Alicia 72 skrev 2010-08-19 13:55:16 följande:
Hej Pancakes!
Tack för pepp - kloka ord i denna tråd!
Angående åldersskillnad så känns det när man tänker efter mer som en "samhällsfråga", hur det "SKA" vara. Och så blir man påverkad av det.
Personligen har jag faktiskt aldrig sett barn med liten åldersskillnad som gör annat än slåss och gnäller och skvallrar på varandra. Så man borde kanske inte känna denna stress, utan i stället se fördelarna med längre emellan barnen. Som att den äldsta har lättare att förstå att det kommer ett syskon, får vara med och längta, kan kommuniceras med och därmed minska svartsjuka. Kan få känna sig stor genom att få vara med och hjälpa till med lättare bebissysslor.
Tack!
32 är ingen ålder på en häst! Jag var själv 35 när jag fick mitt första och är ganska glad att jag hann resa, plugga och göra lite karriär. Och bara "vara" några år med sambon. Sen blir det inte så mkt sånt de första åren
Men visst är det stressande när folk lägger sig i. Speciellt om man redan har ett barn, då tar folk förgivet att man kan få fler så då är det tydligen helt fritt fram att klampa på och påpeka att det minsann börjar bli dags för oss att skaffa syskon. Som om bara ETT barn vore helt åt skogen??
Tack själv för dina kloka ord! Det gör mig jättegott att höra känner jag. Det har blivit så mycket fokus på barnverkstaden att jag glömt bort att vara glad och tacksam över att jag hunnit resa jättemycket, bott utomlands, skaffat mig bra jobb, lägenhet och hunnit lära känna min man i 8 år.
Angående att ni vill ha tätt mellan syskonen så tror jag att det är en trend det där. Plötsligt ska alla ha så otroligt tätt mellan dem av någon anledning. Jag har nära vänner som bara har ett år mellan sina killar och de är helt galna och slåss och är extremt intensiva att umgås med. Men anledningen till att de skaffade så tätt emellan är att "de har så mycket glädje av varandra".... Jag har som sagt fem år mellan mig och min bror och det har aldrig varit nån konkurrens och han har alltid tagit hand om mig på ett gulligt sätt. Även idag har vi en tajt relation och umgås alla fyra ofta då hans fru är lika gammal som mig.
Med andra ord, stressa inte upp dig över detta! Det finns för- och nackdelar med allt och det tjänar ingenting till att g och gräma sig över att det inte blev som man tänkt.