• Rockan

Jag har slutat med deodorant!!

SweetNilam skrev 2010-05-18 10:29:25 följande:
    Nej det handlar inte om det. Jag har läst, men får ingen förklaring på vad du grundar dina uttalanden på. För mig finns det inget rätt eller fel. Du får gärna använda deo för min del. Jag bryr mig inte ett skit om det. Men varför du bryr dig om hur andra gör, förstår jag inte. När vi gång på gång meddelar och påpekar att 1, vi kan vår hygien 2, vi luktar inte svett! Hur kan du inte se att vi känner oss själva? Och ja, man blir (som även du påvisat) blind för sin egen doft. Så därför har vi påpekat hur andra i vår omgivning faktiskt inte sagt något om vår doft. Förklara då gärna för mig hur det, enligt dig (och , ja gärna källor!), kan vara så ohygieniskt! 
    PRECIS!
    Jag missionerar inte direkt för att andra ska lägga av med vanlig deo
    & Mina vänner skulle tala om ifall jag luktade illa.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:31:07 följande:
    Jag antar att du alltid håller dig inomhus så att du inte får avgaser, cigarettrök osv på dig? Och jag är helt säker på att du aldrig äter något onyttigt eller går på krogen och tar ett glas ibland? Sila mygg och svälja elefanter, är det ett bekant begrepp?
    Jag försöker leva mitt liv så fritt från kemikalier som är möjligt. Jag gör allt jag kan.
    Varken cigarettröken eller avgaserna hamnar precis vid mina lymfkörtlar & det är inget jag kan styra över.

Sen upprepar jag igen: Varför ska jag använda en produkt som inte fungerar för mig? Jag använde vanliga deodoranter/antiperspiranter i flera år, testade varenda en tror jag & resultatet var alltid svettfläckar, dålig lukt & kläder förstörda av deo. Snälla, förklara hur det är mer hygiensikt än att använda Alun, som jag gör idag & som gjort att jag varken luktar illa eller får fläckar på kläderna. Nu kan jag använda färger än svart utan att oroa mig för svettfläckar, men du tror ändå att jag är mer ohygienisk än innan?
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:43:17 följande:
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas? Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
    Fast att parabener & konserveringsmedel lagras i kroppen via deo är helt sant, det är inget påhitt. Sen finns det olika teorier om hur mycket detta påverkar oss eftersom det inte går att veta ännu.
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:44:46 följande:
    För mig får du göra precis som du vill med deon. Bara nyfiken på vad det är med lymfkörtlarna som gör dig så rädd för deo?  Varför är lymfkörtlarna ett problem?
    Ja det är inte du som är envisast här
    Lymfkörtlarna är ju kroppens försvarssystem, & de är lättpåverkade. Mina svullnar upp lite bara jag får en vanlig förkylning & jag vill helst inte reta dem mer än nödvändigt.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:46:21 följande:
    Nej, då är ju allt frid och fröjd eller. *ler snett*
    Ja för just den raden var ju den stora poängen med det jag skrev. Fortfarande inget svar.
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:51:47 följande:
    Jaså?  Jag har bara hittat motsträviga uppgifter om detta. Vissa små labprover som visar en sak, vissa små studier som visar något annat.  Det finns alltså ingen entydig kunskap på detta område (upptag och inlagring av parabener/konserveringsmedel via epikutan applikation).  Än mindre något som säger att vi skulle påverkas av det. Alltså återvänder jag till min ståndpunkt: använd deo om ni vill, strunta i det om ni vill. Jag bryr mig inte i vad folk har under armarna. Men argumentera inte med påståendenen som att deo orsakar cancer eller påverkar det mänskliga homonsystemet, för det vet vi inget om. Alla sådana påståenden är grundlösa. (Argumentet att man ska undvika deo för att vi inte vet vad det gör med hormonsystemet är däremot gångbart. Precis som argumentet att inte använda annat än källvatten att tvätta sig med, eller att inte tillaga sina grönsaker innan man äter, eftersom det inte är noggrannt forskat på om kranvattentvätt eller grönsakskokning förkortar den mänskliga livslängden.)
    Mig veterligen finns det numera god grund för att ämnen som tas upp via huden lagras i kroppen? Sen finns det ju ännu ingen forskning som kan visa på exakt vad dessa gör med oss, eftersom det handlar om såpass nya ämnen.
    Det där är ju min ståndpunkt också, jag missionerar inte för att nån anna ska sluta med deo! Alla gör som de vill Jag argumenterar ju bara utifrån mig själv, jag ser ingen anledning att använda vanlig deo eftersom det inte funkar för mig, alun funkar bättre & innehåller mindre skumheter som man inte vet hur de kan påverka kroppen. Jag har inte gått på cancermyten för fem öre
    Däremot protesterar jag mot myten att det skulle vara ohygiensiskt att inte använda vanlig deo.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:06:54 följande:
    Det är väl inte direkt svenskt att våga säga till nån att den luktar svett. Att folk inte säger det till dig betyder inte att du inte stinker.
    Mina vänner är rätt osvenska i så fall & vi talar om för varandra ifall någon luktar illa, för det har nämligen hänt. Så jag är inte orolig.
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:01:09 följande:
    Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner. Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan.
    Jo jag vet att de ska det, det oroar mig inte direkt
    Men det är just det där nog. "Det påverkar nog inte". Då undviker jag hellre, särskilt eftersom alternativen som sagt funkar bättre för mig än "vanlig" deo. Deo är inte heller det enda jag undviker, för att förtydliga ytterligare. Jag argumenterar dock inte för att någon annan ska göra som jag utan alla får gärna göra som de vill.
    & Ja, huden är definitivt en faktor också.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:16:47 följande:
    Ja, vi säger det. Just ni hippies har inga svettkörtlar som alla vi andra dödliga. Och OM ni mot all förmodan skulle svettas så luktar er svett inte svett. Högt över bergen flyger en ko, man vet att den flyger på sin tro. Over & out.
    Ja, för det är preciiis det vi skrivit
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:22:03 följande:
    Låter som kloka val. Fast jag blir ju nyfiken på en annan sak: hur vet man att alternativen (alun, osv) är ofarligt? 
    De starkaste sakerna jag använder på min kropp är alun, bikarbonat & citronsyra Annars är det främst vegetabiliska oljor & honung.
    Känns bättre än aluminiumsalter, parabener, icke-ätbara konserveringsmedel, silikoner, sulfater, osv... även för miljön
  • Rockan
    greenfish skrev 2010-05-18 19:09:16 följande:
    Alun innehåller aluminium, som lite information till er som säger er aldrig vilja ha aluminium på er från deos... Thaistenen innehåller i sin tur alun... I övrigt använder jag själv deodorant, men vissa får mig bara att svettas mer, så det har tagit ett bra tag att hitta en bra variant. Helst hade jag velat vara utan, men det får bli ett senare projekt.
    Jag är inte så rädd för just aluminium Alun är heller inte ett aluminiumsalt som täpper till porerna såsom det aluminiunklrhydrat som de flesta vanliga antiperspiranter innehåller. Det drar samman porerna, men låter ändå huden andas. Sen känns allt annat i vanlig deo (parabener, konserveringsmedel, alkoholer...) väldigt överflödigt när det räcker med bara Alun.
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 20:33:29 följande:
    Hmm...  Allt "onaturligt" skiljer sig inte så mycket från "naturligt"... Alun är väl ett aluminiumsalt.  Bikarbonat bildar tvål tillsammans med fett från hudytan eller hårbotten (vilket förstås är förklaringen till dess rengörande funktioner). Varför inte använda t.ex. grönsåpa på en en gång istället för att blanda alkaliska produkter på huden för att få fram en kemisk förtvålningsprocess på hudytan? Är inte risken större för frätskador än själva nyttan av att undvika t.ex. färdig ekologisk tvål utan parabener och konserveringsmedel? Vill bara passa på att påpeka att du gärna får använda vilka hygienprodukter du vill för min del. Jag är inte ute efter att provocera - jag är bara nyfiken på hur du tänker. Och vem vet, kanske kan du omvända mig?  Fast troligen inte... 
    Jo jag vet att allt onaturligt inte är farligt Men oftast är det naturliga billigare, & det är en definitiv faktor för mig!

Alun är inte ett aluminiumsalt, men det innehåller aluminium.

Jag tvättar mig inte med bikarbonat, förutom håret ibland Det är för uttorkande. Jag använder det (eller askorbinsyra) i ansiktsskrubber tillsammans med ricinolja eller honung. Honung är min allt-i-allo produkt, funkar suveränt som tvål, speciellt under armarna där man vill ta död på lite bakterier, & som antiseptisk ansiktsmask. För mig, ska tilläggas. Allas kroppar reagerar ju olika.
    Vegetabilisk olja funkar för att tvätta bort den mest envisa skit på kroppen & bättre hudkräm än Olivolja har jag aldrig testat!
    Citronsyran är också till håret, utspädd med vatten, & funkar nästan som balsam. Det är dock bara om jag tvättat med bikarbonat det behövs. Allra oftast tvättar jag håret med rasullera, som också innehåller aluminium Det är dock oerhört milt mot hår & hud, & jag brukar använda det istället för tvål också.
    Vill jag lukta lite extra gott så är jag inte främmande för några droppar parfym.
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 21:25:26 följande:
    Jo, alun är svavelsyras och kaliumsulfats aluminiumsalt.  Det är för övrigt också en livsmedelstillsats med nummer E522 (surhetsreglerande medel), om man nu är noga med att undvika att behandla sin kropp med "onaturliga" tillsatsämnen.
    Ah, då förstår du säkerligen kemi bättre än mig Jag läste bara en lista där alun inte räknades upp bland aluminiumsalter...inte den ultimata sanningen direkt. Men jag föredrar ändå det framför konventionell deo.
    Då har jag också lärt mig nåt nytt!
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!