• Jania

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Längtan efter liten skrev 2010-08-23 10:28:59 följande:
    jag vill först beklaga det tråkiga du går igenom..
    men du verkar vara en positiv tjej och det är bra.
    Vad är GBS för något?
    Kul med ett nytt jobb. Hoppas allt allt kommer gå bra.
    stor kram till dig.
    GBS är tydligen en vanlig bakterie som kan överföras vid sexuell kontakt. Denna kan sedan överföras till barnet vid födseln och i vissa fall orsaka sjukdom å skada på det lilla livet. I sällsynta fall kan bakterien tydligen orsaka mf. Läkaren sa att man inte kan säga om så var fallet denna gång.
  • Jania
    Längtan efter liten skrev 2010-08-23 10:36:31 följande:
    okej, trodde han att det kunde vara så eller? de såg ingen annan anledning?
    Nja, de kan nog inte säga vad som orsakade missfallet egentligen.
    Men nu har jag pratat med Gyn och där sa de att jag bara får lyssna på min kropp och ta det lite lugnare eftersom jag trots allt har en infektion i kroppen. Den här bakterien har hur som helst vid missfallet orsakat en inflammation i livmodern och det gör att jag är öm och kan blöda lite längre. Men jag ska avvakta tills jag är klar med pennicillinkuren. Är jag inte bättre då ska jag höra av mig så kanske de måste ge mig nån annan antibiotika som biter bättre på infektionen. Man vill ju inte hålla på och äta en massa antibiotika heller, det är ju inte bra...

Blir ju stressad med eftersom jag ska börja nytt jobb. Jag vill ju inte gärna börja med att säga att jag måste till sjukhuset litegranna
    De vet ju inte heller hur situationen är.
  • Jania
    Längtan efter liten skrev 2010-08-23 11:50:33 följande:
    det låter ju som att det kan ha varit denna bakterie som orsakat det. läskigt i såna fall då vågar man inte riktigt ha sex vid en graviditet...
    och det med jobbet tycker jag inte du ska bry dig om vad de tycker eller tänker för det här är något du inte kunde göra något åt och inte helelr velat.
    så de får helt enkelt ta det som det är..
    vad är det för slags jobb du ska börja på?
    Inte meningen att oroa. Jag tror att man lugnt kan ha sex under en graviditet, de sa på gyn att de flesta kvinnor bär på bakterien. Så troligen hade jag den redan innan graviditeten, men att den gav en inflammation i livmodern antingen under grav. eller vid öppningen då livmodern stötte ut fostret.

Jobbet är på Svenska kyrkan så man kan ju tycka att de har överseende med att människor råkar ut för mänskliga saker, men är nervös ändå eftersom de trots allt är en arbetsgivare....
    Jobbet i sig är inte särskilt krävande rent fysiskt så det kommer nog att gå bra.
    Det ger ju en känsla av trygghet att ha ett jobb, även om det som vanligt är sex månaders provanställning. Skönt att komma ut och inte bara sitta hemma...
  • Jania

Jag måste få fråga er; tar ni några såna ägglossningstest å grejer för att veta när ni ska göra era försök? Är de säkra? Är det inte dyrt att köpa såna hela tiden? Och besvärligt att ta test som man kanske tivlar på?

Själv har jag en bok som jag läst (finns nog bara på bibliotek nu för tiden) om 'naturlig födelsekontroll'. Så jag tar min temperatur varje morgon ungefär samma tid och jag lyckades bli gravid på första försöket. Sen att det blev missfall var ett bakslag, men metoden verkar funka.
    Slutade med P-spruta för ca fyra år sedan och har undvikit att bli gravid med samma metod under hela den tiden. Nå'n annan som kör på samma grej eller är jag ett "orginal"?

• Jania
    Längtan efter liten skrev 2010-08-23 12:05:44 följande:
    okej men svenska kyrkan om någon borde väl förstå om du förklarar. eller du ska inte ens behöva förklara..
    Det har du faktiskt helt rätt i
  • Jania
    sofy skrev 2010-08-24 11:53:50 följande:
    Suck. Nu är de blodblandat, med progesteronet. Stoppade upp en sån när jag kom hem för 2 tim sen, o nu äre blod igen. Vet inte om de har me den o göra, eller om de kommer igång på riktigt nu.
    Ååhh...våndas med dig. Förstår att du är jätteorolig. Försök bara att andas djupt och ta det lugnt. Du har inte ont nå't väl? Tänker på dig och alla andra som förhoppningsvis lyckas denna gång. Om några månader är jag väl där själv...då får ni lugna mig Flört

Massa kramar och strykning på ryggen så att du är lugn å fin Glad
  • Jania
    mariatösen skrev 2010-08-24 16:43:30 följande:
    varför är detta så typiskt??? hon kan väl undersöka dej, känna livmodertappen, ta hcg prov? fy fan vad e det med vår sjukvård? känner samma sak här, fått mer hjälp här igenom av vad cytotec vid MA har för verkningar, än av läkarna. Tror det är att kvinnors hälsa har fortf. låg prio inom sjukvården-
    Jag är såklart ocskå sur på den dumma läkaren. Men jag måste ändå få säga att mina akutbesök på gyn var bra, på återbesöket var där en dansk. Jag avskyr danska språket och en del förstod jag inte, men han var snäll och pratade då lugnare och svarade på allt jag frågade. Efter några dagar ringde han och berättade att de hittat denna GBS i odlingen från mitt besök. Han var väldigt trevlig och omtänksam, frågade hur jag mådde och om jag slutat blöda osv. Svarade igen på allt jag frågade och sa att jag ska ringa igen om inte penicillinet hjälper.
    Och undersköterskorna var urgulliga när jag kom från mitt första akutbesök och snyftade fram att inga livstecken syntes i magen.
    Å så ringer de upp ganska snabbt när man ringer mottagningen.

Så det finns ju några guldkorn här och där. Det är nästan så att jag skulle vilja "tjinga" den där dansken till en (förhoppnigsvis) framtida förlossning. Han var så lugn och saklig.

Och det här med kvinnor, jag tror att det är fläckvis i landet som vi är "bortglömda". Sedan jag flyttade ifrån Stockholm har jag häpnat nästan varje gång då jag haft kontakt med sjukvården. Här går det mesta fort och personalen verkar faktiskt bry sig.

Oj! Vad långt jag skrev....sorry {#emotions_dlg.wink}
  • Jania
    MCT79 skrev 2010-08-24 21:01:14 följande:
    På Fredag... den 27:e....  Gud jag hoppas.... i så fall ska jag ägna mitt liv till att missionera för Rosenrot...
    Hjälper rosenrot kroppen att bli befruktad, eller vad har du den till? Avråder de inte från att äta den när man ÄR gravid? Aah...det är en djungel med alla 'får' och 'får inte'.
  • Jania
    MCT79 skrev 2010-08-24 21:09:24 följande:
    Det finns studier på djur som tyder på det, men det är inte bevisat hos människa. Har kämpat några månader efter mitt utomkveds och läst om många som plussat när de använd rosenrot.. så jag åt den från förra mensen fram till ägglossningen sen slutade jag. :)
    Coolt! Nästan så man skulle testa själv.

Fast en annan blöder ju fortfarande efter mf. Hoppas penicillinet funkar och att jag är frisk och fin snart... Men det är klart, rötter kan man ju knapra ävem om man inte ska bli gravid än på några månader.

Nu hägrar en delad popcorn-påse och slötitt på TV.

Puss o god natt på er alla Skrattande
  • Jania
    BIM AUGUSTI
    24 aug- Muffe80 (2:a försöket efter MA juni-10)
    25-27 aug - Pancakes (4:e försöket, MA början på april-2010) - testat neg. 25/8
    27 aug - MCT79 (5:e försöket efter X i jan -10)
    26- 30 aug - Mallanis (2 försöket efter MF i maj, MA i Nov 09) 

BIM SEPTEMBER
    1 sept - Pixan ( 4 försöket efter mf april även mf feb)
    4 sept - maria204 (1 fösöket efter 2 MA, det senaste i juni)
    7 sept - Pilgrimmen ( 2 försöket efter mf i juli )
    15 sept - Atti (3:e försöket efter MA i juni-10)
    15 sept - Knuts76 ( försökt sen -05)
    17 sept - Mimmi80 (4:e försöket efter MF)

VI SOM VÄNTAT PÅ MENS ELLER NY ÄGGLOSSNING
    Lillamy3 (3e efter mf i maj. Denna gång utan pergo... Förvantar inte äl alls.)
    Jazmin (3:e försöket efter MF-maj-10 förväntad ÄL 23-24 juni
    Alicia72 - mf 30 juli vecka 7+2. Väntar på att kroppen ska sätta igång med mens/äl igen.
    Jania mf 13 Augusti. Väntar också på att cykeln ska dra igång.

VI SOM TAR EN PAUS
    Väntan på en liten
    Tejj

HUR GÅR DET FÖR ER TJEJER SOM VI INTE HÖRT NÅGOT IFRÅN? 

Frikadellen
    Linda840406 

GRAVIDA 
    Vi som plussat (namn+BF):
    Malten, BF 26/8 -2010
    MCH, BF 8/9 -2010
    LINO, BF 18/9 -2010
    Mabaja, BF 27/9 -1010
    MB73 BF 30/9 -2010
    Gosemysan, BF 4/10 -2010
    Nataliesliv 20/11 -2010
    Mikaela 1/12 -2010
    2 barns mamma84, BF 14/12 -2010
    Anna TheSunshine BF 29/12 -2010
    kajsalisa BF 2/1 -2011
    PåvägMotSyskon BF 5-6/1 -2011
    rontgensyrran BF 7/1 -2011
    Bev BF 10/1 -2011
    misslouie BF 17/1-2011
    fröken SJ BF 23/1-2011
    Sommaren2005 BF 24/1 - 2011
    Odd BF 5/2-2011
    Polarbjörnen BF 20/2 -2011
    pinklove BF 6/3-2011
    Smålandsjänta BF 5/3- 2011
    Puttekulan BF 6/3-2011 
    Happiness BF 14/3-2011
    Kolbodatjej BF 16/3-2011
    Färnevik BF 28/3-2011 (6:e graviditeten, förhoppningsvis 2:a barnet...)
    LittleJunia BF 30/3-2011
    Längtan efter liten BF 3/4 2011
    Bechi
    Sofy BF 23/4 2011
    Havsklippan 26/4 2011
    Sugarrush 30/4 2011

Så, jag hoppas jag lagt till mig på rätt ställe. Protestera annars
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3