Inlägg från: LillaMy3 |Visa alla inlägg
  • LillaMy3

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

MCT79 skrev 2010-07-16 22:57:00 följande:
    Jo att det är samma verksamma substans vet jag.. men det måste ju vara något mer än ASA som är verksamt? Trombyl lär ju inte hjälpa mot värk? Jag får gräva ner mig i FASS när jag orkar, är lite rostig på läkemedel eftersom jag inte handhar dem just något alls numera.

Kram!
    faktiskt bara asa i bägge.Lite lite för att det skall funka bra mot smärtor i trombyl. Samtidigt är det lite mkt i albyl/magnecyl så om man tar det ofta får man ganska mkt mer än önskad blödningsrisk...

Så trombyl tar man varje dag, men i låg dos så blödningsrisken inte ökar med än önskvärt.

Albyl/magnecyl tar man ibland när man har ont så det tar det onda, men man inte riskerar oönskade blödningar (speciellt försiktig skall äldre vara). Asa är inte förstahandsval mot smärtor.
  • LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-17 11:01:30 följande:
    LillaMy3: Det är många härinne som tagit alternativa läkemedel. Vad tror du om det? Fungerar dom tror du? Eller är det bara humbugg och försäljningstricks Rosenrot..vad tror du om det? Det måste ju vara det allra vanligaste som kvinnor tar. Sen har vi ju Bisolvon? Det känner jag mig väldigt tveksam till själv. Glandin 25? Hmmm vad finns det mer? Drottninggelé..heter det va? Munkpeppar? Progesteron salva (säljs på nätet). Nu kommer jag inte på fler. Hade varit jätte intressant att höra din åsikt. Tror du det överhuvudtaget på att dessa prep skulle hjälpa till att kvinnor blir gravida?

Dessa prep och frågor har vi malt och ältat.stött och blött hur många gånger som helst i denna tråd och säkert på hela FL också...den stora frågan är ju om dessa "prep" är effektiva? KRAM
    Det finns säkert de som fungerar av dessa. Progesteronkrämen är ju lite en variant av sånt som är receptbelagt. Men det som är haken är att det inte är lika mycket studier gjorda på sånt som är registrerat som naturläkemedel. Och går man över till naturmedel, kosttilskott och hälsokost så är det ännu sämre med den saken. Då har man oftast bara koll på att de inte innehåller något som man vet är direkt skadigt... Effekten får tillverkaren säga lite vad de vill om, bara de inte påstår sig bota/behandla någon sjukdom. De kan påstå att det nog hjälper lite på mot ditten och datten, men inte gå så långt som att påstå att det botar/behandlar. Det får bara registrerade läkemedel göra, samt till viss del registrerade naturläkemedel.

Dette betyder dock INTE att hälsokost och liknande inte har effekt. De kan ha massor av effekter (både önskade och oönskade), bara det att de inte har krav på sig att vara så välkontrollerade.

Bisolvon är registrerat läkemedel. Gôr i vart fall ingen skada i rekomenderade doser. Tunnar ju ut sekret i kroppen, så inte helt orimligt att det påverkar äl-sekret och spermiesekret. Men om det leder till att man lättare blir gravid det skulle jag kanske inte våga påstå. Men för vissa så sammanfallar säkert användandet med att de blir gravida och då har det ju på sätt och vis fungerat.

Rosenrot hjälper ju mot lite energilöshet och sånt. Det är ett kosttilskott. Här får de inte säga att det hjälper mot något som kan vara en sjukdom. Så egentligen är det kanske lite tveksamt om de får säga att det hjälper mott trötthet också Kan ju vara beroende på sjukdom det också.... Men det står massor av förhållningsregler alltid på förpackningarna så det har nog kommit runt det på ett eller annat sätt.
    Det verkar ju som att det kan hjälpa till att bli gravid också om man läser på internett och här på FL. Kosttilskott är lite knepiga saker. Läkemedel är ju oftast "rena" och innehåller en viss specifik verksam substans. Kosttilskott och naturläkemedel och liknande innehåller ju oftast extrakt från något (dvs massor av olika verkasamma och overksamma substanser)och är därmed lite svårare att tolka och förutspå effekt och biverkninga av.

Gladin och munkpeppar har jag hör talas om första gången här på FL och har inte hunnit läsa på så mkt om dem ännu.

Man skall alltid vara lite försiktig med sånt som inte är lm, men samtidigt så tycker jag inte man skall avstå från att prova sånt man tror kan fungera så länge man inte tar andra mediciner som det kan krocka med eller att det står att läkemedelt inte skall användas vid planerande av graviditet (eller att preparatet är förbjudet). Det kan ju vara klokt att kolla med sin gyn om har hört något om prepareten man vill prova så man vet att de i vart fall inte har hört/upplevt något skadligt i smaband med användningen av dem.  

Jag skulle vara försiktig med att köpa på nätat från tillverkare jag inte vet något om. Köper gärna på apoteket där jag vet att det är en seriös tillverkare som står för produkten. Känns säkrast så. Har själv inte provat rr ännu, men funderar på att kanske göra det nästa äl om det vägrar ta sig nu.

Tror man skall leva och må bra och inte glömma säga "detta tror jag på" om man prövar något man kommit fram till är säkert att prova. Placeboeffekten skall inte underskattas

Det finns ju säkert massor i tex österlänskt läkemedelsbruk som vi ännu inte accepterat och börjat använda här i sverige/västvärlden. Så bara för att något inte är godkänt här, betyder ju inte att det inte fungerar. Problemet är bara då att hitta bra information om preparatet så man vet att man inte blir sjuk av det...
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-17 23:19:42 följande:
    Alltså.. allt det där vet jag.. jag har jobbat som sjuksköterska i 10 år så jag vet mycket väl hur doseringen är med trombyl och så.
    Min poäng var bara...  ;  1 tablett Trombyl är om jag inte minns helt galet på 75 mg. OM man skulle ta 75 mg säg albyl minor varje dag så kommer den ju fortfarande inte ha någon trombolytisk effekt. Det måste ju vara något mer som skiljer dem åt?

Antar att huvudsaken är att det fungerar!! :))
    Hej

Sorry Ville bara förklara. Har inte koll på allas utbildning.

Jo jag är ganska säker på att 75 mg albyl bör tillsvara en trombyl. Kan inte se i fass att de på något sätt skulle vara olika i effekt.

Men självklart kan jag ha missat något och ha fel, många läkemedel och jag har inte stenkoll på alla. Men just i detta fallet är jag ganska säker på att jag tänkt rätt. Dvs lite asa varje dag blir lagom trombolytiskt och mera asa lite då och då är mer mot smärtor (men också trombolytiskt, i större grad än lägre dos, men eftersom man inte tar det fast varje dag så blir den totala effekten mindre trombolytisk).

Men visst skall man egentligen ta Trombyl eftersom det är den tabletten som är godkänd som trombolytisk. Det blir mest riktig förskrivningsmässigt då.
  • LillaMy3

Hurra!!! Äntligen utslag på älstickortna. Petar in mig på BIM-listan. Uff. Försöker att inte hoppas, men det är svårt....

{#emotions_dlg.flower} JULI {#emotions_dlg.flower}

19 juli-färnevik (2:a försöket efter MA i april,samt MF jan-10, MF maj-09...) 
    22 juli - LittleJunia(fjärde försöket efter MF)
    23 juli - Havsklippan (1:a försöket efter MF i juni-10)
    24 juli - Mimmi80 (3 försöket efter MF i april, även MF augusti-09)
    25 juli - Sugarrush (1:a försöket efter MF juni-10)
    27 juli - MCT79 (4:e försöket efter X jan-10)
    29 ? juli - Mallanis ( första försöket efter MF i maj, MA i nov -09) 
    29-30/7 Väntan på en liten (2:a försöket efter MA maj-10, nu jäklar ska det bli bebis)
    30 juli - Pancakes (tredje försöket, MA början på april-2010)
    1 augusti- Lillamy3 (andra försköket efter mf maj-10)

HjärtaVI SOM VÄNTAT PÅ MENS ELLER NY ÄGGLOSSNINGHjärta

Tejj
    Polarbjörnen (7:e försöket efter MF nov-09) förväntad ÄL ca 30-31 maj
    Väntan på en liten
    Jazmin (3:e försöket efter MF-maj-10 förväntad ÄL 23-24 juni
    Atti (Ma juni -10)

Hjärta  VI SOM TAR EN PAUS Hjärta
    Maria204

Drömmer HUR GÅR DET FÖR ER TJEJER SOM VI INTE HÖRT NÅGOT IFRÅN? 
    Drömmer
    Frikadellen
    Bechi
    Linda840406 
    Tess JH
    Längtan efter liten (Mf,Mf,MA 2008,2009,2010 nu jäklar)
    Pixan ( andra försöket efter mf i april, även mf feb)

Gravid GRAVIDA Gravid
    Vi som plussat (namn+BF):
    Malten, BF 26/8 -2010
    MCH, BF 8/9 -2010
    LINO, BF 18/9 -2010
    Mabaja, BF 27/9 -1010
    MB73 BF 30/9 -2010
    Gosemysan, BF 4/10 -2010
    Nataliesliv 20/11 -2010
    Mikaela 1/12 -2010
    2 barns mamma84, BF 14/12 -2010
    Anna TheSunshine BF 29/12 -2010
    kajsalisa BF 2/1 -2011
    PåvägMotSyskon BF 5-6/1 -2011
    rontgensyrran BF 7/1 -2011
    Bev BF 10/1 -2011
    misslouie BF 17/1-2011
    fröken SJ BF 17/1-2011
    Sommaren2005 BF 24/1 - 2011
    Odd BF 5/2-2011
    pinklove BF 6/3-2011
    Smålandsjänta BF 5/3- 2011
    Puttekulan BF 6/3-2011 
    Happiness BF 14/3-2011
    Kolbodatjej BF 16/3-2011

• LillaMy3

Happines : Tack. Ja skönt att äl äntligen kom. Hoppas det är bra ägg och bra simmare som träffas nu också

Sugarush. Spännande!!! Hoppas det blir ett tydligare plus om några dagar!!!

• LillaMy3

Smålandsjänta! Underbart. Grattis

Många med BIM nu veckan som kommer! Hoppas på många plus, och att det smittar så jag också får plus om ca två veckor

• LillaMy3

Nu är jag förvirrad... Funderar på varför jag mår lite småilla. Antagligen för att jag är trött (ettåringen tycker sova hela natten är överskattat) och jobbat mkt. För visst är det på tok för tidigt att känna något alls efter äl i söndags.

DUMMA KROPP att PMS och gravsymptom skall vara så lika som någon påpekade. Sååå svårt att inte få förhoppningar när den gör såhär. Hungrig och myror i benen och trög mage dessutom. Men så var det förra månaden också och då var jag ju inte ens lite gravid.

• LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-22 12:28:45 följande:
    Kollade i listan LillaMY och jag såg den 1 augusti. Hur lång cykel har du? Kan du inte ta ett CB? KRAM
    Jag har lååååååång cykel. Tar pergotime, men får äl först runt dag 26. Kollade tappen, flytningar och med stickor så är tämligen säker på att det var i söndags. Börjar lära mig det vid det här laget känner jag, desvärre

Funderar på att tjuvtesta till helgen. Är ju för tidigt, men har en billiga stickor jag kan slösa.
  • LillaMy3
    sugarrush skrev 2010-07-22 12:29:45 följande:
    LillaMy: det låter som när jag var gravid ungefär. Ett hiskeligt humör och hård i magen! Och hungrig! Hoppas hoppas!
    Min mage är lite puckad. Blir ofta hård, och i synnerhet efter äl. Men också när jag var gravid... Hungrig blev jag tydligen också bara av att ha äl så litar inte på det heller.

Men men. Skulle ju inte känna efter Får försöka låta blir.
  • LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-22 13:02:04 följande:
    Ja dag 6-7 är väl den första dagen man kan testa...men det verkar ju mycket lovande. Hur/när plussade du förra gången? Billiga tester är ju prefekta då kan man slösa hej vilt! Men vill man ha ett tidigt utslag tycker jag CB är outstanding. KRAM!
    äl +9 hade jag svagt plus nu i våras, när det blev mf. Med sonen så var jag övertygad om att inget alls hade fuinkat och testade nog inte föränn äl +17 eller så.
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3