• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Pancakes skrev 2010-07-01 12:55:45 följande:
    Gulliga Kajsa-lisa! Än är hoppet inte ute! Mensen har inte visat sig än och den sk "mensvärken" visade sig vara lite krasslig mage (åt mängder av vitlök och grillad lök igår...).

Har absolut noll grav.symtom och kan inte ens inbilla mig till lite ömma bröst eller trötthet...mår precis som vanligt så mensen kommer nog snart. Hoppas bara att det blir snart om den nu ska dyka upp för man får ju upp förväntningarna lite liksom.
    "När ska du testa dig?" sa den testmissbrukande odd (som skakat hand med sin man att inte testa något mera och därför måste få andra att testa så hon kan få titta på fina plus ändå)

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    sofy skrev 2010-07-02 18:37:32 följande:
    jag hoppas verkligen på det! isåfall 5 dagar för tidigt men iallafall. ska köpa digitalt o testa imorn för o se vad de står där, men är extremt trött, halsbränna/diffust illamående ibland och kissnödig ofta.
    Hej Sofy!

Vad bra att du hittade hit, det är ett helt underbart gäng pinglor i den här tråden. Beklagar alla dina mf *KRAM*

Vet du vad jag kom att tänka på? inte för att måla fan på väggen, men har dem kollat dig så det sitter på rätt ställe? Jag menar, med utomkveds så stiger ju hcg sakta och man kan blöda....jag skulle nog vilja kolla upp så det inte är det.

sedan med gravtest som mäter i kisset. Ett av mina tidiga mf så fick jag utslag långt efter att jag vanligtvis fått utslag efter mf (har 1ma och 5mf i bagaget) så förklarade läkaren för mig att hcg finns i blodet först och lämnar blodet först. Hcg finns i kisset några dagar efter att det finns i blodet....och finns även kvar i kisset i någon/några dagar efter att det gått ur blodet. Därför kan kisstest visa utslag längre.

så om jag vore dig skulle jag ringa till KK och förklara att du inte orkar gå omkring och inget veta och att du är orolig för utomkveds. Då får du nog komma in så kollar dem dig och när du är där så ber du om ett blod-hcg för då vet du ju bättre hur det står till. Du ska inte behöva må såhär!

STOR kram till dig!!!
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-07-02 19:44:35 följande:

Ett stort tack till dig ODD för att du trodde det skulle gå. Gav mig hopp när jag trodde allt var ute. Önskar vi skulle kunna lova  att aldrig stötta varann efter ett MF igen.

***************************1000 hårda kramar******************************************** *************''

Sötaste Tack själv! Och du......

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} GRATTIS {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • Odetta
    FruW skrev 2010-07-05 21:38:39 följande:

Sugarrush - hej o välkommen hit! Beklagar att du behövt söka dig till en mf-tråd =( Men det är en toppentråd, du hittar mkt stöd & bra tips här - skönt när allt är jobbigt!! Glad

Jag har fått min äl o min mens som vanligt efter mina mf, men dessa har varit tidiga, i v 6 som mest, har man senare mf kan det nog ta längre tid..

Och det är verkligen många som har plussat i den här tråden, i bland duggar de tätt!! Skrattande Inger stort hopp åt oss andra, o de i vår "systertråd" (se i trådstarten!) som har plussat efter mf brukar va söta & besöka vår tråd för att blåsa gravbaciller på oss - det gillar vi!!

Gulliga du *kommer och blåser lite extra på dig*
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-07-05 21:50:22 följande:
    Åh vilken härlig tråd, och var gulliga ni verkar vara! Här vill jag stanna!
    FruW skrev 2010-07-05 21:38:39 följande:

Sugarrush - hej o välkommen hit! Beklagar att du behövt söka dig till en mf-tråd =( Men det är en toppentråd, du hittar mkt stöd & bra tips här - skönt när allt är jobbigt!! Glad

Jag har fått min äl o min mens som vanligt efter mina mf, men dessa har varit tidiga, i v 6 som mest, har man senare mf kan det nog ta längre tid..

Och det är verkligen många som har plussat i den här tråden, i bland duggar de tätt!! Skrattande Inger stort hopp åt oss andra, o de i vår "systertråd" (se i trådstarten!) som har plussat efter mf brukar va söta & besöka vår tråd för att blåsa gravbaciller på oss - det gillar vi!!

Det är jättejobbigt med missfall även om det skett tidigt. Jag tror att sorgen ofta är proportionell mot de förväntningar man byggt upp inför graviditeten och barnet som växer. Själv fick jag MF i vecka 8, kändes surt, men nu försöker vi ta nya tag.
    Själva hoppas vi på ÄL redan innan nästa mens, vi får väl se om man har sådan tur.
    Känns väldigt hoppingivande med så många som plussar, underbart glädjande!

*KRAM!*
    Hej...SKIT att du behöver denna tråd, men du ska veta att du är hjärtligt välkommen!!! Men som sagt...SKIT också. Jag håller med föregående...i den här tråden håller ett helt gäng totalt fantastiska kvinnor hus....du kommer att trivas (och ha svårt, som oss andra som fått flytta över i systertråden, att hålla dig borta härifrån) här.

Angående det här med gravtest och äl-test. Jag skulle nog spara min äl-test tills jag fått helt neg på gravtesten...man kan inte få äl så länge man har hcg kvar i kroppen. sedan när grav testen är negativa så är det bara att testa på (eller om man vill spara pengar så kan man ju köra med temp-metoden också)

***kram och lycka till***
  • Odetta
    FruW skrev 2010-07-05 21:44:33 följande:
    Förlåt tjejer - men jag måste få beklaga mig lite.. Har haft några nära vänner som har kämpat tillsammans med mig för att bli gravida.. Under bara några veckors tid har alla dessa fått sina pluss, är givetvis jätteglad för deras skull, jag vet ju vad de har kämpat, men känner mig ensam kvar, o misslyckad eftersom det inte funkar för oss.. Gråter

Närmar mig också en större födelsedag, en "brytpunkt" där jag tidigare alltid tänkt att när jag är sååå gammal, DÅ kommer jag att ha barn! (Naivt, jag vet!) När detta närmat sig har jag tänkt att DÅ kommer jag iaf att va gravid, få fira min födelsedag med fin mage... Ytterligare tid & några mf till har jag tänkt att när jag fyller år DÅ kommer jag att kunna berätta för släkt & vänner att vi väntar barn... Nu blir det inte så, bara några veckor kvar, kan på min höjd kanske hinna plussa om det skulle vilja sig den här månaden... Känns värre än någonsin nu att inte ha blivit gravid (o få behålla det då...) Krasst nog spelar det ju ingen roll om jag blir gravid nu eller om ett par månader, förutom att jag längtar så jag tror jag blir tokig, men den där födelsedagen gör sitt för själen & humöret...

Ber om ursäkt för deppinlägget, lovar att komma tillbaka om ett tag o va gladare..
    Kram på er..
    Vet du gumman...be inte om ursäkt för att du behöver ventilera...det är ju det den här tråden är till för! Beklaga dig så mycket du vill och du....(jag tror inte att jag bara talar för mig själv så jag vågar faktiskt säga VI) VI lyssnar!!! *stora kramar*

Angående din födelsedag...den betyder exakt det du bestämmer att den ska betyda. Om du i förväg bestämmer dig för att du ska se den dagen som början på ett nytt och LYCKLIGT år....vet du, då kommer det bli så! Se den dagen som en avslutsfest av allt elände som ni gått igenom och njut av att kunna dricka vin och käka goda lagrade ostar och välkomna ditt nya år, året som ni ska lyckas få er bebis!

Och dina vänner...ja, jag känner igen den känslan. Kommer ihåg när jag satt där och den människan jag allra minst i världen ville att hon skulle bli gravid innan mig berättade om att dem...oplanerat dessutom...väntade barn....nä, det var ingen höjdare och jag är fortfarande inte vän med den tanken. Men vet du, det är OK! Det är OK att känna så. Fastna bara inte i det utan tänk på saker som får DIG att må bra.

Det här kommer att gå bra, din födelsedag kommer att bli bra och likaså ditt nya år...det är jag övertygad om! *bamsekram*
  • Odetta

*Skickar stora kramar till "Anna i Hult" och "Sofy"*

Dag och natt skrev 2010-07-05 23:02:20 följande:
    sugarrush: Men snaaart är det våran tur, men tills dess (och därefter så klart!!) är det bra att det finns så många gulliga tjejer som stöttar varandra här! Önskar jag kunde vifta med trollstaven och så var vi alla gravida igen! *kramar* 

odd: Hur gör man temp-metoden?

Vet att det finns nån annan metod där man kan se på flytningarna om man har ÄL, den känns rätt enkel att upptäcka. Tyvärr har jag inte haft några sådana ännu (vad jag märkt). 

Nu är det sovdags här, massa med kramar till er sötisar!!  
    Tempmetoden är jätte enkel, men den kräver att man är lite diciplinerad. Man tar sin temp varje morgon samma tid INNAN man går upp. Tiden får skilja +-30 minuter, men hellst samma tid. Sedan noterar man tempen antingen på en egen kurva på ett block eller på www.fertilityfriend.com . Tempen innan ÄL är altid lägre än efter. När tempen dippar för att sedan stiga i 3 dagar och hamna på en högre temp än innan dippen så har man haft ÄL (kör man på fertilityfriend så säger den till....dem har superbra redskap)

*kram*
  • Odetta

Havsklippan,

Såhär såg min temp-kurva ut när jag blev gravid denna gången. Som du ser är tempen lägre innan ÄL (som visas vid krysset) och högre efter. Hade mensen kommit så hade tempen sjunkit till innan-äl-tempen (glömde skriva det i förra inlägget) men eftersom jag bleb gravid så stannade den uppe (som den gör när man blir gravid)

Hoppas allt mitt svammel kunde vara till lite hjälp! Jag har kört med tempmetoden jättelänge och tycker att den är absolut bäst!

*kram igen*
  • Odetta
    färnik skrev 2010-07-06 09:34:29 följande:
    Åh, jag vill också vara med.  Vart ska jag skriva mig, det förstår jag dock inte riktigt. =)

Har haft 4 MF, ett 03, samt ett i maj 09, ett i januari 10 samt MA med tvillingar april 10.  Hade förhoppningsvis ÄL nu 4-5 juli, och vill gärna slippa mensen om två veckor... Andra försöket sedan sista förlusten, som lyckades infalla på vår dotters 4-årsdag... =(
    Välkommen hit och fan för att du också har flera mf och ma i bagaget *kramar om* Jag säger som jag säger till alla nya....det här är en fenomenal tråd med helt fantastiska kvinnor...det är bra att du har hittat hit!

Med tanke på att ni fått 3 mf på raken utan lyckad graviditet emellan (dem räknar ju inte om man fått barn emellan) så har du rätt till utredning. Har ni fått prata med någon om det? Vilka veckor blev det mf och ma? Och om KK inte vill hjälpa er så rekomenderar jag STARKT att söka privat (som inte kostar ett öre när du kommit upp i högkostnadskortet) *kram*

Jag kan säga såhär, för att kanske inge lite hopp: Jag har 5 mf och 1 ma i bagaget. MAet var i januari i v16 (på min dotters 4-årsdag) och efter det fick jag 3 tidiga mf på raken...ja, vi lyckades varje månad men dem kunde inte stanna. Sedan sökte jag privat och äter nu Trombyl (som är blodförtunnande) och idag är jag i v9+3 och hittils pepparpeppar så verkar det gå bra.

Så ge inte upp.....och det gäller ALLA här i tråden....ge inte upp. Känner ni på er att det är något mer fel än "bara" otur så sök privat och håll hoppet uppe.

*kram*
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-07-06 14:29:48 följande:
    Usch stackare *kramar om* det där låter inget roligt alls!
    Så många missfall, så mycket sorg och elände...
    Men vad härligt att ni har er dotter att njuta av. Annars hade det kanske känts ännu tuffare.

Det kanske ändå är skönt att de påbörjat utredning för er nu. Vad jag har läst finns det vissa som får speciella tillskott/mediciner som får dem att lättare behålla barnet, om man fått upprepade missfall så att en utredning gjorts. (Då kan man ju upptäcka vari problemet ligger.) Jag är inte så insatt i vad det är de får för mediciner, men om det är något sådant som behövs kommer de ju med stor sannolikhet att upptäcka det nu.
    Håller tummarna för er skull att det vänder nu i och med utredningen!
    *kram* 
    för många hjälper Trombyl, det är blodförtunnande och motverkar att kroppen "dödar" fostret genom att stänga av näringstillförseln med microscopiska blodproppar.

Funkar inte enbart Trombyl kan man lägga till Fragmin eller Heparin till Tronbylen. Både fragmin och Heparin är också blodförtunnande, men på en annan nivå.

Sedan kan man även behandla med Prednisolon utöver Trombyl och fragmin/heparin. Prednbisolon är ett kortison och stänger av det egna immunförsvaret.

Många läkare tror inte på att dem här medicinerna funkar, men vi är MÅNGA som fått hjälp av dem! Jag äter Trombyl just nu och det verkar pepparpeppar gå bättre denna gången. Funkar inte trombylen kommer vi att sätta in dem andra medicinerna också. Det hittades inga fel på mig i utredningen.

Dem hittar faktiskt på dem allra flesta inga fel (dem tar inte alla test som är tänkbara utan bara "standard" testen), och när läkaren då inte är villig att prova med tex Trombyl så står man där om man själv inte vet om att den behandlingen finns. Vet man om detta däremot så kan man försöka övertala sin läkare att även om denne inte tycker att det finns tillräkliga studier på att Trombyl hjälper, så finns det tillräkliga studier på att Trombyl inte skadar. Varför då inte prova?

(Om läkaren ändå ställer sig på tvären så kan man självmedicinera med 1/3 Albyl Minor. Det ger en blodförtunnande effekt, men inte på samma nivå som Trombyl...men bättre än inget)

Efter att vi fått våra första 2 mf så bestämde jag mig för att självmedicinera med Albyl minor och då gick det vägen och vi fick vår son. Nu lät sig inte min kropp luras av Albylen en andra gång så nu har jag fått gå över till Trombylen. Av 5 graviditeter bara i år så är den enda skillnaden att jag äter Trombyl nu och nu är jag i v10!

*kram*
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3