Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Något som sparar mycket tid åt mig, är att jag minst ett par gånger i månaden avsätter en halvtimme för att "fylla på" saker:
    Tvättmedel från den stora 17-kiloshinken till den lilla burken som står framme
    Maskindiskmedel från stora hinken till burken vi har i köket
    Tvål i refillförpackning till pumpflaskorna som står i duschen, badrummet, lilltoan
    Allschampoo från en dunk till pumpflaskan som står i duschen
    Sylt från refillförpackning till syltburkarna
    Kaffeburken fylls på
    O´boyburken fylls på
    Toapapper ställs ut några rullar vid toaletterna

Osv osv. Då behöver jag aldrig hamna i den sitsen att allting är slut just när jag har som mest bråttom!

• lövet2

Gör aldrig bara en sak åt gången utan minst två! När vardagen är som stressigast kan jag få tid för mina små privata nöjen på det sättet:

Se på TV - och stryka
    Diska - och förhöra läxa
    Laga mat - och hjälpa nästa barn med läxan
    Läsa saga - och dricka kaffe
    Äta lunch - och läsa tidningen
    Duscha - och skrubba duschkabinen
    Bada barn - och städa badrummet
    Åka buss - och sova lite extra
    Ta en promenad - och gå förbi med sopor till Återvinningsstationen

• lövet2
    mandelblomma skrev 2010-05-20 19:55:55 följande:
    seriöst, på sikt tror jag inte det är så bra att alltid ha det så! Inte undra på att många kvinnor går in i väggen då de inte ens kan ta sig tiden att duscha utan att städa duschkabinen! No way säger jag!
    Nja, för min egen del är det just sådana saker som gör att jag inte behöver stressa. Eftersom tiden inte räcker till för att göra en sak i taget lugnt och metodiskt, så får jag välja mellan att göra allting i racerfart eller att göra två saker i taget i lugnare tempo. Funkar för mig!

• lövet2
    ääni skrev 2010-05-20 20:03:03 följande:
    :-O Var köper man en sån 17-kiloshink?
    Jag beställer från Tvättex, både tvättmedel, maskindisk och allschampoo. Får det levererat vid dörren!

• lövet2
    ääni skrev 2010-05-20 20:24:19 följande:
    Det är inget blekmedel i tvättmedlet, så färgen håller sig bra. Däremot köper jag till tvättförstärkare i liten förpackning för att ha till vittvätt.
    Jag tycker det tvättar renare än billigt tvättmedel på affären och kan inte se att det blir mindre rent än med de dyra tvättmedlen. Går även att använda på babytvätt (vilket varit viktigt för oss). Billigare än att köpa småförpackningar på affären, men jag har aldrig räknat ut exakt pris. Ett stort plus är att vi får det hem till dörren ...

• lövet2
    Bondfia skrev 2010-05-26 21:36:03 följande:
     Ang diskmaskin...syns inte det på insidan av luckan om det är rent eller ej?
    Jo, jag ser det, men ingen annan i familjen verkar göra det. Innan jag började slänga in en torkhandduk i diskmaskinen, så höll jag på att bli tokig på alla som frågade om diskmaskinen var körd ...

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips