korridoren istället för att vara på lektionen. För mig är detta också galenskap. Vad ger det för signaler till barnet? Att skolan är tråkigt och om man uppför sig  bra på en lektion får kan skippa den tråkiga. Det är ju hel sjukt..
    Eller vad tycker ni?
  • Svar på tråden Koncentrationssvårigheter i 2:an
  • Tuffen

    Jag tycker att det är bra att föräldrar inbjuds att vara med i skolan om barnet inte 'sköter sig'. Man får gå ned i tid, helt enkelt. Det går alltid att lösa.

  • Sandra09
    Tuffen skrev 2010-05-24 19:54:14 följande:
    Jag tycker att det är bra att föräldrar inbjuds att vara med i skolan om barnet inte 'sköter sig'. Man får gå ned i tid, helt enkelt. Det går alltid att lösa.
    Ja men det inbjuds inte. vi tas ju som första åtgärd. Det är de som jag tycker är rätt dåligt. de försöker ju inte fixa problemet i skolan. Visst att när föräldrarna är där är det lugnare men det gör att när ingen är där... bara läraren så är det stökigt igen. de måste ju lära barnen att vara mindre stökiga med bara läraren. det går ju inte att lägga det på oss utan att ens försöka komma fram till en lösning i skolan. 
  • mamma till 2 frön

    Känns som en konstig lösning. Jag har själv en son i samma ålder med stora koncentrationssvårigheter och är dessutom lärare på en skola för NPF-barn. Visst är jag ofta i skolan men inte schemalagt och på skolans initiativ utan mitt eget som förälder. Skolan har vidtagit ett antal åtgärder för att hjälpa min son. Han har ex mycket mer rörelse under sin dag. Han får veta varje lektion hur länge de ska arbeta och vad som förväntas av honom. Han har en plats där han sitter när de gör gemensamma saker men när han ska arbeta självständigt har han en klassisk bänk vänd mot väggen med alla sina arbetssaker i. Han har haft hörselkåpor på lektionen men klarar inte detta då han upplever att det susar och blir mer störd av detta än sina kompisar som rör sig. Nästa steg är en MP3 med "musik" så att han kan stänga ute annat. Han får arbeta med en kille som har assistent i ett annat utrymme vissa tider under veckan för att han ska kunna få lugn. Min son är en underbar kille, intelligent och charmig men med dålig självkänsla. Både skolan och vi arbetar stenhårt på detta på olika sätt. Med jämna mellanrum får han med sig en lapp hem där läraren berömmer honom. Fokusera på det positiva, de är så väl medvetna om vad som inte funkar och de rår ju dessutom inte på det. 


     Belöningen som du nämner har även min son och jag lovar dig att han inte ser på undervisningen som du beskriver. Det är vår vuxna syn, barnen ser det just som en belöning för gott arbete utan att värdera arbetet. Min son skulle inte klara dagen och prestera det han gör om han inte fick alla dessa pauser. 
       En av mina elever beskrev en gång för mig, att när han gick i vanlig klass var det samma känsla som när hans mamma tvingade honom att följa med och julhandla. Tänk att behöva julhandla varje dag  och dessutom vara trevlig, prestera och fixa allt annat. Unna killen extrarasterna men se till att få ett system på det. Det är skolans uppgift att fixa skoldagen för killen, ni ska finnas som stöttade men absolut inte ha krav på er att vara med i skolan! Var är åtgärdsprogrammet där man tittar på grupp och organisationsnivå för det hoppas jag han har. 
    Lycka till!
  • Punkster

    Skolan har ju tagit ett första steg för att kunna ge din bonusson bästa möjliga hjälp - man har pratat med er som föräldrar och bett er komma till skolan för att observera och hjälpa. So far so good. Glöm inte att det alltid är vårdnadshavaren som har ansvaret för barnet, inte skolan. Det är inte enbart deras ansvar att lösa problemet, det ansvaret delar dom med vårdnadshavaren.

    I såpass unga år är det inte alls ovanligt att man använder sig av ett belöningssystem såsom det du nämnde. Det ger effekten av att eleven kan vara högpresterande under vissa lektioner, istället för att vara lågpresterande under alla.

    Men om du är orolig så tycker jag absolut att du ska prata med klassläraren om det hela. Att du eller någon annan ska komma dit en eller flera timmar per vecka känns knappast som en långsiktig lösning i mina öron. Om det är ett långsiktigt problem, och inte något som har dykt upp precis nu så kan du ju också fråga skolans specialpedagog om hjälp.

  • Starkast

    Jag antar att skolan har gjort allt de kan för att hjälpa grabben.

    Om det här är en lösning läraren har bedömt är rätt för honom tycker jag det hör till föräldraansvaret att ställa upp.
    Det är ju viktigt att barnet är med i skolan och inte halkar efter. Det handlar ju om hela hans framtid!

    Min första fundering är VARFÖR han beteer sig så här. Han är stor nog att förstå att han måste göra som läraren säger. Att lösa roten till problemet istället.

Svar på tråden Koncentrationssvårigheter i 2:an