Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Jag har slutat med deodorant!!

Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:40:29 följande:
    Låter direkt livsfarligt. Nu får folk sluta med det också. Kemikaaaaalier!
    Sluta ät mat. Sluta andas luft. Kemikaaaaaalier!

Kom igen, du är uppbyggd av kemikalier, alla kemikalier är inte dåliga.
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:00:29 följande:
    Man riskerar andra hälsa genom att inte sköta sin hygien. Vet du hur jäkla många liv som sparats sedan läkarna begrepp vidden av att tvätta händerna t ex? Att lukta svett antyder att man inte sköter sin övriga hygien, såsom t ex handhygienen heller. Enormt många sjukdomar sprids i smuts.
    Eller bara att man var sen till bussen och var tvungen att springa sista biten. Eller att man är stressad. Eller att man är nervös. Trots att man duschade på morgonen.
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:10:05 följande:
    Att inte använda deo tyder på att man missköter sin hygien rent generellt.
    Varför?

Behöver man inte deo så använder man det inte.

Behöver man inte glasögon så använder man det inte.
  • Denebola
    Rockan skrev 2010-05-18 10:14:54 följande:
    För övrigt tror jag många av de som avstår deo har bättre kunskap om hygien & kroppsfunktioner än en vanlig Svensson.
    Håller med dig!
  • Denebola
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:30:32 följande:
    Det finns inga belägg för att parabener i den utsträckning som finns i deodorant skulle tas upp i kroppen genom armhålan, än mindre att mängderna det handlar om skulle vara hormonpåverkande.  Vilka konserveringsmedel lagras i levern? Och varför skulle det vara ett bekymmer att ha dessa medel nära just lymfkörtlarna i sådana fall?
    Fast om man anväder deodoranter med parabener och diverse hudkrämer och duschcremer med parabener så ökar ju halten. Möjligen inte till en farlig nivå, men varför chansa? Varför inte satsa på mildare alternativ?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:31:07 följande:
    Jag antar att du alltid håller dig inomhus så att du inte får avgaser, cigarettrök osv på dig? Och jag är helt säker på att du aldrig äter något onyttigt eller går på krogen och tar ett glas ibland? Sila mygg och svälja elefanter, är det ett bekant begrepp?
    Så om man inte undviker alla farliga grejer får man inte undvika vissa?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:52:22 följande:
    Jo, alla som svettas luktar svett.
    Nej?
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:54:11 följande:
    All svett luktar illa, och alla svettas. Precis som att allas bajs stinker, och alla bajsar.
    Svett luktar inget när den är färsk, det är bakterier som gör att det luktar. Undantaget svett som uppkommer av stress, den kan ha en frän doft.
  • Denebola
    greenfish skrev 2010-05-18 19:09:16 följande:
    Alun innehåller aluminium, som lite information till er som säger er aldrig vilja ha aluminium på er från deos... Thaistenen innehåller i sin tur alun... I övrigt använder jag själv deodorant, men vissa får mig bara att svettas mer, så det har tagit ett bra tag att hitta en bra variant. Helst hade jag velat vara utan, men det får bli ett senare projekt.
    Bara för att aluminium finns i en kemisk förening betyder det inte att den föreningen är skadlig.

Klorgas är giftigt.
    Natrium är giftigt.

Natriumklorid är inte giftigt. Vanligt bordssalt.
  • Denebola
    Blå damcykel skrev 2010-05-18 20:27:56 följande:
    När ska Ni fatta att det är skillnad på deodorant och antiperspirant. Självklart svettas man när man använder deodorant, eftersom en deodorant endast är parfym och inget annat. En antiperspirant gör att huden inte utsöndrar svett där man använt den. Ta och läs på Er "deo" och se om ordet antiperspirant står där. Gör det det så är det ingen deodorant Du har!!!!!
    Nja, att deodorant endast är parfym stämmer inte riktigt. Men man kan säga så här: Antiperspirant tar bort fukt och lukt (det är alltså även en deodorant), deodorant tar enbart bort lukt.
  • Denebola
    greenfish skrev 2010-05-18 20:58:15 följande:
    Min poäng var just att man kan inte propagera mot ett specifikt grundämne... Det gäller att vara mer specifik än så!
    True, true.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!