Inlägg från: Jackie85 |Visa alla inlägg
  • Jackie85

Hur tidigt kan man resa med barn?

Hur tidigt kan man börja resa med barn och hur fungerar det egentligen? Både jag och fästmannen har ett stort intresse för resor och har under alla år rest mycket. Varken jag eller killen är sugna på att resa mer detta året och eftersom barnet är planerat till januari 2011 börjar vi fundera så smått på hur tidigt det är okej att börja resa runt. Självklart tänker jag då inte backpacka i Vietnam eller liknande utan mer på sånna där typiska All Inclusive Charter hotell med typ Fritidsresor och alla de där större bolagen. Jag har alltid HATAT denna typ av resor, emn ser nu detta som det enda alternativet ett tag frammöver. Hur tidigt är okej att resa tex 1-2 veckor till Grekland eller liknande, måste barnet vara över 2 år eller reser ni tidigare? Hur fungerar det rent praktiskt eftersom barn lägger sig vid 18-19:00 och man oftast inte själv vill bli sittandes på hotellrummet efter det klockslaget utan kanske gärna går ut och äter middag på någon restaurang eller liknande, tar ni då med barnet i en barnvagn?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man resa med barn?
  • Jackie85
    Hannah76 skrev 2010-05-19 12:30:33 följande:
    När man vill. Toppen att resa med väldigt små barn.
    Hur tidigt har ni rest? 6 månader eller 2 år...vad räknas som små barn...
  • Jackie85

Okej så ifall vi tar en sommarresa nästa sommar då ä barnet runt 6 månader och sedan kanske 1 längre resa till nästa vinter när barnet är 1 år så är det fullt ok?

• Jackie85

Vad skönt det är att höra hur mycket ni reser runt med era barn. En sak som jag kommer att tänka på ganska fort är gällande tex Asien, jag har vart där sammanlagt i några månader, fördelat på några år och något som är återkommande och som jag faktiskt ser som ett stort problem för barnfamiljer är taxibilar utan bälten. I Bangkok tex blir jag nästan religiös varje gång jag åker taxi. Dom kör som idioter och bälten finns extremt sällan. Jag har vart med om att det finns bälten, men just de taxiresorna kan jag räkna på en hand. Detta gäller ju inte enbart i Bangkok utan även på andra platser som Phuket, Koh Samui, Krabi som ändå är ställen som är väldigt "turistiga". På andra orter dit jag brukar åka finns det inte ens fordon förutom båtar, men just när det gäller dessa små smultronställen, så måste man ju lyckas ta sig dit också och det innebär ofta en eller två taxiresor från helvetet. Hur har ni löst detta med små barn? Man kan ju inte ha med sig bilstolar i bakfickan direkt.

• Jackie85
    resemamman skrev 2010-05-20 14:11:21 följande:
    Jadu, det där är ett evigt dilema med att resa med barnen... I de allra flesta länder tänker man ju helt annorlunda än här i Sverige kring barn och bilsäkerhet. Och i många länder i Asien är det total frånvaro av säkerhetstänk... Vi har gjort en avvägning kring risk / meck med bilstolar. När vi backpackat i Asien har vi tummat en hel del på bilsäkerhet. Vi reser med minimal packning och flyttar på oss en hel del och då funkar det inte att släpa bilstolar. Vi försöker åka buss/båt/tåg så mycket det går. I Bangkok väljer vi helst Skytrain istället för taxi. Och vid längre resor med bil har vi ofta bokat egen taxi/minibuss som har bälten. Men sen blir det någon variant av att sitta på väska med bälte för barnen. Det GÅR att hitta vanliga taxibilar med bälten oxå på de flesta turistorter. Och numera finns det en hel del företag som börjar göra pengar på våra skandinaviska önskemål om bilsäkerhet Tex Kids on Board på Phuket har taxiservice - med bilbarnstolar av svensk standard. Även Lanta Divers har transferservice med bilstolar. Det finns liknande att få tag i kring Bangkok oxå. Vi har även hyrt bil en hel del, och då går det nästan alltid att hyra även bilstolar till barnen (även om ett ställe såg väldigt frågande ut när vi ville ha barnstol till vår 3-åring. Han var väl alldeles för stor för en bilbarnstol, tyckte de...) Och har man bara ett barn under 1-1,5 år, som fortfarande får plats i babyskydd, så är det ju ganska lätt att släpa med sig det! Med detta sagt så har vi åkt både moppe och bilflak med barnen... Det går helt enkelt inte att ha riktigt samma säkerhetstänk som hemma. Eller, det går, men då får man kanske stanna på AI charterhotellet
    Misstänkte att det var ett litet problem med bilsäkerheten ja. Det finns med andra ord ingen direkt bra lösning på problemet vad jag förstår. Får väl helt enkelt hoppas på att Bangkok bygger ut skytrain tills vi åker nästa gång...hela vägen till flygpltsen alltså.
Svar på tråden Hur tidigt kan man resa med barn?