Doktorn skrev 2010-05-18 20:33:29 följande:
Hmm... Allt "onaturligt" skiljer sig inte så mycket från "naturligt"... Alun är väl ett aluminiumsalt. Bikarbonat bildar tvål tillsammans med fett från hudytan eller hårbotten (vilket förstås är förklaringen till dess rengörande funktioner). Varför inte använda t.ex. grönsåpa på en en gång istället för att blanda alkaliska produkter på huden för att få fram en kemisk förtvålningsprocess på hudytan? Är inte risken större för frätskador än själva nyttan av att undvika t.ex. färdig ekologisk tvål utan parabener och konserveringsmedel? Vill bara passa på att påpeka att du gärna får använda vilka hygienprodukter du vill för min del. Jag är inte ute efter att provocera - jag är bara nyfiken på hur du tänker. Och vem vet, kanske kan du omvända mig? Fast troligen inte...
Jo jag vet att allt onaturligt inte är farligt
Men oftast är det naturliga billigare, & det är en definitiv faktor för mig!
Alun är inte ett aluminiumsalt, men det innehåller aluminium.
Jag tvättar mig inte med bikarbonat, förutom håret ibland
Det är för uttorkande. Jag använder det (eller askorbinsyra) i ansiktsskrubber tillsammans med ricinolja eller honung. Honung är min allt-i-allo produkt, funkar suveränt som tvål, speciellt under armarna där man vill ta död på lite bakterier, & som antiseptisk ansiktsmask. För
mig, ska tilläggas. Allas kroppar reagerar ju olika.
Vegetabilisk olja funkar för att tvätta bort den mest envisa skit på kroppen & bättre hudkräm än Olivolja har jag aldrig testat!
Citronsyran är också till håret, utspädd med vatten, & funkar nästan som balsam. Det är dock bara om jag tvättat med bikarbonat det behövs. Allra oftast tvättar jag håret med rasullera, som också innehåller aluminium
Det är dock oerhört milt mot hår & hud, & jag brukar använda det istället för tvål också.
Vill jag lukta lite extra gott så är jag inte främmande för några droppar parfym.