• Jackie85

Hur tidigt kan man resa med barn?

Hur tidigt kan man börja resa med barn och hur fungerar det egentligen? Både jag och fästmannen har ett stort intresse för resor och har under alla år rest mycket. Varken jag eller killen är sugna på att resa mer detta året och eftersom barnet är planerat till januari 2011 börjar vi fundera så smått på hur tidigt det är okej att börja resa runt. Självklart tänker jag då inte backpacka i Vietnam eller liknande utan mer på sånna där typiska All Inclusive Charter hotell med typ Fritidsresor och alla de där större bolagen. Jag har alltid HATAT denna typ av resor, emn ser nu detta som det enda alternativet ett tag frammöver. Hur tidigt är okej att resa tex 1-2 veckor till Grekland eller liknande, måste barnet vara över 2 år eller reser ni tidigare? Hur fungerar det rent praktiskt eftersom barn lägger sig vid 18-19:00 och man oftast inte själv vill bli sittandes på hotellrummet efter det klockslaget utan kanske gärna går ut och äter middag på någon restaurang eller liknande, tar ni då med barnet i en barnvagn?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man resa med barn?
  • Jackie85
    Hannah76 skrev 2010-05-19 12:30:33 följande:
    När man vill. Toppen att resa med väldigt små barn.
    Hur tidigt har ni rest? 6 månader eller 2 år...vad räknas som små barn...
  • SaJo81

vi kom nyss hem från en vecka i Nice, frankrike med våra tvillingar som blev 6månader korrigerat medans vi var där, perfekt ålder att åka på stadsresa måste jag säga, barnen satt så snällt i sin vagn mest hela dagarna och fick komma upp iblad, äta lite, sova lite i vagnen o sen kika lite till!

Det blir inte jobbigare än man gör det!
    Vill man resa går det jätte bra, nu sparar vi till Thailandsresan som sker till vintern, då har grabbarna precis fyllt ett år!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Margaux

Små bebisar är mer "portabla" än lite större barn... De ni måste tänka på är vaccinationer.
    Så reser ni någonstans där det inte behövs så kan ni resa rätt tidigt. Så snart ni har pass....

• Jackie85

Okej så ifall vi tar en sommarresa nästa sommar då ä barnet runt 6 månader och sedan kanske 1 längre resa till nästa vinter när barnet är 1 år så är det fullt ok?

• Margaux

Varför inte?

Men res gärna innan barnet kommer också, men tänk på att inte göra det för "hard-core" med värme, konstig mat etc. Det kan vara jobbigt som gravid... Jag var 1 mån i sydamerika och kom hem vid 6 mån... Det var precis lagom, hade inte orkat värmen senare i graviditeten...

• resemamman

Om ni har gillat att resa innan barn så kommer ni med all säkerhet att gilla att resa med barn oxå! Och inte behöver ni åka på All Inclusive charter bara för att ni har barn...

Vår yngsta var 6 månader när vi åkte till Asien för att backpacka 3 månader. Och vår äldsta var bara 8 veckor när vi var i Frankrike första gången. Allt funkar :) Bara ni känner er bekväma med resmålet så brukar det bli jättebra. En underbar bok om att resa med små barn är Ola Ringdahls Från Kap till Kap, om deras bilresa genom hela Afrika med sonen som bara var 3 månader vid avresa! Just den resan är alldeles för äventyrlig för mig, men passade den familjen.

• evaoregon
    resemamman skrev 2010-05-19 19:42:39 följande:
    Om ni har gillat att resa innan barn så kommer ni med all säkerhet att gilla att resa med barn oxå! Och inte behöver ni åka på All Inclusive charter bara för att ni har barn... Vår yngsta var 6 månader när vi åkte till Asien för att backpacka 3 månader. Och vår äldsta var bara 8 veckor när vi var i Frankrike första gången. Allt funkar :) Bara ni känner er bekväma med resmålet så brukar det bli jättebra. En underbar bok om att resa med små barn är Ola Ringdahls Från Kap till Kap, om deras bilresa genom hela Afrika med sonen som bara var 3 månader vid avresa! Just den resan är alldeles för äventyrlig för mig, men passade den familjen.
    Ja, inte behöver man välja all inclusive charter bara för att man har barn.  Jag håller helt med!  {#lang_emotions_smile}  Vi har rest en hel del med våra barn sedan de var små, men varken all inclusive eller charter.  Jag gillar att fixa både flyg och hotell själv och väljer gärna ställen dit inte alltför många turister har hittat.
  • SaJo81

ja här blir det inte heller något all inclusive alls
    resan till Nice var allt bokat för sig och det är ju en stadssemester, var en tur till Venti Miglia i Italien ena dagen, en tur till Monaco andra dagen etc...måste säga att jag tyckte det var Mycket enklare än jag trodde innan, men så är det en behändig ålder med så små för det krävs inte så mycket för att dom skulle vara nöjda, käk vid rätt tillfälle lite sovastunder ibland så var allt fint

Thailandsresan som väntar i vinter blir inte heller något all inclusive, vi ska först till Norra Thailand ut på vischan och hälsa på min sambos mormor och morfar och sen åker vi nog runt lite grann men vi hade väl tänkt lyxa till det med ett riktigt fint hotell mot slutet! =)

Min kusin och hennes man tog med sig sin lilla 3månaders och åkte på¨sin bröllopsresa till Mauritius och det gick huuur fint som helst=)

det handlar om att våga tror jag, och göra det svårare än det är=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
Svar på tråden Hur tidigt kan man resa med barn?