Happiness skrev 2010-07-17 11:01:30 följande:
LillaMy3: Det är många härinne som tagit alternativa läkemedel. Vad tror du om det? Fungerar dom tror du? Eller är det bara humbugg och försäljningstricks
Rosenrot..vad tror du om det? Det måste ju vara det allra vanligaste som kvinnor tar. Sen har vi ju Bisolvon? Det känner jag mig väldigt tveksam till själv. Glandin 25? Hmmm vad finns det mer? Drottninggelé..heter det va? Munkpeppar? Progesteron salva (säljs på nätet). Nu kommer jag inte på fler. Hade varit jätte intressant att höra din åsikt. Tror du det överhuvudtaget på att dessa prep skulle hjälpa till att kvinnor blir gravida?
Dessa prep och frågor har vi malt och ä
ltat.stött och blött hur många gånger som helst i denna tråd och säkert på hela FL också...den stora frågan är ju om dessa "prep" är effektiva? KRAM
Det finns säkert de som fungerar av dessa. Progesteronkrämen är ju lite en variant av sånt som är receptbelagt. Men det som är haken är att det inte är lika mycket studier gjorda på sånt som är registrerat som naturläkemedel. Och går man över till naturmedel, kosttilskott och hälsokost så är det ännu sämre med den saken. Då har man oftast bara koll på att de inte innehåller något som man vet är direkt skadigt... Effekten får tillverkaren säga lite vad de vill om, bara de inte påstår sig bota/behandla någon sjukdom. De kan påstå att det nog hjälper lite på mot ditten och datten, men inte gå så långt som att påstå att det botar/behandlar. Det får bara registrerade läkemedel göra, samt till viss del registrerade naturläkemedel.
Dette betyder dock INTE att hälsokost och liknande inte har effekt. De kan ha massor av effekter (både önskade och oönskade), bara det att de inte har krav på sig att vara så välkontrollerade.
Bisolvon är registrerat läkemedel. Gôr i vart fall ingen skada i rekomenderade doser. Tunnar ju ut sekret i kroppen, så inte helt orimligt att det påverkar äl-sekret och spermiesekret. Men om det leder till att man lättare blir gravid det skulle jag kanske inte våga påstå. Men för vissa så sammanfallar säkert användandet med att de blir gravida och då har det ju på sätt och vis fungerat.
Rosenrot hjälper ju mot lite energilöshet och sånt. Det är ett kosttilskott. Här får de inte säga att det hjälper mot något som kan vara en sjukdom. Så egentligen är det kanske lite tveksamt om de får säga att det hjälper mott trötthet också
Kan ju vara beroende på sjukdom det också.... Men det står massor av förhållningsregler alltid på förpackningarna så det har nog kommit runt det på ett eller annat sätt.
Det verkar ju som att det kan hjälpa till att bli gravid också om man läser på internett och här på FL. Kosttilskott är lite knepiga saker. Läkemedel är ju oftast "rena" och innehåller en viss specifik verksam substans. Kosttilskott och naturläkemedel och liknande innehåller ju oftast extrakt från något (dvs massor av olika verkasamma och overksamma substanser)och är därmed lite svårare att tolka och förutspå effekt och biverkninga av.
Gladin och munkpeppar har jag hör talas om första gången här på FL och har inte hunnit läsa på så mkt om dem ännu.
Man skall alltid vara lite försiktig med sånt som inte är lm, men samtidigt så tycker jag inte man skall avstå från att prova sånt man tror kan fungera så länge man inte tar andra mediciner som det kan krocka med eller att det står att läkemedelt inte skall användas vid planerande av graviditet (eller att preparatet är förbjudet). Det kan ju vara klokt att kolla med sin gyn om har hört något om prepareten man vill prova så man vet att de i vart fall inte har hört/upplevt något skadligt i smaband med användningen av dem.
Jag skulle vara försiktig med att köpa på nätat från tillverkare jag inte vet något om. Köper gärna på apoteket där jag vet att det är en seriös tillverkare som står för produkten. Känns säkrast så. Har själv inte provat rr ännu, men funderar på att kanske göra det nästa äl om det vägrar ta sig nu.
Tror man skall leva och må bra och inte glömma säga "detta tror jag på" om man prövar något man kommit fram till är säkert att prova. Placeboeffekten skall inte underskattas
Det finns ju säkert massor i tex österlänskt läkemedelsbruk som vi ännu inte accepterat och börjat använda här i sverige/västvärlden. Så bara för att något inte är godkänt här, betyder ju inte att det inte fungerar. Problemet är bara då att hitta bra information om preparatet så man vet att man inte blir sjuk av det...