Sätta sig upp själv
Du skulle kunna vara min dotter du beskriver.
Hon kröp aldrig utan var en rumpåkare hela vägen. Tog sina första steg på nyårsafton (14,5 mån) men sedan dröjde det månader innan hon tog sig upp själv. Hon var heller inte snabb med att sätta sig själv. Min man och jag sa att hon var som en skalbagge på rygg om hon hamnade i det läget.
Poängen är dock att nu är hon snart 20 månader och har lärt sig att sätta sig, ställa sig och gå. Hon är inte världens smidigaste, och skall hon sätta sig gör hon det med nästan raka ben.
Min teori är att rumpåkare aldrig är i de positioner som normalt gör att barn lär sig dessa saker . Kryper man på alla fyra är det en naturlig sak att börja resa sig upp. Är man på alla fyra är det naturligt att sätta sig. Men varför skall man det när man redan är upprätt (sittande) och har händerna fria?
Detta kombinerat med att man som förälder kanske hjälpt till allt för mycket (i alla fall vi), och att man har en bekväm bebis som vet att hjälp kommer (vår dotter). Visst har jag också undrat när man sett andra barn som varit betydligt rörligare, men jag har slutat med det. Det är inget fel på din dotter. Hon är smart som inte vill anstränga sig i onödan, men förr eller senare kommer hon komma på att det är roligare när man kan bestämma själv när man skall upp.