• skippy79

Akupunktur & Missfall

Hej!
    Jag har flera missfall & MA i bagaget och håller precis på att avslutar en missfallsutredning på SÖS där man inte hittat något än. Nu har jag fått tips om akupuntur vid upprepade missfall och bokat in mig hos  Marietta Thunström www.akupunktur.se  som fått goda rekomendationer i frågan. Nu undrar jag om det är någon annan som har erfarenhet från akupunktur och missfall. Det finns en tråd här på Familjeliv men den är från 2007, mycket kan hända på tre år. Nångon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Akupunktur & Missfall
  • skippy79
    monchichi76 skrev 2010-05-22 06:18:48 följande:
    Jag har tre ma´n bakom mig.. I vårast började jag med akupunktur för att förhindra missfall.. Enligt min akupunktör (som även utför kinesiskt läkekonst) så beror missfallen på att min kropp var sur.. "i en sur sjö orkar inget växa"     Jag har nu varit hos henne fyra gånger, femte till veckan... Är nu gravid i v7, men kan ju inte säga nåt ännu om det hjälpt..men jag känner mig mkt lugnare inombords och har även känt hur min kropp reagerat på hennes behndlingar.Men tiden får utvisa...
    Åh vad spännande, berätta hur det går!
  • skippy79

Det känns ju som att man i alla fall inte har något att fölora på att testa. Min sambo är helt emot och tycker att vi kastar pengarna i sjön, men jag provar nog gärna. Har bokad tid den 3:e juni så vi får se..... jag tror i alla fall {#lang_emotions_wink}

• skippy79
    skippy79 skrev 2010-05-25 13:03:23 följande:
    Åh vad spännande, berätta hur det går!
    Monchichi76 Hur har det gått med din graviditet? Du skrev att du var i vecka 7 den 22:a Maj!
    Jag är nyfiken =)
  • skippy79

Jag går ju hos Marietta, inte doktor ma, men jag tycker det känns kanon... Jag plussade faktiskt igår :) fjärde gången gillt.. vågar inte hoppas på något, så vi får se...
    Jag har bara fått en stärkande örtkur i början men sen inget mer. Däremot fick jag en kräm med naturligt progresteron som jag ska smörja mig med, eftersom min gyn inte ville skriva ut till mig. Kör avän trombyl och ska fortsätta med akupunkturen  veckovis. Håll tummarna!

• skippy79

Tack! Jag hoppas så innerligt, men vet ju åxå att jag inte ska hoppas för mycket... time will tell. Krämen fanns att köpa hos Marietta / tydligen sviiiiiiiindyr ( om jag inte såg fel så kosta den 500kr för en liten tub, men vad är pengar i sammanhanget). Däremot har den varit slut och dom har haft problem med leveransen från USA så jag har väntat på den. Igår fick jag en liten halvtom tub av Marietta i väntan på att den ska komma in ( väldigt gulligt av henne) så nu kletar jag :) Den heter Progrester All eller nåt sånt och kommer som sagt var från USA. man smörjer två ggr om dagen där man har som tunnast hud, handleder, hals osv.....

• skippy79

Monchichi, wihooo gud så underbart att det gått/går bra,peppar peppar som du säger. Du ger mig hopp nu.... Hoppas det verkligen håller denna gången och att du ska bli väldens lyckligaste mamma, helt underbart.... håll oss uppdaterade.

Vårflickan, du har rätt, skitdyrt men kan vara värt det Flört och jag hade mina tre mf/ma innan akupunkturen så jag hoppas verkligen att något skall vara annorlunda denna gången.
    Marietta är superbra, men i bland är vi väldigt många samtidigt. Man ligger ju i olika "bås" så hamnar man i fel rum så hör man väntrummet och tv:n vilket jag kan tycka är jättestörande... å andra sidan har hon alltid tid och man kan alltid ringa henne känns det som.... Jag har hört och känner fler som går hos henne och alla är jättenöjda med resultatet och det verkar som att hon fått ganska många att lyckas! Hon är ju utbildad barnmnorska åxå.
    Hur är det hos doktor MA?

• skippy79
    Vårflickan84 skrev 2010-07-01 08:29:15 följande:
    jaha okej jag förstår.
    hos dr Ma så finns det 4 olika bås. och man får lyssna på musik samtidigt... sån där kinesisk haha... ganska avslappnande. jag känner mig positiv hos henne, inte alls lika negativ som min gyn så det känns bra. blev bara stressad hos gyn... usch.
    hade ju hört mycket bra om dr ma innan, därför jag valde henne. men kanske byter sen om det inte leder till graviditet...
    men hur många behandlingar hann du gå innan plusset kom? =)
    Jag började på min första mensdag nu den 2:a juni, sen gick jag tre behandlingar fram till ägglossning och nu har jag gått tre till  så jag plussade på första försöket. Vi fick ju ett "liggchema" av henne ( haha, det var skitjobbigt, fem dagara varrannan dag, fem dagar varje dag och fem dagar varrannan igen) vi skippade flera gånger men det gick ändå. Förresten har Marietta åxå musik och en liten värmelampa som man har på magen, jätteskönt.
    Men däremot fick jag bara äta en kur på 8 dagar innan ägglossning ( kinesiska örter i tablettform) men jag har inte fått nåt mer, läser ju att ni andra dricker ört teer och grejor, vill åxå ha......
  • skippy79
    Vårflickan84 skrev 2010-07-01 10:17:52 följande:
    haha vad roligt med ett liggschema!
    ja undrar vad värmelampan har för funktion... jag får en låda på magen som är varm. tror det är något i den som brinner typ... har inte kollat i den.
    sen får jag elektrictet på nålarna som sitter över äggstockarna. det känns lite läskigt... men inte ont. vibrerar lite typ.
    jag har druckit ett örtte som man får koka ihop själv och det räcker två veckor. fick två påsar som räcker hela månaden. och man ska dricka en kopp varje dag. även efter ÄL för att stärka slemhinnan tydligen...
    vill också plussa denna gång! kände du något speciellt innan du plussade?
    Jo alltså det är ju fjärde gången för mig så jag kände redan veckan innan mens att det var på gång. Det första jag märker på är boobiesarna, de blir tokömma, men bara bröstvårtorna och lite röda...men sen den molande värken i magen och så blev jag faktiskt illamående, men det är jag inte nu längre... En annan sak som jag märker väldigt tydligt är att när jag blir gravid så kajkar min mage ihop... jag blir hård och kan inte gå på flera dar och sen kan jag helt plötsligt bli superdålig nästa sekund.....

Oj, det känns som att du går på värsta avancerade akupunkturen... coolt, hos mig är det mer bara nålar lite här och var varm lampa, musik och så viiiiiilaaaa Flört
  • skippy79
    Vårflickan84 skrev 2010-07-01 10:53:04 följande:

ja just det. jo men de där med att magen blir skum innan plus var jag med om sist faktiskt... tarmarna som blir lite knasiga. får se om jag får såna besvär nsart haha...

jo men akupunktur som akupunktur... en skön grej. hör hur folk snarkar emellanåt haha... de somnar. nu har ju jennifer aniston börjat med detta också sägs det för att blir gravid... haha, lite onödig info

A men det är bra med onödig info.... får en att inse att man inte är ensam liksom....
    Ja precis, tarmarna blir helknasiga.... ganska jobbigt.
    Håller tummarna för ditt plus, håll oss uppdaterade då Flört
  • skippy79
    elliotsmom skrev 2010-07-02 17:20:06 följande:
    Hej Alla på tråden=)

Skippy, vad lustigt, jag var också hos Marietta, och hörde ert samtal när hon inte hade fått in den där cremen från USA. Kände igen det du skrev här.
    Jag har gått 5 ggr hos henne nu, direkt efter mitt första missfall. Det blev inget plus direkt, men jag fick tillbaka min mens för två dagar sedan i alla fall, så snart ska vi köra så det ryker!
    Det där liggchemat ska jag ta efter, helt klart!
    Stackars man=)

Hoppas det går bra för alla nu. mvh, anna
    Hej På dig!
    Ja du, välden är liten :) Nu har jag i alla fall beställt krämen från hemsidan som monchichi tipsade om så vi får se om den hjälper, den lär ju inte göra saken sämre i alla fall.
    Hoppas att du plussar snart.

Men hörrni.... jag fick en liten blödning i dag, eller snarare en brunaktig flytning.... med tanke på min historia och att detta är fjärde gången så är jag nu smått i panik..... ush vad jag hatar detta... Tror ni att det är normalt?
  • skippy79

Hur går det för alla? Vårflickan, har du plussat än? monchichi hur går det för dig, jag hoppas verkligen att du är stor i magen nu ;) Skriv en rad och berätta!

PS... vågar knappt säga det men jag har gått in i v. 12 nu......Skrattande

• skippy79
    monchichi76 skrev 2010-08-18 15:50:08 följande:

Skippy...Grattis! Underbart!  Jag tror verkligen att akupunktur gör under! Har du fått göra extra koller?

Själv har jag fått en mage som inte går så bra att dölja längre Är snart inne i v 20 . Igår var vi in på RUL och den lilla vildingen där inne fick godkänt Så underbart nu när man även känner av så buffar där inne, längtar tills det känns på utsidan så sambon får känna oxå!

Jo då, jag har redan gjort tre vul hittils och ska på ett till på måndag.... man är ju ganska nojjig av sig så det är skönt att få komma regelbundet bara för att få se att allt står rätt till......
    Åh vad härligt med buffande... själv har jag knappt mage... känns skitskumt... , i morse kom jag i mina jeans som alltid varit lite tighta... nu utan problem. Men jag har gått ner och mått himla illa hela sommaren, fast nu vill jag ändå ha lite mage snartFlört, när började din komma?
  • skippy79
    Primrose skrev 2010-08-19 15:59:11 följande:
    Jag plussade den 15/7, men jag tror inte att det var pga akupunkturen för min del (som skedde några månader tidigare), utan snarare att kroppen hade "kommit igång" litet efter att jag slutade amma i mars/april. Jag har varit på två tidiga VUL (v. 6 och v. 7), men tyvärr syntes inget foster utan bara hinnsäck. Embryot verkar ha återbildats vid ett tidigt stadium och jag väntar nu på ett MF (alt. MA). Det blir mitt fjärde MF (jag fick tre innan sonen föddes). Eftersom jag är 45 år är ju risken för att få MF hög.

Lycka till och grattis, skippy och monchichi!
    Stackars, gud vad tråkigt... mitt tredje misslyckande var åxå så, så sjukt tråkigt, fast vi upptäckte inte det förrän i v 12.....   Kram härifrån med!
  • skippy79
    Primrose skrev 2010-08-20 10:39:03 följande:
    skippy79 skrev 2010-08-20 08:19:02 följande:
    Stackars, gud vad tråkigt... mitt tredje misslyckande var åxå så, så sjukt tråkigt, fast vi upptäckte inte det förrän i v 12.....   Kram härifrån med!
    Ja, det är i så fall en "ofostrig" graviditet. Begreppet kan ju vara litet förvirrande, eftersom det låter som att det aldrig har funnits något. Men embryot har funnits och fäst i livmoderväggen och kroppen är "gravid" med hormoner och en växande hinnsäck (och ibland gulesäck) som bildas, hcg-nivåerna går upp men inte lika mycket och fort som vid en normal graviditet. Embryot återbildas dock på ett tidigt stadium och blir aldrig till ett foster. Detta har jag läst mig till - inget som gyn har berättat. Jag läste någonstans att 50% av alla missfall tros bero på "ofostriga" graviditeter. Embryot återbildas troligen för att det är skadat på något sätt.

Om jag inte hade gjort tidiga VUL hade vi inte heller upptäckt det ännu, jag tror att jag är i v. 10 nu och inget händer på MF-fronten. Jag ska till gyn på måndag igen. Men jag vill helst vänta ut missfallet, jag tror att det är bättre för kroppen. I vilket fall som helst vill jag inte skrapas utan tar då hellre en tablett. Jag har ju, tyvärr, inte så mycket tid att vänta, om vi ska göra några försök till.

Det är bara att inse att det är ett riktigt litet mirakel (på snart 2 år) som springer omkring och tjoar här hemma!
    Ja tänk vilken lycka att ni i alla fall har en liten som skuttar omkringSkrattande måste vara helt underbart....
    Jag hade precis som du beskriver det... förmodligen hade det tillbaksbildats någon gång i vecka sex, men min livmoder fortsatte att växa och alla symptom var på plats, men när jag gjorde vul i v 12 så sa läkaren att här fanns inget mer än en "skrumpen insekt"... själv ville jag inte vänta mer eftersom jag redan haft ett MA som jag väntade i 5 veckor på att kroppen själv skulle ta hand om, och nu hade det ju gått 6v , så jag skrapades för andra gången.... men det var skönt att få det gjort på en gång och sedan gå vidare.....
    Nu hoppas jag på att jag slipper ha mer sådana erfarenheter....
  • skippy79
    Erien skrev 2010-08-25 19:46:30 följande:
    Jag har precis börjat hos dr. Ma efter två missfall, ett i vecka 9 och ett i vecka 18.

Fick positivt på ägglossningstestet idag så nu är det bara att försöka på. Jag vill så innerligt att det ska bli en skillnad denna gång och att jag slipper fler missfall. Dricker mitt (inte alltför goda) te i hopp.

Grattis allihoppa föresten! Det är skönt att läsa att ni har lyckats, det ger mig hopp. Tack! Glad

Välkommen till oss! Det känns viktigt att få fram positiva sidor och visa att det faktiskt kan funka med "Mumbojumbo" som min sambo kallade det i börjanSkrattande
    Jag blev otroligt lättad själv när jag läste om folk som det funkat för och jag tror faktiskt att om man själv tror på det så har man hälften vunnet!!
    Jag håller tummarna för dig och att det ska funka för dig!

• skippy79
    monchichi76 skrev 2010-09-08 18:48:56 följande:
    Skippy....hur har det gått för dig?
    Jag är i v 15 nu =) Knappt så man tror det själv..... får går på regelbundna kontroller och nu har vi börjat lyssna på hjärtat i stället för att göra vul varje gång, och det är ju nästan häftigare..... jag är så lycklig, hoppas hoppas hoppas!
    Hur går det för dig? Hur mår du?
  • skippy79
    monchichi76 skrev 2010-09-09 16:25:47 följande:
    Härligt att höra! Jag har bara fått höra hjärtljudet en gång...vill höra mer!!  

Här går det bra, är nu i slutet av v22 Har börjat våga slappna av lite nu och har t.om fixat med lite bebisprylar!  Inne i magen boxas det för fullt..det är en sån underbar känsla! Snart får du känna av det oxå
    Men åhhh längtar så jag dööör, det är ju det man vill, känna av den lilla krabaten så att man vet att den har det bra där inne... tror att jag kommer slappna av lite då, just nu har jag bara ångest för att jag har köpt lite gravidkläder fast jag egentligen inte vågar än, osv... men men, man måste ju tänka positivt.
    Gud va härligt med en liten som stökar omkring därinne *längtar* Skrattande
Svar på tråden Akupunktur & Missfall