Inlägg från: Bitbitten |Visa alla inlägg
  • Bitbitten

Sätta sig upp själv

Min dotter är ett år och en månad gammal. Hon är en glad och härlig liten tjej som charmar alla omkring sig. Nu är hon i full färd med att lära sig gå och har till och med tagit några steg själv, men vill fortfarande helst hålla någon i handen. I övrigt tar hon sig fram genom att hasa på stjärten. Hon har aldrig krypit.

Min fundering, och på senaste tiden oro, är att hon inte kan sätta sig upp själv. Om hon ramlar blir hon liggande, oavsett om hon ligger på mage eller rygg. Där ligger och sedan och gråter tills vi hjälper henne upp. Resa sig upp från sittande till stående kan hon (om hon har något att hålla sig i), även om hon bara gjort det några gånger.

När ska småbarn kunna sätta sig upp själva? Hur gamla var era små, särskilt de som inte heller kröp? Kan vi göra något för att hjälpa henne att lära sig? Vi vill ju inte bara låta henne ligga och gråta.

• Svar på tråden Sätta sig upp själv
  • Bitbitten

Kanske borde vi bli lite "tuffare" mot henne och inte komma rusande så fort hon hamnar på sniskan och inte kan ta sig upp. Hon avskydde att ligga på magen när hon var mindre också så vi envisades inte med det. Det känns ju som det borde vara lättare för de små att ta sig upp från magläge än ryggläge...

Fler som minns hur gamla barnen var när de satte sig upp själva?

• Bitbitten

Jag har inte tänkt på det alls förrän bvc reagerade på att hon inte kunde ställa sig upp själv (hon lärde sig det kort efter det besöket). Att hon kan sätta sig upp tog nog vår bvc-sköterska för givet. 

• Bitbitten

Frollan: Ja, de tär alltid skönt att inte vara ensam..! Känner igen det där med latheten, fast vi brukar säga att det inte är så mycket j*vlar anamma i henne.{#lang_emotions_smile} Visst har hon en massa egen vilja, men hon ger upp fort. Hon idds liksom inte kämpa.

Vi får väl se tiden an, försöka att inte curla henne allt för mycket utan att hon får prova lite mera själv än hon kanske gjort tidigare.

Du, Frollan, får hålla mig uppdaterad hur det går med er son!

• Bitbitten

Vad löjlig man är som jämför! Jag lovade mig själv att inte göra det, innan jag fick barn, men så gör jag det i alla fall. Inte minst blir jag stressad av bvc:s kontroller och de sker ju i allra största välmening.

Jag får se tiden an. Hon utvecklas på andra sätt. Som kmn2 skriver, rumpåkare är i "fel" position hela tiden..!

Svar på tråden Sätta sig upp själv