• MCT79

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

telgebo skrev 2011-03-09 14:41:24 följande:
    Tydligen var det så, hon fick nån spruta i samband med sitt mf pga att hon var Rh-
    Om man får ett senare mf än v7-8 när moderkakan är "igång" så får man spruta på samma sätt som efter en normal förlossning. Detta pga risken att mamman har kommit i kontakt med bebis blod och därmed bildat antikroppar nästa barns blod.
    Men det kan inte orsaka mf.
    nu jeklar...
  • MCT79
    sugarrush skrev 2011-03-09 15:35:14 följande:
    Jo men det har jag nog läst att det kan. Just den där förhöjda immuniteten, som kan komma av bl.a. antikroppar, är något som kan orsaka missfall, har jag för mig.
    När jag gjorde mf-utredning tog de immunologi-tester för att vara säkra på att jag inte "stötte bort" fostret, och att det var det som orsaka missfallen.
    Mina sprutor som jag tar är bra enligt läkaren för att de, bland annat, sänker kroppens immunförsvar. 

Eller också så har jag fått ngt om bakfoten.

Men som sagt, det är bara vid de missfall som sker efter vecka 7-8 som det är aktuellt att få en spruta efteråt.
    Mmm... fast immuniteten är ju inte mot fostret utan mot dess blodkroppar... vilket inte ger nått problem förrän barnet inte längre har kontakt med moderkakan.. å då blir det livhotande..
    Jag kan också ha fattat fel men det var den infon jag fick vid mitt senaste missfall. Jag minns jag frågade då. Fast det kanske är annorlunda om man har gått längre då?

Hittade denna se.babycenter.com/pregnancy/complications/whatisrhesusstatus/  sen en översättning an en engelsk artikel som mest fick mig att gapskratta....gud så fel det kan bli..
    nu jeklar...
  • MCT79

Ja immuniteten kollade de på mig med... tydligen är det mer om man har anlag för autoimmuna sjukdomar... reumatism, sköldkörtelsjukdomar etc.. då kan tydligen kroppen uppfatta fostret/embryot som nått som ska bekämpas och stötas bort...

Jag är lite förvirrad också.. men jag tror det som sker är att bebisens röda blodkroppar bryts ner under graviditeten, " Moderns immunsystem kan angripa barnets röda celler via moderkakan. Lindriga fall  kan leda till funktionshinder men vissa svåra fall har dödlig utgång." Men det här sker alltså inte vid första graviditeten utan vid efterkommande om barnet i första grav var positiv och mamman negativ..

Det nyfödda barnet drabbas av "hemolytisk sjukdom", typ blodbrist... en del lättare så det får gulsot (vilket de kan få utan att det har med rh att göra...), andra blodbrist och andra mycket svårare och kan tom dö.

Sprutan får man alltså för att man inte SKA bilda antikroppar mot bebisen Rh+ faktor... . Om man gör det så kan alltså nästa graviditet leda till att barnet drabbas av grav blodbrist och föds jättesjuk. Men jag kan inte se någonstans att det skulle öka risken för mf, men det är säkert som med allt annat.. alla är oense!

Har läst runt en massa nu, friskat upp mina kunskaper också, på en del ställen verkar man ge sprutan om man får mf före v6 men på andra ställen först om man får mf efter v12... å det hänger säkert ihop med oenigheten om när moderkakan verkligen tar över all funktion från gulekroppen...

nu jeklar...
  • MCT79
    Bellas7 skrev 2011-03-09 16:40:10 följande:
    Ush jag når dåligt. Är nervös fan vet inte om jag orkar ett mf till , sa till gubben vi skiter i det .. Ush . Hur ska jag orka....
    Förstår hur du menar... men ge inte upp.. det är värt det nä dagar blir veckor och veckor blir fler... tro mig.
    nu jeklar...
  • MCT79
    Natur skrev 2011-03-09 22:08:01 följande:
    jag har faktiskt vart hos en kurator och hon var med snälla ord värdelös, kanske inte för alla men för mig... men det är som du säger sugar inte konstigt att känna sig låg snarare normalt....

Leaeva du ska se att du orkar men som sagt en paus kan alla behöva...

mimmi underbart att höra att det gick så bra, nu bliré ordning på´t!

MCT=lexikon?! =)
    hahah näe inget lexikon... men vi hade en kurs i den här biten i min grundutbildning.. verkar som lite fastnade iaf. =)

Kuratorer är ofta....mindre bra.. det kan vara KANON till att ordna med praktiska saker som på mitt jobb tex...söka pengar från fonder till cancersjuka osv... men som samtalsstöd... när.. då är en beteendevetare eller psykolog bättre... Sugar har rätt
    nu jeklar...
  • MCT79

Leaeva du fick mig precis att GAPSKRATTA rakt ut på pendeltåget. Nu behandlas jag som psyksjuk men det tar jag!! Jag hade velat se din sambos min! Hahaha!!

• MCT79
    Bellas7 skrev 2011-03-14 15:43:16 följande:
    Shit jag har världens ägglossnings smärtor, kan knappt gå :) har lite ångest nu, tänk om alla äggen släpper och fäster. Skulle vara typiskt va Haha. Men följer fortfarande schemat. Men det e lite truggande som gäller.

Hoppas alla mår bra, nu börjar vi närma oss några bim datum spännande
    Kör hårt nu! Men visst är det knepigt att få till nån slags lust samtidigt som man har så ont så man helst ligger dubbelvikt??  Hejja naturen liksom!!
    SoMa72 skrev 2011-03-14 15:47:18 följande:
    Om alla släpper o fäster, så donera gärna 1-2 till mig! Håller tummarna, gumman!

Jag mår inte bra, jag känner mig olycklig och helt övertygad om att menshelvetet dyker upp även denna månaden. Gråter Hoppas att jag får motsatsen bevisad...

Hoppas alla andra mår bra

Kram på er Hjärta
    Icke... ingen mens denna månaden... *blåser HCG på!!*
    nu jeklar...
  • MCT79
    Bellas7 skrev 2011-03-15 21:02:44 följande:
    Jag har beställt plus för alla i tråden och fortfarande ingen som avbeställt så det kommer gå super bra hehe
    Såå rätt!!  Bindande anmälan!
    nu jeklar...
  • MCT79
    SoMa72 skrev 2011-03-17 11:52:33 följande:

Ser ni jordens svagaste plus? Jag grät imorse... Nu är det bara att hoppas att det blir starkare... Är jag på BIM+2 idag eller BIM-2? Är ju på äl+10...

Happy, happy

Kram på er Hjärta
    JAG SER DET, JAG SER DET, JAG SER DET!!!!!  Å jag skulle sagt att jag själv var på bim-4, för äl+14 brukar vara samma sak som BIM för mig!!  Håller tummarna stenhårt!!!!!
    nu jeklar...
  • MCT79
    SoMa72 skrev 2011-03-17 13:17:03 följande:
    Jag är nog på äl+12 menar jag... Så bim-2 då?
    Tack gumman! Hjärta
    bim-2 låter fullt rimligt!!
    nu jeklar...
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3